Exporturile totale ale României pe primele opt luni ale anului 2011 înregistrează o valoare de 29,2 miliarde euro, iar valoarea importurilor este de 35,4 miliarde euro, potrivit datelor Ministerului Economiei.
Astfel, exporturile FOB extracomunitare ale României au fost de 8,5 miliarde euro, în timp ce volumul importurilor extracomunitare a fost de 10 miliarde euro. În primele opt luni ale anului curent, exporturile româneşti extracomunitare au înregistrat o dinamică de 32,6%, valoare ce mentine rata de creştere a exporturilor totale la un nivel crescut de 25,1%. Se consolideaza astfel, dinamica ascendenta constant pozititva a exporturilor româneşti, manifestată în ultimile 20 de luni.
Structura exporturilor în primele opt luni ale anului 2011 indică o îmbunătăţire constantă, astfel că, ponderea produselor industriei constructoare de maşini inclusiv electrotehnica, este de 41,1%, produsele industriei chimice şi mase plastice reprezinta 6,5% şi industria agroalimentară 5,6%.
Trei sferturi din exporturi, produse manufacturate
Din totalul exporturilor româneşti, 74,9% reprezintă produsele manufacturate, conform informaţiilor Ministerului Economiei.
Principalele ţări către care s-au orientat exporturile româneşti în ultima perioadă, cu creşteri semnificative sunt: Japonia – creştere de 21,7% a exporturilor (componente auto, rulmenţi, aparate electrice, produse de sticlărie, vinuri), Canada – creştere de 106,2% a exporturilor: maşini şi aparate electrice, cazane şi echipamente nucleare, componente şi părţi de avioane, SUA – creştere cu 46,5%: componente auto, îngrăşăminte produse chimice.
Creşteri s-au înregistrat şi la exporturile către Arabia Saudita – creştere cu 190,6%: uleiuri si combustibili, produse din otel, echipamente electrotehnice, mobilier, Emiratele Arabe Unite – crestere de 96,6 %, uleiuri si combustibili, materiale plastice si materiale de constructii, Africa de Sud – crestere de 175% , anvelope, materiale de constructii, aparate si echipamente electrotehnice, autovehicule şi Ucraina – creştere a exporturilor de 70 %: produse minerale, maşini şi echipamente electrice, autoturisme şi componente auto.
Un număr semnificativ de alte piete externe înregistreaza creşteri de peste 50% a exporturilor, între care: Serbia (57,2%), Bosnia Herţegovina (68,1 %), Iordania (144,1%), Tunisia (164,5%), Irak (98,2%), Kuweit (301,4%), Oman (145,8%), Iran (86,5%), Afganistan (218,6%), Azerbaidjan (102,9%), Kazahstan (155,8%), Singapore (120,8%), Columbia (69%), Brazilia (95%).
Componentele pentru autoturisme, bune la export
Principalele produse care constituie baza exporturilor româneşti sunt: părţi şi componente pentru autovehicule (5,71% din exporturile româneşti, cu o creşetere de 27,67% faţă de aceaşi perioadă din 2010), fire, cabluri, conductori electrici izolaţi (5,51% din total, cu o creşetere de 27,9% faţă de aceaşi perioadă din 2010), uleiuri din petrol altele decât brute (benzine, motorine) (5,44% din exporturile româneşti, cu o creşetere de 29,15% faţă de aceaşi perioadă din 2010).
Au mai fost exportate autoturisme şi alte autovehicule (5,44% din total, cu o creşetere de 18,31% faţă de aceaşi perioadă din 2010), aparate electrice pentru telefonie (5,34 % din exporturile româneşti, cu o creştere de 45,33% faţă de aceaşi perioadă din 2010), anvelope din cauciuc (2,22% din total, cu o creştere de 36,16% faţă de aceaşi perioadă din 2010).
Nu lipsesc de pe lista exporturilor nici pompele cu aer şi compresoare (1,85% din exporturile româneşti, cu o creştere de 89,98% faţă de aceaşi perioadă din 2010), pacheboturile şi navele de croazieră (1,61% din total, cu o creştere de 8,85% faţă de aceaşi perioadă din 2010), încălţămintea (1,47% din exporturile româneşti, cu o creştere de 22,17% faţă de aceaşi perioadă din 2010) şi medicamentele (1,47% din exporturile româneşti, cu o creştere de 33,04% faţă de aceaşi perioadă din 2010).
Orientarea geografică a importurilor nu a înregistrat modificari majore, principalii parteneri la import fiind: Germania, Italia, Ungaria, Franţa, Federatia Rusa şi Kazahstan.