Cercetarea s-a efectuat pe un esantion reprezentativ la nivel national, constituit din 516 persoane adulte, localizate in 15 orase si 18 comune/sate, pe baza metodei aleatorii, marja de eroare fiind de ą2,5%. "Cercetarea in randul copiilor are o istorie de aproximativ 35 de ani, fiind mult mai recenta decat cea efectuata in randul adultilor", precizeaza Victoria stefanescu, director general la Institutul de Marketing MIA. "Dezvoltarea economiei de consum a facut din copii si adolescenti o tinta
Cercetarea s-a efectuat pe un esantion reprezentativ la nivel national, constituit din 516 persoane adulte, localizate in 15 orase si 18 comune/sate, pe baza metodei aleatorii, marja de eroare fiind de ą2,5%.
„Cercetarea in randul copiilor are o istorie de aproximativ 35 de ani, fiind mult mai recenta decat cea efectuata in randul adultilor”, precizeaza Victoria stefanescu, director general la Institutul de Marketing MIA. „Dezvoltarea economiei de consum a facut din copii si adolescenti o tinta importanta pentru companii, care au dezvoltat strategii specifice de promovare a produselor si serviciilor ce se adreseaza acestui public. In acest context, limbajul si capacitatea de concentrare specifice diferitelor etape de dezvoltare ale copiilor si adolescentilor, modul lor de a percepe si de a interpreta propria lume, modurile variate de a se exprima au reprezentat si reprezinta teme de interes pentru cercetatori”, ne asigura Victoria stefanescu.
Din cercetarea efectuata in urma cu aproape o luna, rezulta ca, pe ansamblu, parintii sunt buni cunoscatori ai emisiunilor/posturior TV destinate copiilor. Intensitatea cu care sunt evocate acestea difera semnificativ, atat pe total esantion, cat mai ales pe medii de rezidenta. Asa, bunaoara, majoritatea copiilor din mediul urban, cu varste cuprinse intre 4 si 14 ani, urmaresc frecvent si intr-un numar mai mare anumite emisiuni/posturi TV decat cei din mediul rural: Cartoon Network – 78% vs 24%, Animal Planet – 65% vs 7%, Discovery – 52% vs 4%, Fox Kid – 32% vs 9%. Emisiunile transmise pe posturile romanesti, cum ar fi Tip Top Minitop, Lumea lui Chit-Chit sau Prietenii lui Piticot, nu inregistreaza diferente notabile din acest punct de vedere. In schimb, desenele animate sunt urmarite intr-un procentaj mai mare de copiii din mediul rural (98% vs 85%).
In ceea ce priveste emisiunile radiofonice pentru cei mici, constatam un interes foarte scazut in randul acestora, aproximativ 60% din parinti precizand ca nici o astfel de emisiune nu este ascultata de catre copiiii lor.
Rezultatele sondajului ridica urmatoarea intrebare: emisiunile radio nu sunt pe placul copiilor, sau acestea nu pot concura cu televiziunea, respectiv cu desenele animate?
Trebuie sa mentionam, totusi, ca emisiunea „Noapte buna, copii!” isi pastreaza traditia si ramane, de departe, preferata celor mici, atat in urban (35%), cat si in rural (40%).
Piata presei scrise este ceva mai generoasa, copiii dovedindu-se pasionati „ascultatori” (in cazul prescolarilor) sau cititori (cei de varste mai mari). Aproape 74% din copiii din mediul rural prefera, in ordine, revistele Tom si Jerry, Mickey Mouse si Bravo, in timp ce preferintele orasenilor se indreapta, cu prioritate, spre Bravo, Tom si Jerry, Salut, Mickey Mouse, Lumea lui Tanu si alte cateva titluri.
In contextul lipsei de interes pentru emisiunile radio dedicate copiilor, sondajul a aratat, de asemenea, ca nici emisiunile concurs cu premii nu trezesc interesul micilor ascultatori (83% nu le urmaresc deloc). In contrast, emisiunile TV cu premii sunt urmarite de aproximativ 80% din copii.
Dincolo de rezultatele sondajului realizat de Institutul de Marketing MIA, este clar ca avem de a face cu o piata audio-video pentru copii extrem de limitata: din lipsa de alte oferte, copiii urmaresc emisiunile de desene animate, iar o parte dintre ei se indreapta spre posturile TV straine (Discovery, Animal Planet). Posturile comerciale romanesti nu au deloc productii proprii pentru copii – sau cele care au avut, au renuntat, cu timpul, la ele, bazandu-se, in prezent, doar pe achizitii din afara. Faptul ca nu ar fi profitabile, in sensul ca nu ar aduce reclama, nu este un argument. Avand o mare capacitate de absorbtie a informatiei de orice fel, copiii urmaresc reclama ca pe un mic film. Studiile scot in evidenta faptul ca in jurul varstei de noua ani publicitatea reprezinta subiectul favorit al scola-rilor – reamintirea reclamelor, redarea sloganelor si a pasajelor cheie si fredonarea melodiilor constituind, pentru ei, o adevarata competitie.
ce emisiuni de radio urmaresc frecvent
copiii dvs. ?
Emisiunea Ponderea (%)
Noapte buna, copii 22,7
Liceeni 100% 7,0
Punguta cu doi bani 5,8
Roza vanturilor 2,7
Urmasii lui Gepetto 2,3
Juniorebus 2,3
Baloane de sapun 1,9
Clubul cluburilor 1,2
Eu, tu si … ceilalti 0,4
Altele 1,9
Nici una 59,5