Cea mai rapidă dezvoltare în eCommerce o au piețele din Europa de Est cu o creștere anuală de aproximativ 21%, asta chiar dacă la nivel european, 75% din tranzactiile online europene sunt realizate în țările din Europa Centrală și de Vest, primele poziții fiind ocupate de Marea Britanie, Franța, Germania, Spania și Italia.
Același trend ascend se resimte și în dinamica pieței locale. Potrivit datelor GPeC, valoarea cumpărăturilor realizate de români în mediul online în 2017 va fi cu aproximativ 30% mai mare față de 2016.
”În România, estimăm că în anul 2017 piața de eCommerce va atinge valoarea de 2.3-2.4 miliarde euro, față de 1.8 miliarde în 2016. Cu toate acestea, suntem încă cu mult sub țări precum Marea Britanie, Germania sau Franța, unde valoarea produselor achiziționate online va depăși în 2017 suma de 157, 79 și respectiv 62 miliarde euro. La fel, țări precum Polonia sau Cehia sunt peste piața de eCommerce locală, cu valori de aproximativ 8, respectiv 3.9 miliarde euro”, menționează Andrei Radu, fondator și CEO GPeC.
Valoarea medie a coșului de cumpărături
În țările din Europa de Est, inclusiv România, valoarea medie a coșului de cumpărături se situează la aproximativ 50 euro. ”Pentru anul în curs, observăm că valoarea medie a coșului de cumpărături a scăzut foarte ușor. Nu este însă rău, asta pentru că frecvența cumpărăturilor online a crescut. Românii au început să comande online mai des, ori de câte ori au nevoie de un produs nou, ceea ce ne face să credem că piața locală este într-o etapă de dezvoltare și de continuă maturizare”, continuă Andrei Radu. Categoriile preferate de cumpărătorii online români sunt Electronice și Electrocasnice, Fashion & Beauty, Home & Deco, urmate de articole și accesorii pentru copii.
Anul 2017 nu a adus schimbări majore în ceea ce privește metoda de plată preferată de români, aceștia optând în continuare în procent covârșitor pentru plata ramburs. Cu toate că numărul plăților prin cardul bancar crește, media industriei rămâne, însă, la același nivel. ”În continuare, media pieței este ca aproximativ 90% din plăți să se facă numerar, odată cu primirea coletului, restul fiind tranzacții electronice, plăți prin sms sau prin transfer bancar. Bineînțeles, cifrele pot varia de la un comerciant la altul sau în funcție de industrie, însă este clar că încă plata online nu este încă o metodă la care românii să apeleze necondiționat. Cu toate acestea, datele înregistrate în România nu ne situează neapărat la coada clasamentului european. Fiecare piață are specificul și preferințele ei. Dacă ne uităm la Polonia, metoda de plată preferată este pay by link, adică un sistem de online banking clasic mai simplicat”, mai spune Andrei Radu.
De asemenea, în România, în medie traficul înregistrat de pe platformele mobile a depășit numărul de vizite de pe desktop. De asemenea, tendința în cazul magazinelor importante din România este ca, într-un orizont de 3-4 ani, peste 80% dintre vizitatori să folosească telefoanele mobile sau tabletele atunci când fac cumpărături online. Preferința pentru vizitele de pe mobil se vede peste tot în lume, însă comparativ cu alte piețe din regiune, România are anumite caracteristici ce încurajează tot mai mult acest proces precum rapiditatea internetului, alături de apetitul românilor pentru cele mai noi tehnologii.
Potrivit informațiilor oferite de Simona Kijonková (fondator Packeta Group Cehia) în cadrul GPeC, Cehia are una dintre cele mai mature piețe de comerț electronic din Europa, rivalizând chiar cu țări mai mari și cu o putere de cumpărare pe măsura.
În prezent, valoarea cumpărăturilor din mediul online atinge pragul de 3.9 miliarde de euro, reprezentând 9% din total pieței de e-tail cehe. 96% dintre utilizatorii de internet cehi au realizat cumpărături online cel puțin o dată, 65% cumpără o dată la 3 luni, iar 27% dintre aceștia achiziționează produse din mediul online lunar.
Deși vorbim de o populație cu până la de 6 și de 8 ori mai mică, în Cehia sunt 36.200 de magazine online, față de 40.000 în Marea Britanie și 30.000 în Germania.
În medie, valoarea coșului de cumpărături este de 56 de euro, cele mai importante magazine cehe fiind Alensa, Mall.cz, CZC.cz, Notino și Alza.cz. Într-un an, un ceh cheltuie în medie 303 euro pe cumpărăturile online.
Categoriile preferate de cumpărătorii cehi sunt electronicele și electronicasnice, IT&C, Home & Deco, urmate de cărți, CD-uri și DVD-uri. Populare sunt si site-urile de fashion online, venind puternic din urmă și magazinele ce vând echipamente sportive, produse farmaceutice și pentru copii.
Categoriile ce înregistrează cea mai rapidă creștere sunt Produsele alimentare (63%), Fashion (33%), Pharma (25%) și Home & Deco (23%).
Plata ramburs este metoda de plată preferată și de cumpărătorii cehi, de la începutul anului atingând o medie de aproximativ 57%. Transferul bancar este preferat de 32% dintre cehi și 26% dintre aceștia optează pentru plata în numerar la punctele de ridicare a coletelor. Plata cu cardul bancar este folosită doar de 7% dintre cumpărătorii cehi.
Față de români, 86,5% dintre cehi preferă în continuare cumpărăturile realizate de pe desktop. Telefoanele mobile sunt preferate de 8% dintre cumpărătorii online, iar tabletele de 5,5% dintre aceștia. Cele mai importante lecții din segmentul de eCommerce, atât din piața locală cât și din cea regională, sunt prezentate în cadrul GPeC SUMMIT, care se defășoară pe 14-15 noiembrie 2017, în București.