Desi vanzarile au mai scazut, iar, pe ici pe colo, s-au facut disponibilizari, industria luxului din Romania nu pare prea afectata. Ba mai mult, sunt jucatori pe piata care estimeaza cresteri de pana la 50%.
Industria luxului este inca la inceput in Romania. Dupa ce ani de zile, romanii cu dare de mana si-au facut cumparaturile din marile magazine de pe Champs Elysees sau Fifth Avenue, acum au totul mai aproape de casa, de la parfumuri scumpe la automobile extravagante.
„Pentru inceputul acestui an, criza finaciara nu a afectat vanzarile Beautik Haute Pafumerie. Comportamentul clientului nostru nu a fost afectat. Referitor la cifre pentru 2009, estimam o cifra de afaceri de 6,5 milioane euro, in crestere cu 25% fata de 2008”, a declarat, pentru Capital.ro, Andreea Gheorghiu, director GreenNet, companie ce opereaza parfumeriile Beautik. Aici se regasesc branduri de renume, precum: Rance, E.Coudray sau Les Parfums de Rosine, Robert Piguet sau Etat Libre D’Orange.
Vanzarile ceasurilor de lux au scazut insa usor, dar, in acelasi timp, s-au inmultit comenzile de reconditionare a acestora. Din acest punct de vedere, business-ul lui Mihai Ceciu – service si restaurari ceasuri de lux – este in crestere. “Pentru a limita chetuielile, clientii nostri prefera sa repare ceasurile decat sa cumpere altele. Noi avem si divizie de vanzare. Acolo, intr-adevar, s-a observat o scadere, dar activitatea noastra de baza merge foarte bine. Si cred ca intotdeauna se va gasi cineva iubitor de lucruri scumpe”, a afirmat Ceciu.
Antic Horologivm este primul magazine de ceasuri premium pre-owned din Romania si, totodata, centru de service al marcilor de lux. Ceasurile expuse la vanzare sunt cele mai cunoscute si valoroase din industria de profil: Audemars Piguet, Breguet, Cartier, Chopard, Franck Muller, Girard Perregaux, Rolex sau Omega.
Totusi, sunt si sectoare in care luxul nu mai merge ca pe vremuri. Din august 2008, vanzările de ciocolata si inghetata de lux au început, treptat, sa se topeasca . Din acest motiv, Caramel Lounge – importatorul produselor Venchi pe piata locala – a disponibilizat 40% dintre angajati. “Vorbind de distributie, avem doua-trei cazuri cronice, care nu au platit deloc. Cu toatea acestea, clientii nostrii fideli au comandat in ianuarie la fel de bine ca anul trecut. Chiar mai bine. Cat despre retail, avem o ciocogelaterie in Bucuresti, care a inregistrat in ianuarie aceleasi vanzari ca si in octombrie. Ceea ce e foarte bine, mai ales in conditiile in care, luna trecuta, a plouat foarte mult. Si, se stie: retailul sufera cel mai mult din cauza ploii”, a declarat George Balan, general manager Caramel Lounge.
Acesta este optimist si spune ca afacerea va continua sa creasca, chiar daca suntem intr-o perioada extrem de dificila. “Eu cred ca aceasta criza este sintetica, din moment ce luam un teren cu zece lei si il vindeam cu o mie. Vor fi afectate sistemele care au fost debalansate, au avut cresteri foarte mari si preturi umflate. Ceilalti nu ar trebui sa sufere foarte mult. Daca in ianuarie, care reprezinta 3-4% din tot anul, eu am mers bine, cred ca, in 2009, vom inregistra cresteri cu 40-50% fata de 2008”, a adaugat George Balan.