Mașinile decapotabile se adresează unei nișe foarte bine definite. Sunt autoturisme de status care oferă o experiență unică la volan și pe care clienții le achiziționează atât pentru a își pune în evidență poziția în societate, cât și pentru plăcerea de a conduce. Din nefericire, criza economică a oprit expansiunea acestei piețe. Dacă în 2008, de exemplu, erau comercializate circa 570 de astfel de vehicule, în 2011 piața se redusese până la doar 97 de unități. Anul trecut însă, fără vreun motiv clar, vânzările au urcat rapid până la 172 de unități, iar în primele patru luni din 2013 raportul Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) relevă o triplare a pieței față de perioada similară din anul precedent. E drept, numărul total de astfel de vehicule vândute rămâne foarte redus: 44 în primele patru luni.

În perioada ianuarie – aprilie 2013, dealerii de mașini din România au vândut 44 de cabriolete noi, cu 29 mai multe decât în aceeași perioadă din 2012. Având în vedere că vorbim despre niște mașini de statut la care utilitatea este subordonată clar designului, ambianței și caracteristicilor tehnice, poate ar fi fost de așteptat ca principalele ținte ale clienților să fie modelele produse de Mercedes-Benz, BMW sau Audi. Ei bine, nu e deloc așa.
Atât anul trecut, cât și în prima parte a lui 2013 liderul acestei nișe de piață a fost Fiat 500C. Conform reprezentanților AutoItalia, importatorul Fiat, care au vândut 116 unități în 2012 și încă 27 în acest an, motivul pentru care românii preferă micul 500C trebuie căutat în ceea ce ei numesc „fashion statement“ și în echiparea bogată la un preț rezonabil pentru o mașină decapotabilă. În afara modelului italian, nișa decapotabilelor este, cum altfel, acaparată de vehicule germane. Audi a vândut trei A5 Cabriolet, BMW câte un Z4, Seria 1 și Seria 3, Volkswagen, două Golf Cabriolet și un Beetle Cabrio, iar Mercedes-Benz un SL și un SLK. Valeriu Zaharia, directorul de vânzări și Marketing al Mercedes-Benz Cars, consideră că în acest an marca sa va atrage mai mulți clienți imediat ce versiunea Cabrio a noii Clase E va ajunge pe piață, adică în iunie.

În privința dotărilor și echipamentelor, cel mai des menționate de clienții de mașini decapotabile, Valeriu Zaharia menționează că aceștia „pun accentul pe confort şi siguranţă. Una dintre cele mai solicitate opţiuni pentru modelele cabrio a fost AIRSCARF, dotarea opţională pentru E Cabrio, SL, SLK, ce oferă un sistem de încălzire la nivelul gâtului, eliberând aer cald din tetiere pentru a crea un ambient plăcut în jurul capului, chiar şi atunci când temperaturile exterioare sunt scăzute. Printre alte dotări apreciate se numără Magic Vision Control, dotare opţională pentru SL, ce implică un sistem de spălare adaptiv a parbrizului cu lichid încălzit, şi Magic Sky Control, o dotare opţională pentru SL şi SLK. În plus, cele mai solicitate dotări pentru siguranţa pasagerilor sunt DISTRONIC PLUS, sistemul inteligent de iluminare ILS, sistemul de asistenţă la frânare BAS PLUS şi sistemul de frânare PRE-SAFE“.
Având în vedere triplarea vânzărilor din prima parte a anului, este de așteptat ca și în lunile următoare zona vehiculelor decapotabile din piața auto românească să înregistreze un avans față de anul precedent.