E greu de făcut acum o estimare a piaței de comerț online de haine în România, dar peste doi – trei ani va fi de cel puțin trei ori mai mare decât acum și va crește mult mai rapid decât segmentul IT&C, crede Alina Orzan (foto), proprietara cristallini.ro, un magazin online care vinde rochii de seară și de coktail.
La doi ani de la lansare, Cristallini Boutique vinde, lunar, între 150-200 de rochii, cu o valoare medie 1.700 lei; cel mai scump produs pe care l-a vândut a fost o rochie couture cu broderie manuală și pene de struț și cocos de 6.449 lei.
”Pe segmentul rochiilor de ocazie, magazinele fashion online ar putea deveni vioara-întâi a industriei modei, având în vedere că marea majoritatea clientelor sunt femei cu o viață profesională foarte activă care nu-și permit luxul să prospecteze foarte mult piața offline. Astfel, aleg varianta comodă și rapidă de a efectua comanda online”, spune Alina Orzan (27 de ani), care așteaptă de la magazinul ei online încasări de 680.000 de euro până la finalul lui 2012.
De profesie analist programator, Alina spune că a intrat în afacerea cu rochii de ocazie dintr-o nevoie personală – ”Fiind eu însămi în căutarea unei rochii pentru o ocazie specială, am observat că oferta era destul de limitată pe piața de profil. Am profitat de acest lucru și după o cercetare intensă, am găsit furnizorii potriviți pentru rochii de ocazie. Inițial am dezvoltat site-ului, iar apoi am decis să ne extindem printr-un atelier de creație. În showroom clientele pot alege, proba și ajusta rochiile, cu o programare în prealabil”.
Mai departe, ”vrem să lansăm și o colecție de plicuri, poșete sau bijuterii (…) ne gândim chiar și la o dezvoltare pe plan internațional. Inițial, vom viza țările vecine, ca ulterior să ne extindem înspre țările din vestul Europei”, își dezvăluie Alina planurile de viitor.
De la particular la general, vânzările online în România reprezintă în prezent doar aproximativ 1% din valoarea totală a retailului, faţă de media Uniunii Europene de 4%. Şi gradul de penetrare al internetului este semnificativ mai redus faţă de media UE (47% faţă de 72%). Mai mult, doar aproximativ 13% dintre utilizatorii de internet din România au achiziţionat produse online în 2011, faţă de o medie europeană de 57% (82% în Marea Britanie).
Cu toate acestea, având în vedere ritmul ridicat de creştere atât al penetrării Internetului cât şi al utilizării mijloacelor moderne de plată, comerţul online din România este aşteptat să crească puternic în următoarea perioadă.
Principalele bariere în calea comerţului online în prezent sunt legate de lipsa unei experienţe directe în acest sens (foarte mulţi consumatori au o percepţie negativă asupra comerţului online fără a fi avut de fapt vreo experienţă negativă), neîncrederea în mijloacele de plată moderne şi satisfacţia scăzută privind serviciile de livrare la domiciliu. Pe măsură ce aceşti factori se ameliorează, va creşte şi cererea pentru retail online. In plus, schimbările în stilul de viaţă care se fac simţite şi în România, mai ales în rândul generaţiilor tinere, cuplate cu răspândirea tot mai mare a aplicaţiilor mobile, vor conduce la o adopţie tot mai răspândită a comerţului online.