Eliminarea timbrului de mediu a adus în reprezentanțele Registrului Auto Român (RAR) din întreaga țară o avalanșă de mașini de ocazie. Asta încă din ianuarie când mulți doritori de vehicule second-hand au ales să înceapă demersurile pentru ca, imediat ce taxa avea să dispară, în februarie, să-și poată înmatricula vehiculul.
În urma unei solicitări a revistei Capital, reprezentanții RAR ne-au comunicat că în prima lună a acestui an reprezentanțele teritoriale ale instituției au eliberat cărți de identitate pentru un număr de 37.437 vehicule importate second hand. Pentru comparație, în ianuarie 2016 au fost eliberate documente pentru doar 28.663 vehicule importate second hand. De asemenea, în decembrie 2016 au fost eliberate cărți de identitate pentru 30.129 de vehicule de ocazie. Diferențele sunt mai mult decât evidente.
Cum în februarie era de așteptat ca numărul celor care doresc să înmatriculeze un vehicul de ocazie importat să crească, oficialii RAR au menționat că, doar în perioada 1 – 8 februarie, au fost eliberate documente pentru 14.993 de vehicule. Prin urmare, este foarte posibil ca, până la finalul acestei luni, să fie atinsă valoarea de 60.000 de vehicule de ocazie / lună. Mergând chiar mai departe cu supozițiile putem estima că, până la finalul acestui an, ar putea fi înmatriculate în România circa 500.000 de vehicule de ocazie. Este demn de menționat că în 2016, înmatriculările de mașini de ocazie s-au apropiat de 300.000 de unități.
Majoritatea, mai vechi de șapte ani
Conform oficialilor RAR, din totalul de peste 37.000 de mașini care au ajuns la RAR în ianuarie, circa 10% sunt produse între 1970 și 2000, în timp ce majoritatea, adică 76,78%, au fost asamblate între anii 2000 și 2010. Doar 13,24% din total sunt mașini mai noi de șapte ani.
Cel puțin la fel de interesante ca distribuția pe vechimi a mașinilor de ocazie aduse în țară de români în ianuarie sunt motivele pentru care, circa 22% dintre vehiculele testate de RAR au fost respinse la prima verificare. Astfel, 22% dintre mașinile respinse aveau probleme la instalația electrică, 15% nu au putut fi identificate cu exactitate, 13% prezentau defecțiuni la sistemul de frânare, 12% nu se încadrau în standardele de emisii poluante, 10% aveau probleme la caroserie sau șasiu, 8% la roți sau punți și 5% la sistemul de direcție.