Între 17 și 24 martie a avut loc în micul oraș aflat foarte aproape de granița dintre Elveția, Franța și Germania un eveniment menit să demonstreze pasionaților că lumea haute-horlogerie continuă să strălucească în ciuda veștilor tot mai alarmante care anunță o criză profundă. După cinci ani de creștere susținută piața ceasurilor a intrat, de anul trecut, pe o direcție descendentă arătată și de raportul Federației Elvețiene a Producătorilor de Ceasuri (FH) privind exporturile. Conform acestuia, în 2015 valoarea pieselor elvețiene cumpărate în afara țării a scăzut cu 3,3%. În cifre absolute, exporturile au scăzut de la 22,2 miliarde de franci elvețieni (CHF) la 21,5 miliarde, iar principalul factor destabilizator a fost, fără doar și poate, Hong Kong, cea mai mare piață pentru companiile elvețiene producătoare de ceasuri. De altfel, impactul crizei din Hong Kong asupra ceasornicarilor elve țieni a fost subliniat și de Karl-Friedrich Scheufele, copreședinte al Chopard, care a declarat că „Hong Kong, chiar dacă va rămâne un centru puternic de comerț pentru ceasurile de lux, pare să piardă supremația deținută în ultimii ani. Importanța unor centre precum Beijing și Shanghai va deveni tot mai mare, chiar dacă nici acolo vânzările nu vor crește“.

Zona haute horlogerie sub presiune

Reculului cu 22,9% al pieței din Hong Kong i s-a adăugat și cel al pieței ruse care, deși mult mai mică din punctul de vedere al valorii, a tras și el în jos balanța totală. Este însă interesant de observat că industriașii elvețieni acuză mai degrabă decizia Băncii Naționale a Elveției de a „submina“ francul, fapt care a dus la o scădere a exporturilor în multe alte domenii.

„Spuneți că industria ceasurilor este în pericol? Întreaga lume este în pericol. Siria, refugiați, Putin, Ucraina, Brexit, ISIS, tot mapamondul este în pericol. Și noi? Noi ar trebui să vindem ceasuri ca nebunii?”

Jean-Claude Biver, președintele diviziei de ceasuri a LVMH

 

Într-o oarecare măsură vina pentru declinul din 2015 aparține însă chiar producătorilor de ceasuri de lux. Încă din prima parte a anului trecut, un grup de comercianți de produse de lux din Hong Kong a atras atenția asupra „crizei profunde“ prin care trece zona, solicitând marilor case orologiere să își redimensioneze producția și să reducă prețurile astfel încât volumul vânzărilor să fie cât mai puțin afectat. Din nefericire, seduse de rezultatele peste așteptări din ultimii cinci ani, companiile elvețiene au reacționat greu sau chiar deloc. Mulți au mizat pe faptul că majoritatea clienților asiatici vor renunța la achizițiile din propriile țări în favoarea unora făcute în Europa, SUA sau țările din Golful Persic. „Chiar dacă nu putem nega scăderea exporturilor către Hong Kong, trebuie să interpretăm corect cifrele și să luăm în calcul faptul că mulți dintre clienții chinezi își transferă achizițiile către alte piețe din lume“, considera cu ceva timp în urmă Juan-Carlos Torres, CEO al Vacheron Constantin. Această viziune, deloc greșită, a dus însă la accentuarea prăbușirii pieței asiatice, fără a urca major vânzările din alte state, iar cifrele o arată destul de clar. Astfel, cele mai mari trei piețe pentru producătorii elvețieni de ceasuri – Hong Kong, SUA, China – au înregistrat scăderi, în timp ce creșteri majore s-au observat doar în câteva piețe, precum Italia (+6,4%), Marea Britanie (+19,1%), Arabia Saudită (+11,2%), Austria (+15,3%) sau Thailanda (+12,5%). Acestea nu au putut estompa total reculul din Hong Kong și China.

Rampa de lansare

Trecând peste detaliile alarmiste privind viitorul apropiat al comerțului cu ceasuri de lux, expoziția de la Basel a încercat să scoată în evidență strălucirea unei industrii care pune acent pe măiestrie, tradiție și lux. Ca și în cazul expoziției concurente de la Geneva (SIHH), desfășurată în ianuarie, tendințele din acest an sunt destul de clare: apologia tradiționalului, skeletonizarea, utilizarea de materiale cât mai interesante și dezvoltarea de complicații mai mult sau mai puțin utile. Cele 1.500 de companii expozante au atras potențiali clienți din totalul celor peste 150.000 de vizitatori prin prezentarea a câteva mii de piese care mai de care mai interesantă. Dintre acestea însă, doar o mică parte se pot mândri cu detalii care au dat naștere unor pasiuni bruște care au dus fie la încheierea unor contracte ferme, fie la promisiunea unei atenții sporite în boutique-urile din întreaga lume. Prin urmare, utilizarea Baselworld ca rampă de lansare a celor mai noi produse a rămas extrem de importantă pentru marile case orologiere.

 

„Raritatea trebuie să rămână cheia. Dacă pierdem și asta, cred că atracția pentru ceasurile de lux va dispărea.”

Jorn Werdelin, fondatorul Linde Werdelin

 

Unul dintre cele mai atractive produse prezentate la Basel în acest an a fost, fără doar și poate, Ulysse Nardin Grand Deck Marine Tourbillon, un ceas care trasferă puntea unui iaht la încheietura mâinii. Mai exact, cadranul acestui cronometru este realizat respectând detaliile punții unui iaht clasic de curse. Vinciuri, linii și chiar un catarg pot fi descoperite la o privire suficient de atentă. Acesta din urmă are rolul de a indica trecerea timpului și este manevrat cu ajutorul a două trolii care se înfășoară în jurul a două pinioane. Realizarea acestor trolii, cu o grosime mai mică decât cea a firelor de păr, a implicat utilizarea unui material aparte denumit Dyneema®, o fibră despre care oficialii Ulysse Nardin spun că este mai rezistentă decât oțelul. Acest mecanism sofisticat este în deplină concordanță cu un tourbillon. Întregul calibru UN-630 a fost realizat de ceasornicarii Ulysse Nardin în colaborare cu Christophe Claret și are în componență 469 de subansambluri. Rezerva de putere este de 48 de ore. Prețul deja anunțat pentru fiecare dintre cele 18 piese care vor fi produse este de circa 250.000 de euro.

O altă realizare interesantă prezentată la ediția din acest an a Baselworld este Seiko Credor Fugaki Tourbillon. Poate părea surprinzător pentru mulți, dar în istoria sa de 135 de ani, Seiko nu a produs niciodată un tourbillon. Asta în ciuda faptului că firma niponă are o lungă tradiție în realizarea unor calibre mecanice. Începând din acest an lucrurile par a se schimba. Primul pas în această direcție, noul Credor Fugaki Tourbillon, are un mecanism cu totul nou – Calibrul 6830 – derivat din Calibrul 68, unul foarte subțire și performant. De altfel, oficialii Seiko susțin că, având doar 4 mm grosime, acest calibru cu tourbillon este cel mai subțire din lume. Înglobat în carcasă, el pune în mișcare un ceas cu o grosime totală de doar 8,8 mm. Conform datelor tehnice, piesa este realizată din 153 de componente și are o rezervă de putere de 37 de ore. Precizia este și ea de top, deviația obținută în timpul testelor fiind între -10 și +15 secunde pe zi. În privința designului, ediția limitată Credor Fugaki Tourbillon uimește prin detaliile inspirate din arta lui Katsushika Hokusai, realizatorul celor „36 de viziuni ale Muntelui Fuji“. Cadranul este dominat de un val realizat din aur de 18 carate care pare a fi generat chiar de tourbillon. Carcasa cu diametrul de 43 mm este realizată din platină, iar bezelul are integrate 48 de safire care totalizează 3,22 carate. Fiind o ediție limitată, noul Credor Fugaki Tourbillon va fi realizat în doar opt exemplare și va fi comercializat strict în cele mai importante reprezentanțe Seiko din întreaga lume. Deși nu a fost anunțat oficial, prețul piesei se pare că va fi de circa 400.000 de euro.

Estetica transparenței

Hublot este cunoscut de mult timp pentru utilizarea îndrăzneață a materialelor neconvenționale și a combinațiilor de metale pentru carcasele ceasurilor sale. La Baselworld 2016 marca elvețiană uimește asistența cu o piesă transparentă, Big Bang Unico Sapphire. În urmă cu câțiva ani, brandul Hublot – acum parte a gigantului LVMH – a creat propriul său aliaj din aur rezistent la zgarieturi denumit „Magic Gold“ și, de atunci, l-a folosit la mai multe modele de ceasuri. În 2016, elvețienii fac din nou istorie în lumea ceasornicăriei cu prima serie largă de piese având carcasele realizate din blocuri de safir pur. Până acum, doar câteva ediții limitate – precum Richard Mille RM 56-02 sau chiar Hublot MP05 LaFerrari Sapphire – au avut carcasele sculptate astfel. Ei bine, la Baselworld 2016, Hublot a prezentat Big Bang Unico Sapphire, un ceas cu carcasa din safir care va fi produs în 500 de exemplare. Geamul susținut de lunetă, rama și spatele carcasei cu diametrul de 45 mm sunt sculptate în blocuri de safir, iar oficialii Hublot țin să menționeze că acest material este aproape la fel de rezistent ca diamantul. În afara mecanismului – HUB1242 – doar șuruburile, coroana și sistemul de închidere al brățării ceasului sunt realizate din alte materiale, în cazul de față, titan. Hublot (Ref. 411.JX.4802.RT) are un preț de circa 52.000 de euro.

În afara acestor trei superbe creații ale unor case cu renume în industria ceasurilor de lux, la Baselworld 2016 au uimit asistența și piese precum Bulova Special Edition Moon Watch Chronograph, Rolex Oyster Perpetual Cosmograph Daytona, TAG Heuer Monza Chronograph, Girard-Perregaux La Esmeralda Tourbillon, Chopard L.U.C Perpetual Chrono sau Breguet Classique 7147. Desigur, pentru oricare dintre ceasurile menționate mai sus doritorii trebuie să îndeplinească cel puțin două condiții: să fie pasionați și să aibă banii necesari în cont. O a treia ar fi să înțeleagă și să aprecieze luxul, dar cine mai intră în astfel de detalii când sunt în joc sume care depășesc de cele mai multe ori 50.000 de euro sau chiar 100.000 de euro?

Opinii după Baselworld 2016

– Criza vânzărilor din Asia împinge producătorii de ceasuri de lux să caute noi piețe sau să își extindă rețeaua comercială în Europa și SUA;

–  Producția va scădea odată cu piața pentru a menține exclusivismul;

– Designul ceasurilor inteligente evoluează. Aspectul clasic poate aduce noi clienți lovind și mai puternic în zona haute-horlogerie;

– Prețurile ceasurilor de lux scad chiar dacă producătorii nu vor, sau ascund asta;

– Complicațiile rămân frișca de pe tortul unui ceas mecanic de lux;

– Producătorii de ceasuri mecanice caută soluții pentru a îngloba funcții de smartwatch.

 

(Articol publicat în Suplimentul Capital Luxury apărut pe 18 aprilie 2016)