Aproape un sfert din toate vanzarile in retail din Europa sunt realizate in centre comerciale, conform unui studiu realizat de International Council of Shopping Centers, Inc. (ICSC) si European Shopping Center Trust. Studiul intitulat Importanta Centrelor Comerciale pentru Economia Europeana identifica zece motive cheie pentru care centrele comerciale sunt importante pentru economia europeana. Centrele comerciale indeplinesc mai multe roluri importante pentru consumatori, retaileri, investitor
Aproape un sfert din toate vanzarile in retail din Europa sunt realizate in centre comerciale, conform unui studiu realizat de International Council of Shopping Centers, Inc. (ICSC) si European Shopping Center Trust. Studiul intitulat Importanta Centrelor Comerciale pentru Economia Europeana identifica zece motive cheie pentru care centrele comerciale sunt importante pentru economia europeana.
Centrele comerciale indeplinesc mai multe roluri importante pentru consumatori, retaileri, investitori. Studiul evalueaza impactul economic asupra locurilor de munca, a investitiilor si masoara statistic o serie de alte aspecte importante privitoare la centrele comerciale din Europa. Vanzarile reprezinta unul dintre aceste aspecte, astfel conform studiului consumatorii europeni au cheltuit 1110 euro/cap de locuitor in centre comerciale in anul 2006, iar centrele comerciale au inregistrat vanzari de aprox 500 miliarde de euro in acelasi an. Se estimeaza ca aceste vanzari vor creste cu aproximativ 200 de miliarde pana in 2017.
Studiul identifica intre motivele pentru care centrele comerciale sunt atat de importante pentru economia europeana numarul mare al acestora, in special in Marea Britanie, Italia, Franta si Olanda. Studiul identifica aprox 5700 de centre comerciale functionale in 2007 care cuprind peste 111 milioane mp inchiriabili.
Daca in privinta stocului de centre comerciale care au fost date deja in folosinta, Romania este pe ultimele locuri din Europa cu 40,9 mp la mia de locuitori (media in Uniunea Europeana se situeaza la 195 mp la mia de locuitor) in privinta noilor proiecte ocupam locul al patrulea, se arata in raportul European Shopping Centers Report, emis in primavara acestui an de consultantul global in real estate, Cushman & Wakefield. Astfel pana la sfarsitul lui 2009 suprafata de centre comerciale noi anuntata pentru Romania este de 1,8 milioane mp, care se vor adauga celor 910 000 mp existenti la inceputului lui 2008, facand ca numarul de metri patrati la mia de locuitori sa ajunga pana la sf lui 2009 la 127.Practic in Romania vom vorbi despre o triplare a stocului.
Conform datelor analizate in studiul ICSC, Importanta Centrelor Comerciale pentru Economia Europeana, suprafata inchiriabila in Europa a crescut din anul 2000 pana in prezent cu aprox 40 de milioane de mp, in special in tarile emergente, unde au fost planificate peste 130 de proiecte noi pentru perioada 2006 – 2009, ceea ce inseamna aproape o dublare a numarului de centre comerciale in aceste tari.
In privinta centrelor comerciale ce vor fi inaugurate pana la sfarsitul lui 2009, raportul European Shopping Centers, emis in primavara de Cushman & Wakefield arata ca in Europa vor fi inagurati peste 22 milioane de mp, primele patru locuri fiind ocupate in ordine de Rusia (3,2 milioane de mp), Ucraina (2,8 milioane), Spania ( 1,98 milioane) si Romania (1,8 milioane). Romania devanseaza astfel tari recunoscute pentru proiectele lor de retail precum Polonia, Cehia sau chiar Marea Britanie. Anul trecut s-au inaugurat in total 8,2 milioane de mp in Europa, corespunzatori unui total de 320 de centre comerciale noi si 54 de extinderi. Dintre acestea peste 256 000 mp de centre comerciale noi si extensii au fost inaugurati in Romania, fapt care reprezinta o marire a stocului cu 39,2% in 2007.
Un alt studiu realizat de ICSC in colaborare cu Cushman & Wakefield si Real Estate Publishers (REP), International Retailer’s Survey, arata ca Rusia este cea mai atractiva tara pentru exapansiunea retailerilor in urmatorii doi ani. Romania ocupa locul al treilea, 8% dintre retailerii internatinali dorind sa deschida un magazin in Romania, in timp ce in Rusia si Cehia doresc sa se extinda 12% si respectiv 10%. Pana acum in Romania s-au extins doar 5% dintre retaileri (tara noastra fiind in prezent pe locul 33). In privinta expansiunilor ce vor fi realizate in urmatorii 5 ani, Romania ocupa locul al 7 lea, tara noastra urcand doua locuri in acest clasament fata de intentiile manifestate la nivelul anului 2006.
Tot in acest raport, “International Retailer’s Survey” se arata ca Europa de Est ofera cele mai bune oportunitati de afaceri in urmatorii 5 ani – conform declaratiilor majoritatii retailerilor (39%). Urmeaza Europa Centrala (36%), Europa de Vest si de Nord (30%), in timp ce Europa de Sud se situeaza pe ultimul loc cu 12%.
Tarile care au atras cei mai multi retaileri internationali pana acum sunt Franta si Spania (26% dintre ei). Cehia a urcat pe pozitia a 10 a ca reprezentare a retailerilor internationali
Retailerii prefera locatiile high street (73% dintre ei), apoi centrele comerciale din orase (46%) si din afara oraselor (35%).
Studiul International Retailer’s Survey mai arata ca in urmatorii 5 ani se vor deschide 2900 de magazine in piete noi, cele mai multe dintre ele fiind in Rusia – 580.In Romania se vor deschide peste 100 de magazine noi in urmatorii 5 ani, au estimat retailerii.
Conform aceluiasi studiu retailerii a caror activitate in Europa trebuie urmarita anul acesta sunt: cei care fac tranzactii online, urmati de Marks & Spencer pe locul 2. Apoi IKEA, Carrefour, Wal-Mart, Zara, H&M pe locul 3 si Gap pe 4.