specialistii au estimat piata de e-commerce in 2003 la patru-cinci milioane de dolari. "In 2004, aceasta a marcat o crestere de trei sau patru ori fata de anul precedent", spune Liviu Taloi, PR manager la magazinul virtual www.emag.ro. Daca in 2003 emag.ro vindea de aproximativ un milion de dolari, in 2004 cifra de afaceri a ajuns la peste 3,5 milioane de dolari. Principala cauza a exploziei vanzarilor in anul 2004 a fost cresterea increderii romanilor in acest tip de tranzactii. In plus, multi
specialistii au estimat piata de e-commerce in 2003 la patru-cinci milioane de dolari. „In 2004, aceasta a marcat o crestere de trei sau patru ori fata de anul precedent”, spune Liviu Taloi, PR manager la magazinul virtual www.emag.ro. Daca in 2003 emag.ro vindea de aproximativ un milion de dolari, in 2004 cifra de afaceri a ajuns la peste 3,5 milioane de dolari. Principala cauza a exploziei vanzarilor in anul 2004 a fost cresterea increderii romanilor in acest tip de tranzactii. In plus, multi dintre clienti si-au dat seama ca este mult mai rentabil sa caute produsele pe Internet, decat „sa ia la pas” magazinele din oras. Asa a aparut ideea portalurilor de analiza comparativa, cum este www.smartbuy.ro care analizeaza ofertele magazinelor existente pe piata si ofera clientilor posibilitatea de a face cea mai buna alegere din punctul de vedere al pretului sau caracteristicilor unui produs. De exemplu, cine nu s-a decis asupra marcii sau modelului de telefon GSM pe care sa il achizitioneze, viziteaza site-ul, poate compara caracteristicile tuturor modelelor existente in piata in acel moment, afla la ce magazine si la ce preturi sunt oferite spre vanzare si le poate comanda online. „In doua luni de existenta, prin intermediul smarbuy.ro s-au finalizat cel putin 1.000 de tranzactii, valoarea medie a uneia fiind de circa 500 de dolari. Practic, in doua luni am rulat peste 500.000 de dolari”, spune Vlad Stan, directorul general la smartbuy.ro.Cine a incercat in luna decembrie sa intre in magazinul Unirea din Bucuresti a constatat cu stupoare ca la intrare se formase o coada enorma. Numarul celor care vroiau sa cumpere cadouri era atat de mare in aceasta perioada, incat aproape nu gaseai magazin in care sa nu existe aglomeratie. Ideea de a compara preturile si a alege cea mai buna oferta din piata a devenit un lux pe care numai cei cu foarte mult timp la dispozitie si l-au permis. Pe de alta parte, multi dintre clientii care nu au reusit sa intre intr-un magazin real din cauza aglomeratiei au facut cumparaturile virtual. „In decembrie, www.emag.ro a vandut de aproximativ 870.000 de dolari, de trei ori mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut. S-au efectuat, in medie, 100 de tranzactii pe zi, valoarea medie a uneia fiind de circa opt-zece milioane de lei. In 2004 aam avut 25% din piata de comert online din Romania”, spune Liviu Taloi. Vanzarile incep sa creasca insa incepand cu a doua jumatate a lunii noiembrie. Emag.ro, de exemplu, a avut in penultima luna a anului vanzari de circa 625.000 de dolari, in conditiile in care numarul mediu de tranzactii efectuate a fost de 60-70 in fiecare zi. Dar ce cumpara romanii din magazinele virtuale? „Aparate foto-video digitale, notebook-uri si telefoane mobile. Au crescut foarte mult si vanzarile de electronice si electrocasnice. Din punctul de vedere al numarului de cautari de pe site, aparatele foto-video digitale si telefoanele GSM sunt pe primele locuri”, explica Liviu Taloi.Aproximativ 60% din tranzactiile efectuate prin intermediul smartbuy.ro s-au efectuat in luna decembrie. „Majoritatea clientilor incep sa caute cadouri inca din luna noiembrie. Atunci se iau cele mai multe decizii de cumparare”, explica Vlad Stan. Aproximativ 40% din produsele comandate prin smartbuy.ro sunt telefoane mobile. In topul vanzarilor, acestea sunt urmate de notebook-uri si produsele electronice si electrocasnice. Pentru anul 2005, previziunile sunt cat se poate de optimiste in ceea ce priveste evolutia afacerilor din domeniul e-commerce. Vlad Stan anticipeaza o medie a vanzarilor de circa 500.000 de dolari lunar prin intermediul smartbuy.ro. Emag isi propune in acest an vanzari duble fata de 2004. Desi pare o valoare foarte mare, scaderea comisioanelor bancilor si cresterea numarului de utilizatori de Internet vor aduce vanzari din ce in ce mai mari ale magazinelor virtuale.
O piata cu explozie intarziata
Desi nu exista statistici care sa evalueze piata romaneasca de e-commerce, specialistii apreciaza ca valoarea acesteia a fost in anul 2003 de circa patru-cinci milioane de euro. In 2004, cresterea a fost insa spectaculoasa, vanzarile magazinelor virtuale autohtone apreciindu-se de circa trei ori. „In anul 2004, valoarea pietei de e-commerce s-a ridicat la 15-16 milioane de dolari”, spune Vlad Stan, directorul general smartbuy.ro. Cea mai mare parte a platilor nu se efectueaza insa electronic, majoritatea magazinelor virtuale pretextand comisioanele mari practicate de banci. Aceasta situatie se va schimba in perioada urmatoare, in care volumele realizate prin tranzactii electronice vor obliga institutiile bancare sa priveasca aceasta zona cu mai mult interes. „Estimez ca in 2005 piata va continua sa creasca cel putin in acelasi ritm, urmand sa se apropie de 50 milioane de dolari”, explica Vlad Stan.