Independenţa, comoditatea şi intimitatea sunt doar trei dintre atuurile rulotelor, iar românii par să înţeleagă tot mai bine de ce occidentalii sunt înnebuniţi după petrecerea concediilor în aşa-numitele „case pe roţi“.
Prin anii ‘70-‘80, mulţi români priveau cu uimire şirurile lungi de rulote cu numere poloneze, germane sau cehoslovace care se mişcau greoi pe şosele către litoralul Mării Negre. Mai apoi, în campingurile de la Mamaia, Jupiter sau Neptun, conaţionalii noştri veniţi cu cortul în spinare îşi ascundeau cu greu invidia, văzând câte facilităţi ofereau acele case pe roţi, care parcuseseră mii de kilometri pentru a poposi într-o staţiune românească după ce proprietarii lor petrecuseră câteva zile pe malul lacului Balaton.
În ultimii 20 de ani, situaţia a început însă să se schimbe, iar rulotele cu numere autohtone au început să devină tot mai vizibile pe şoselele noastre. Chiar dacă nu am devenit brusc la fel de pasionaţi ca olandezii, belgienii, nemţii sau britanicii, garsonierele motorizate sau tractate sunt, de la un an la altul, tot mai căutate.
Avantaje şi dezavantaje
„Clienţii noştri sunt în special familiştii, nu cei care vor să epateze. O rulotă nu este un Audi Q7, deşi avem printre clienţi persoane care deţin astfel de maşini. Sunt oameni bine poziţionaţi în carieră, cu un nivel financiar destul de ridicat“, spune Nicolae Oiesdean, directorul companiei RomCaravan, importator de rulote, autorulote, corturi auto şi case mobile.
Deşi mulţi îşi închipuie că utilizatorul unei rulote este o persoană care nu îşi poate permite să se cazeze la hotel, Oiesdean demontează complet această ipoteză: „O rulotă poate fi configurată chiar şi ca birou mobil şi avem astfel de clienţi. În general, cei care cumpără de la noi sunt sătui să stea prin hoteluri şi doresc să nu depindă de o locaţie anume“. De asemenea, o altă concepţie greşită despre rulote este legată de utilizarea acesteia numai în anotimpul cald. „Dacă mergeţi în staţiunile de schi din Austria, o să vedeţi că parcurile de rulote sunt pline. Rulotele au sisteme performante de încălzire şi pot fi utilizate fără probleme şi iarna“, menţionează directorul RomCaravan.
Până aici, numai avantaje. Există însă, cu siguranţă, şi dezavantaje. Este vorba, în primul rând, despre costuri. O rulotă nouă costă cel puţin 10.000 de euro, dar poate ajunge şi la 60-70.000, în funcţie de dotări, ba chiar şi la 180.000, dacă pretenţiile sunt de top. De asemenea, tractarea unui astfel de vehicul în trafic implică ceva antrenament şi chiar obţinerea unei alte categorii a permisului de conducere, dacă sunt depăşite caracteristicile categoriei B. Nu în ultimul rând, în timpul în care rulota este neutilizată, trebuie găsit un loc adecvat pentru garare. „Noi oferim un astfel de spaţiu gratuit pentru clienţii noştri“, menţionează Nicolae Oiesdean.
Cum alegi rulota potrivită
Înainte de orice, trebuie să îţi defineşti foarte clar motivul pentru care cumperi o rulotă sau o autorulotă, câte persoane trebuie să încapă în ea şi ce facilităţi îţi doreşti. Configurarea spaţiului şi a mobilierului depinde în măsură covârşitoare de aceste aspecte. „Majoritatea clienţilor optează pentru autorulote tocmai pentru că sunt mai uşor de condus şi sunt mai compacte. Avem grade de echipare şi dotări opţionale ca şi la maşini“, declară şeful RomCaravan.
În privinţa preţurilor, românii preferă autorulotele, care costă circa 40.000 de euro fără TVA, sau rulotele tractabile, de 12.000 de euro. La acest preţ, puteţi beneficia de paturi şi locuri la masă pentru două, patru sau şase persoane, toaletă, duş, chiuvetă, aragaz, frigider, sistem de încălzire, dulapuri şi spaţii de depozitare mai mult decât suficiente. De asemenea, majoritatea rulotelor au rezervoare de circa 90 de litri pentru apă curată şi uzată. Opţional, se pot adăuga: televizor, antenă satelit, aer condiţionat, generator electric, suporturi pentru biciclete sau portbagaje suplimentare.
Minuni tehnologice
La saloanele internaţionale dedicate rulotelor, apar an de an vehicule tot mai complexe şi mai scumpe. La ediţia anterioară a Caravan Salon Düsseldorf, una dintre cele mai importante expoziţii la nivel mondial, cumpărătorii au avut surpriza de a vedea un motorhome care, pe lângă un lux interior orbitor, ascundea şi un spaţiu de depozitare pentru un… Mercedes SLK.
La rândul lor, americanii de la Featherlite comercializează un vehicul derivat dintr-un autobuz, care costă nu mai puţin de 2,5 milioane de dolari. La acest preţ, modelul Vantare Platinum Plus poate fi considerat un adevărat iaht al şoselelor. Şi nu unul oarecare. Un alt motorhome extrem de interesant este Country Coach Veranda, care costă „doar“ 945.000 de dolari. Pe lângă dotări, care ar putea să pună pe gânduri orice miliardar, vehiculul eliberează, prin simpla apăsare a unui buton, o platformă exterioară pe post de balcon.