Consumerismul moare ultimul. Sau daca tot ar fi pe moarte, nu vrea sa se predea. Asta pare sa fie concluzia care se desprinde din evenimentul de ieri seara din Londra, cand s-a deschis cel mai mare mall urban din Europa.

Westfield Shopping Mall are 620 de magazine si 47 de restaurante si s-a materializat ca urmare a unei investitii de 1,7 miliarde de lire. Din calculele ivnestitorilor, britanicii ar urma sa cheltuie circa un miliard de lire pe an in noua locatie.

Dincolo de balonase, artificii, confetti, pliante, muzica si agitatie, nu trebuie uitat ca Marea Britanie are o economie in contractie, apropiindu-se de recesiune. Vanzarile pe retail sunt in scadere, oamenii orientandu-se spre produse mai ieftine. Iar noul mall gazduieste magazine ale Louis Vuitton si Marks & Spencer, care se adreseaza segmentului high-end al pietei. In plus, practic toate spatiile comerciale au fost deja inchiriate inca dinainte de deschidere.

Nu se poate vorbi despre o speculare a unui anumit moment in piata. De regula, afaceri se tot inchid in Marea Britanie sau isi restrang activitatea. Oamenii cumpara mai putin si mai ieftin. Deschiderea Westfield Shopping Mall aduce putina culoare in peisajul gri al economiei britanice din ultimele luni, readuce la viata ideea ca economia de piata se bazeaza pe consum si intareste ideea ca, fie si in perioade de criza, consumerismul nu moare asa usor.