Rompetrol vrea sa intre pe piata transportului de titei din regiunea Marii Negre. Astfel, compania condusa de Dinu Patriciu a deschis un nou terminal petrolier in portul Midia. Investitia, in valoare de 150 de milioane de dolari, are capacitatea de a transporta pana la maximum 24 de milioane tone anual.
Concret, terminalul se afla la peste 8 km in larg si este legat cu o conducta de portul Midia. Astfel, se permite navelor de mare tonaj sa incarce si sa descarce, scurtand distanta de parcurs si manevrele acestora.
Concurenta regionala
Terminalul devine un concurent direct al conductei Burgas- Alexandropolis, care ocoleste, pe uscat, Bosforul. In loc sa descarce petrolul la Burgas si o alta nava sa-l reincarce la celelalt capat al conductei, navele mici descarca titeiul la Midia, iar navele mari vin sa-l incarce din acelasi punct pentru a-l transporta mai ieftin spre destinatie. La un calcul simplu, este mai ieftin sa se transporte 300.000 tone titei cu 2 nave a cate 150.000 de tone fiecare, decat cu 10 nave cu o capacitate de 30.000 de tone fiecare.
Noul terminal a fost dezvoltat de olandezii de la Van Oord si respecta reglementarile europene de mediu. Prima nava care va utiliza terminalul va sosi la mijlocul lunii ianuarie.
Drumul petrolului
Terminalul Midia face parte dintr-un traseu mai mare creat de KazMunaiGaz pentru drumul petrolului extras din Kazahstan. Petrolul este incarcat de nave in portul Batumi, care il transporta peste Marea Neagra pana la Midia, de unde este trimis astfel spre Europa de Vest.
O varianta pe uscat a traseului este, in viziunea lui Dinu Patriciu, oleoductul Constanta – Trieste. Acesta este acum incomplet, existand in teren segmentele Constanta – Pitesti si Pancevo – Trieste. Seful Rompetrol considera ca traseul va deveni viabil prin construirea celor 312 km de conducte care lipesc intre Pitesti si Pancevo.