Potrivit unui raport al Consiliului Concurenţei, comparativ cu vecinii noştri de la Sud de Dunăre, preţul mediu de construcţie al unui kilometru de autostradă în zona de şes este de aproape 3 ori mai mare.
“În urma prelucrării datelor şi informaţiilor puse la dispoziţie de CNADNR, în România, preţul mediu al unui km de autostradă construit în zona de şes este de 23,34 milioane lei/km, iar cel al unui km de autostradă construit în zona de deal este de 20,87 milioane lei/km, ambele peste nivelul standardelor de cost”, se menţionează în sinteza raportului Consiliului Concurenţei.

Inspectorii instituţiei susţin că în cadrul analizei s-a constat o variaţie semnificativă a preţurilor medii pe kilometru de autostradă. Spre exemplu, la zonă de şes, în România preţurile au variat intervalul 2, 68 mil. euro (tronsonul Feteşti- Cernavodă) şi 11,61 mil. euro (varianta de ocolire Piteşti), în Bulgaria între 2 mil. euro (tronsonul Tracia – Nova Zagora – Yambol) şi 2,8 mil. euro (Hemus – Sofia şi Yana), iar în Polonia în intervalul 4,6 mil. euro (Zgorzelec – Krzyżowa) – 12,4 mil. euro (Zgorzelec – Krzyżowa).

“Se observă că în România variaţia preţului mediu pentru un kilometru de autostradă construit în aceeaşi formă de relief este cea mai mare (45,86%), faţă de Polonia (36,42%) şi Bulgaria (14,22%). Comparativ cu Bulgaria, preţul mediu/km de autostradă construit în zonă de şes este de aproape 3 ori mai mare”. se arată în sursa citată.

Ca la noi la nimenea

Consiliul Concurenţei recomandă autorităţilor contractante să evite încheierea de acte adiţionale la contractele iniţiale. Consiliul Concurenţei a constatat că există situaţii în care, prin semnarea de acte adiţionale, câştigătorul licitaţiei (cel care oferă cel mai mic preţ) negociază direct cu autoritatea contractantă o nouă valoare a lucrării. Această valoare poate deveni mai mare decât cea a ofertelor depuse iniţial de concurenţii săi.

“În perioada iunie 2010 – iunie 2011, pentru 96 de contracte de execuţie de lucrări de construcţii de drumuri şi de servicii au fost încheiate 203 acte adiţionale, din care 23 au fost modificate din punct de vedere al valorii contractelor. Din cele 23 de contracte cu valoare modificată, pentru 8 contracte valoarea iniţială a fost mărită cu aproape 50%, pentru alte 8 contracte valoarea iniţială a crescut între 10% – 30%, iar 2 contracte de lucrări au suferit modificări de peste 50% din valoarea iniţială”, se precizează în informarea remisă presei de Consiliul Concurenţei.

Instituţia precizează însă că această situaţia nu este o caracteristică doar a pieţei româneşti: conform unui raport al Curţii Europene de Conturi privind lucrările de infrastructură derulate din fonduri comunitare în Germania, Grecia, Polonia și Spania în perioada 2000-2013, costurile a 46% din proiectele auditate au crescut cu mai mult de 20% în timpul execuţiei lucrării.

Dar aşa cum se poate observa la cele 23 de contracte media de creştere a costurilor o depăşeşte pe cea a statelor din vestul Europei.

Analiza realizată de Consiliul Concurenţei indică faptul că piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri este o piaţă slab concentrată, pe aceasta fiind active aproximativ 640 de companii.

Mai mult, studiul autorităţii de concurenţă arată termenele de execuție a lucrărilor din România au fost depășite la majoritatea tronsoanelor de autostradă cu mai mult de 12 luni. Conform aceluiaşi raport al Curţii Europene de Conturi, proiectele de infrastructură derulate în ţările incluse în analiză au înregistrat depăşiri de termen, în medie cu 9 luni, ceea ce reprezintă 41% din termenul planificat iniţial.

În prezent, reţeaua de autostrăzi a României se ridică la circa 550 de kilometri, însă nu există o autostradă care să traverseze România.
În urmă cu aproximativ un an, capital.ro scria că România are doar 506 kilometri de autostradă, conform unui răspuns al CNADNR remis Capital.

Click pentru mărire  În ultimele 10 luni, reţeaua de autostrăzi s-a extins cu câteva zeci de kilometri, ca urmare a deschiderii circulaţiei pe primul lot al tronsonului Timişoara-Lugoj (9,5 km) şi a tronsonului Deva-Orăştie (32,5 kilometri), ambele de pe autostrada Nădlac-Sibiu, parte a coridorului IV pan-european.

Recordul absolut, autostrada BECHTEL

Conform datelor deţinute de capital, cea mai scumpă autostradă construită în România a fost tronsonul de autostradă Câmpia-Turzii Gilău (51,8 km), pentru care statul român a achitat aproape 1,4 miliarde de euro. În suma menţionată intră şi lucrările realizate de americani la tronsonul Suplacu de Barcău-Borş, care se află abia la stadiul fizic de 50%. Contractul iniţial cu Bechtel, încheiat în 2003, în perioada guvernării Năstase prevedea construcţia a 415 km între Braşov şi Bors, costurile fiind estimate la 2,2 miliarde de euro. După aproape 10 ani, americanii au terminat doar cei 52 de kilometri şi au încasat 1,45 miliarde de euro.
Contractul cu Bechtel a fost reziliat în mai 2013, statul român angajându-se să mai achite americanilor 30 mil. euro fără TVA, adică 37,5 milioane de euro cu TVA. În urmă cu doi ani, Guvernul Boc a renegociat contractul, astfel că americanii au rămas să finalizeze doar 2 din cele 8 tronsoane ale autostrăzii Braşov-Borş. Ministrul transporturilor de la acea vreme, Anca Boagiu, a precizat atunci că dacă se continua acordul cu Bechtel costurile totale ajungeau la 9,9 miliarde de euro.

Acordurile semnate cu Bechtel au fost făcute publice în urmă cu aproximativ o lună de zile, cu excepţia contractului semnat în 2003, contract original care pare că s-a pierdut, aşa cum a anunţat ministrul marilor proiecte Dan Şova.
Mai multe detalii despre contractul cu Bechtel puteţi citi aici:

EXCLUSIV: Contractul cu BECHTEL din 2003 E DE VÂNZARE

Dan Şova: Vom cere Tribunalului să decidă dacă putem folosi ca original o copie a contractului Bechtel