o crestere de 8,6%, iar in baza de date a Registrului Comertului exista peste 20.000 de firme de constructii. Statisticile nu iau in calcul lucrarile executate „la negru”, dar se estimeaza ca acestea reprezinta intre un sfert si o treime din total.Cum era si de asteptat, la un asemenea volum de activitate problemele nu sunt deloc rare. Cel mai adesea au de suferit cei care, pentru a face o economie, prefera sa lucreze cu „particulari”. „Pirati exista in toate domeniile, dar mai ales in constructii. Romanii ar trebui sa invete ca e spre binele lor sa apeleze la firme specializate si sa incheie un contract care sa-i protejeze”, spune Adriana Iftime, director executiv al Patronatului Societatilor de Constructii. „Lucrul la negru este si ilegal, dar mai ales e riscant”, explica ea.Inginerul Alexandrina Georgescu recomanda, la randul ei, obtinerea tuturor autorizatiilor si avizelor necesare, mai ales cand e vorba de instalatiile dintr-o cladire. „Cei care nu respecta aceste reguli nu numai ca pot lua amenzi foarte mari, dar isi pun in pericol proprietatea si chiar si viata”, spune ea.Cea mai mare problema pe care o pot avea cei care nu au un contract cu executantul, fie ca a fost vorba de ridicarea unei case, de inlocuirea instalatiei de apa sau doar de o simpla zugraveala, este lipsa garantiei. Iar daca unii ar trece cu vederea un glet umflat sau chiar o teava sparta, o lucrare de ordinul zecilor ori sutelor de milioane de lei prost executata cu siguranta ca ar durea pe aproape oricine.Lipsa unei intelegeri scrise poate aduce si alte neplaceri. In unele cazuri lucratorii incearca, invocand diverse motive, sa umfle pretul materialelor sau al manoperei. Alteori, ei folosesc materiale de calitate mai proasta sau nu respecta termenul de finalizare stabilit la inceput.Din pacate, nici atunci cand inchei un contract nu esti total protejat de abuzuri. Au simtit-o pe pielea lor locatarii blocului V12 de pe strada Odobesti din Capitala. In toamna anului trecut, asociatia de proprietari a angajat o firma (SC Mira International din Buzau) pentru a hidroizola terasa. „Pur si simplu si-au batut joc. Cartonul nu a aderat si apa patrunde in apartamentele de la ultimul etaj. I-am chemat sa remedieze defectele, au venit o data, in iunie, dupa ce i-am amenintat ca ii dam in judecata, dar nu au rezolvat problema, si de atunci nu am mai auzit de ei”, povesteste administratorul Alexandrina Mihalcea.De altfel, reclamatii de acest gen au fost inregistrate in toata tara. In cele mai multe cazuri, pana ca cei vinovati sa vina si sa-si faca treaba, oamenii se trezesc cu apa curgand pe pereti la fiecare ploaie. Dar problemele sunt mult mai diverse. De exemplu, familia Croitoru, din Constanta, a sesizat Asociatia pentru Protectia Consumatorilor (APC Romania) cu privire la modul in care societatea angajata cu sapte milioane de lei pentru zugravirea apartamentului a vopsit (partial) un dormitor, dupa care meseriasii nu s-au mai aratat.Laura Pascu, PR manager al APC Romania, spune ca, in astfel de cazuri, pot fi sesizate, in scris, autoritatile competente. „Scrisoarea trebuie sa includa: numele, adresa, telefonul, informatii despre chestiunea reclamata. Reclamantul trebuie sa specifice exact ce doreste si cat timp este dispus sa astepte. De asemenea, trebuie atasate copii ale tuturor documentelor referitoare la problema in cauza”, explica ea.Daca nici asa nu se rezolva, ramane actiunea in justitie. Ieseanul Dumitru Nicolae s-a trezit ca firma cu care a semnat un contract aparent „beton” privind constructia unei case „la cheie” lucreaza prost, incet si nu respecta proiectul. Problema este ca procesul a demarat acum un an si se afla inca in desfasurare, timp in care santierul a fost blocat.
CITITORII SE COALIZEAZA IMPOTRIVA ABUZURILOR
Continuam si in acest numar sa va prezentam reactiile pe care campania „Dictatura furnizorilor” le-a trezit in randul cititorilor nostri. Unii dintre ei au decis sa nu mai accepte sa fie bataia de joc a firmelor. Mai mult, ei spera acum sa gaseasca si alti pagubiti si sa actioneze impreuna impotriva celor care i-au pacalit.
Ionel Adrian Resiga, Deva: „Firma ASSERV HOME TEXTILES SRL, cu sediul in Deva, doreste sa ia legatura cu alte firme care au lucrat sau lucreaza cu societatea de leasing Raiffeisen Leasing si care au avut probleme cu aceasta societate. In speranta unei comunicari cat mai bune, va rog a nu ezita in a ne contacta la tel/fax:0040 254 742222 sau e-mail: iresiga@asserv.ro”.
Georgiana Fusu, Bucuresti: „Asa cum explicam si in numarul din data de 9 septembrie al revistei Capital, suntem doua persoane care considera ca modul de operare al firmei World Travel referitor la zborurile Volare Airlines incalca drepturile noastre de consumatori. Dorim sa-i actionam in judecata pentru lipsa clauzei in contract si incalcarea drepturilor consumatorului. Daca ati calatorit cu Volare in perioada 10.05.2004 – 1.08.2004, considerati ca ati fost dezinformati cu privire la serviciile oferite de World Travel si Volare Airlines si la taxele percepute sau aveti vreo critica referitoare la serviciile World Travel si daca mai aveti documentele de calatorie, contactati-ne la 0722.434.720 pentru a porni o actiune mai ampla”.
Marius Florea: „A trebuit sa reinnoiesc abonamentul cu firma RCS, asa ca am trecut si la alt pachet de programe (de la baza la extra plus – cel mai scump), dar in ziua in care trebuia sa am toate aceste programe am avut surpriza sa nu le prind, asa ca am sunat la dispecerat. Mi s-a spus ca trebuia sa-i sun cu o zi-doua inainte, sa le aduc aminte. Concluzia a fost ca dupa doua zile am vazut la televizor ceea ce am platit, dar factura nu s-a micsorat deloc!”
CAPITAL va continua articolele din aceasta categorie si in numerele urmatoare. Daca ati avut probleme cu asigurarea masinii, a casei ori cu cea medicala, cu o societate de leasing sau cu oricare alt furnizor de servicii ori produse, daca ati descoperit clauze abuzive intr-un contract sau daca vreti sa ne faceti o sugestie, scrieti-ne pe adresa redactiei sau la e-mail razvan.amariei@capital.ro.