In galerii se vede cine-i artist la plasamente

achizitionarea de actiuni ale cat mai multor companii. Se evita astfel expunerea ridicata pe titlurile unui numar limitat de societati. Axiomele jucatorilor la bursa sunt insa general valabile in cazul oricarui tip de plasament. Investitorii de arta contemporana stiu foarte bine ca diversitatea este una dintre strategiile obligatorii pe care trebuie sa le aplice in momentul achizitiilor. O suma de 5.000 de dolari este suficienta, in Romania, ca prim pas in incercarea de constituire a unei colect

achizitionarea de actiuni ale cat mai multor companii. Se evita astfel expunerea ridicata pe titlurile unui numar limitat de societati. Axiomele jucatorilor la bursa sunt insa general valabile in cazul oricarui tip de plasament. Investitorii de arta contemporana stiu foarte bine ca diversitatea este una dintre strategiile obligatorii pe care trebuie sa le aplice in momentul achizitiilor. O suma de 5.000 de dolari este suficienta, in Romania, ca prim pas in incercarea de constituire a unei colectii de arta contemporana. Cei care vizeaza un plasament cu un randament ridicat achizitioneaza tablouri ale tinerilor artisti care in acest moment sunt ieftine, dar care au potential de crestere. Matei Caltia, managerul Galeriei Posibila, spune ca achizitiile de arta contemporana nu trebuie facute deodata, ci pe parcursul unui an. „Un artist plastic lucreaza intre zece si 70 de lucrari intr-un singur an. Daca ajungi la artist intr-o anumita perioada a anului, sigur vei vedea 10-15 tablouri, unele dintre ele mai vechi, care nu au fost vandute. Din acestea trebuie facuta o selectie in momentul respectiv, printre ele fiind si posibil sa existe tablouri valoroase care nu au fost cumparate”, spune Matei Caltia. In general, colectionarii interesati de arta contemporana merg cat mai des in galerii pentru a avea contact cu artistii pe care ii vizeaza, pentru a observa lucrarile lor si pentru a le achizitiona pe cele mai bune. „Nu este bine sa cumperi deodata de o suma mare de bani si apoi sa astepti cativa ani pentru a mai face noi achizitii. Aceste momente de achizitie trebuie selectate cu atentie. In plus, nu este o drama daca achizitionezi si o lucrare mai putin valoroasa”, continua Caltia. In Romania multi prefera sa cumpere direct din atelierele artistilor, sustinand ca preturile sunt mai mici. Cei care achizitioneaza din galerii au avantajul ca lucrarile respective au fost expuse, au beneficiat de publicitate, iar artistul respectiv are, tocmai din aceasta cauza, o cota in formare. In Romania insa, numarul galeriilor de arta contemporana este foarte mic. La prima vedere, expozitia XL a artistului Gili Mocanu de la Libraria Carturesti din Bucuresti avut drept scop o analiza a picturii romanesti din punctul de vedere al suportului operei de arta. Sunt expuse lucrari de mari dimensiuni, care in general se constituie in repere pentru carierele artistilor. Chiar daca preturile tablourilor variaza aici intre 1.300 si 1.800 de euro, artistul spune ca scopul nu a fost vanzarea in sine. „In Romania exista putine corporatii care investesc in colectii de arta. In Occident, marile companii cumpara tablouri care plasate in contexte publice adecvate pot deveni o mare atractie”, explica Gili Mocanu. Ceea ce in Occident se numeste „corporate art investment” se gaseste in Romania abia la inceput, pana acum doar BRD-GSG investind in formarea unei colectii de arta contemporana. „In cazul lui Gili Mocanu nu am mizat pe vanzari, ci mai mult pe imagine”, spune Matei Caltia. Gili Mocanu a inceput sa vanda lucrari in urma cu cativa ani, initial preturile tablourilor sale fiind de 200-300 de euro. Colectionarii au inceput sa ofere sume din ce in ce mai mari pe lucrarile sale, in acest moment o pictura semnata de Gili Mocanu putand fi achizitionata cu 500-1.500 de euro. „La inceput faceam lucrari de mai mici dimensiuni. Acum imi place sa lucrez tablouri de mari dimensiuni”, incheie Gili Mocanu.