România mai este încă atractivă pentru outsourcing IT, dar companiile realizează că acest lucru nu va ţine mult şi caută noi modalităţi de creştere a businessului.

Pe la târgurile şi congresele mari de IT din lume, România încă mai obişnuieşte să se prezinte ca „the land of choice“ pentru out­sourcing. Acest model de dez­voltare a pieţei IT autohtone nu este încă expirat complet, însă mai are puţin loc de creştere. Tot mai multe companii îşi dau seama că dacă produc valoare adăugată din proprietate intelectuală, pot câştiga mult mai bine. La început au fost numele mari, precum Softwin, Siveco ori TotalSoft, care au ieşit pe pieţele internaţionale cu produse de succes. Apoi, treptat, au prins curaj şi companiile mai mici, împinse din spate şi de realităţile pieţei. „Outsourcingul este un model de business cu dezvoltare lineară şi consumator intensiv de resurse umane“, spune Alexandru Lăpuşan, CEO şi partener al companiei de software şi servicii Zitec. „Dacă vrei să faci un euro în plus, trebuie să mai angajezi un om. Spre deosebire de acest model, cel bazat pe producţie de proprietate intelectuală are o dezvoltare exponenţială, faci un produs pe care îl vinzi de mai multe ori“, adaugă acesta, citând parc­ă din Radu Georgescu, preşedintele Gru­pului Gecad, unul dintre cei mai aprigi promotori ai dezvoltării de produse proprii în detrimentul outsourcingului, încă de pe vremea când era copreşedinte al Aso­cia­ţi­ei Patronatelor din Software şi Servicii (ANIS).

Paradoxal, Zitec este însă una din com­paniile a cărei cifră de afaceri se bazează în mare măsură pe outsourcing. „Am împins preţurile foarte sus, bazându-ne pe faptul că oferim calitate foarte bună, însă nu poţi să creşti preţurile la nesfârşit, chiar dacă ai cei mai buni programatori din lume. La un moment dat, partenerul se va duce în India sau în altă parte. Outsourcingul se bazează, totuşi, pe costul mai scăzut al forţei de muncă“, explică Lăpuşan. Prin urmare, cu banii proveniţi din această linie de business, Zitec finanţează de circa un an dezvoltarea proprie, ieşind pe piaţa internaţională cu Video Publishing, o platformă de stocare, procesare şi streaming online de con­ţinut video pe principiul cloud computing sau Software as a Service. Modelul ales pentru creşterea acestui business este unul inedit. Practic, Zitec a investit, prin aport de tehnologie în echivalentul a 250.000 de dolari, într-un fond de tip venture capital administrat de americanii de la Ledra Capital. În plus, compania a reuşit implementarea platformei de customer relations management (CRM) Amadeus, dedicată agenţiilor de turism, în România, Egipt şi Grecia, a dezvoltat platforma de gestionare de magazine online Izuvio şi o soluţie de gestionare de do­cumente, Zidocs, care a fost adoptată de­ja de companii de construcţii şi leasing de afară. Recent, Zitec a realizat o plat­formă inedită de rezervări şi servicii turistice online, HotelsParavion.ro, care agregă şi foloseşte datele a şapte servicii internaţionale de rezervări. Acesta va fi o­pe­rat împreună cu Millenium Tour. „Vom câştiga din comision“, spune Lă­pu­şan.

Criza transformată în oportunitate

Să ataci piaţa internaţională cu proiecte proprii nu este însă uşor. „Ideea de a câştiga din proprietate intelectuală e frumoasă, dar e foarte greu de realizat“, spune Marian Ştirbescu, sales and marketing manager la Advantage Software Factory şi asociat în companie împreună cu Ştefan Păun, care deţine 50% din acţiuni. „Noi am reuşit să devenim standard de companie multinaţională, cu sistemul de urmărire şi colectare de debite Capone, pentru EOS şi Credit Europe Bank“, spune Păun. Secretul? Au fost re­comandaţi după ce filiala românească a adoptat soluţia. Aşadar, greu, dar nu imposibil, dacă interpretezi corect oportunităţile.

Alexandru Lăpuşan

Este directorul general şi fondatorul Zitec, companie care produce software şi tehnologii web. Peste 80% din cifra de afaceri a companiei provine din străinătate. Pentru acest an, Zitec şi-a propus venituri de două milioane de dolari. Compania şi-a schimbat, începând cu finele anului trecut, modelul de business, trecând de la producţia în regim de outsourcing la dezvoltarea de tehnologii şi aplicaţii proprii. Zitec a realizat şi platforma Elections.tv în SUA şi Alegeri.tv în România, ambele dedicate urmăririi proceselor electorale.

Marian Ştirbescu şi Ştefan Păun

184-41431-18_stefanpaunmarianstirbescu_cc_45.jpgCei doi sunt asociaţi în Advantage Software Factory. Capone, sistemul lor de colectare de debite, este una dintre puţinele soluţii software care aduce venituri în creştere în plină criză. Compania estimează că va finaliza anul 2009 cu venituri, doar de pe urma acestei soluţii, ce vor depăşi 1.000.000 euro, cu 33% mai mult decât anul trecut. Din această sumă, circa 20% vor fi obţinuţi din proiecte în afara ţării. Suita Capone generează circa 50% din vânzările companiei. Unul dintre acţionarii companiei a fost fondul GED I, însă fondatorii şi-au răscumpă­rat acţiunile, acum doi ani, prin management buyout. Compania mai produce soluţia CRM Anytime şi Next Report, o soluţie de raportare.