In epoca moderna, formula unui sapun presupune cercetari intense, multa chimie si inginerie. Soda si grasimea au fost inlocuite cu surfactanti, emolienti, aditivi pentru spumare, agenti pentru opacifiere, pigmenti, parfum, apa. Arta fabricarii unui produs de calitate inseamna si multe secrete bine pazite de aceasta industrie de multe milioane de dolari anual. Confruntat in ultima vreme cu o oferta extrem de generoasa in magazine, consumatorul se intreaba adesea: care este cel mai bun dintre sapu
In epoca moderna, formula unui sapun presupune cercetari intense, multa chimie si inginerie. Soda si grasimea au fost inlocuite cu surfactanti, emolienti, aditivi pentru spumare, agenti pentru opacifiere, pigmenti, parfum, apa. Arta fabricarii unui produs de calitate inseamna si multe secrete bine pazite de aceasta industrie de multe milioane de dolari anual.
Confruntat in ultima vreme cu o oferta extrem de generoasa in magazine, consumatorul se intreaba adesea: care este cel mai bun dintre sapunuri? Desigur, cel pe care el il tolereaza cel mai bine pe piele si care are pretul cel mai atractiv. Ce calitate trebuie sa primeze: emolierea sau efectul de curatire profunda? Dermatologii sustin ca cel mai important este ca spalatul cu sapun sa contribuie la starea de bine si confort, sa imbunatateasca aspectul pielii si chiar s-o parfumeze discret.
„Sapunul trebuie sa raspunda unor norme de siguranta si calitate”, precizeaza dr. Mihaela Leventer, medic primar dermatolog la spitalul Colentina din Bucuresti. „Se poarta sapunul bland, emolient, neagresiv, care poate fi folosit des, fara sa irite pielea sau s-o usuce. Exista o tendinta a omului modern sa se spele excesiv, ceea ce conduce la distrugerea stratului lipidic. De aceea, in zilele noastre, notiunea de sapun pentru curatare a fost inlocuita cu cea de ingrijire a pielii”, afirma dr. Mihaela Leventer.
Pretul mic si reclama stimuleaza vanzarile
Alaturi de sampon, sapunul a fost una dintre cele mai afectate piete. Asa cum reiese din informatiile furnizate de ACNielsen Romania, consumatorii s-au indreptat catre produse din ce in ce mai ieftine. Valoarea vanzarilor inregistrate in 2001 a fost cu 6,5 milioane USD mai mica fata de 1997, la o cantitate aproximativ egala (peste 6.000 tone cumparate din magazinele care practica vanzarea cu amanuntul).
Asa se explica si succesul sapunurilor turcesti fabricate de compania Evyap, companie care a investit in reclama pentru brandurile Duru si Fax si care, in perioada 1998 – 2000, si-a reorganizat reteaua de distributie in teritoriu. „Pana la acea data, produsele noastre se vindeau in proportie de 70% in angrouri, insa acum suntem prezenti in toate retelele de distributie, de la cash & carry si supermarketuri, la tarabele din piete”, afirma Adel Modares, director general la Peral Distribution, unic distribuitor al sapunurilor Evyap. „In Romania se cauta sapunurile ieftine, iar succesul nostru s-a datorat tocmai pretului accesibil. Pe de alta parte, suntem mai bine reprezentati in orasele mici si in mediul rural decat alti producatori. Totusi, este din ce in ce mai greu sa pastrezi pozitia de lider, pentru ca in ultima perioada au aparut in comert sapunuri si mai ieftine decat ale noastre.”
O alta prezenta activa pe piata sapunurilor din Romania este compania Colgate-Palmolive, cu patru game de sapunuri solide (Palmolive, Palmolive Naturals, Palmolive Fruits Essentials, Protex) si doua game de sapunuri lichide (Palmolive, in trei variante si Palmolive Fruit Essentials, in doua variante de parfum). Brandurile Donge, Baby Magic si Irish nu mai fac parte din portofoliul sau actual.
Anul trecut, sapunul Palmolive a fost brandul care a inregistrat cel mai mare nivel al vanzarilor pe piata de profil (aproximativ 12%), urmat, in ordine, de: Fa si Duru (la egalitate, cate 10%), Amo, Fax, Lux, Savoy, Camay, Protex si Kamar (intre 8% si 5%). N
Vanzari de sapun
datele se refera numai la reteaua de magazine care practica vanzarea cu amanuntul pentru acasa
Cantitativ Valoric
Anul (mii kilograme) (mii USD)
1997 6.427 24.788
1998 5.163 21.723
1999 4.949 18.502
2000 5.586 17.446
2001 6.113 18.269
Sapunul – scurt istoric
· Sapunul a fost folosit pentru igiena personala si spalarea rufelor din timpuri stravechi, numele sau venind, se pare, de la muntele Sapo, veche localitate cunoscuta in Roma antica pentru sacrificiul animalelor. Amestecul de grasimi animale cu cenusa alcalina avea proprietati de curatare.
· In anul 600 i.Ch., fenicienii au obtinut un produs superior, folosind uleiul de masline.
· Primul sapun industrial a fost fabricat in 1780, de catre fizicianul Nicolas Leblanc, care a ipus la punct procesul de fabricatie utilizand soda. Pretul mic de productie a transformat sapunul din obiect de lux destinat curtilor regale in produs popular, destinat igienei oricarei persoane.
· La inceputul secolului XX, sapunul incepe sa fie folosit ca agent medical pentru prevenirea imbolnavirilor, mai ales a infectiilor.
· In timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, marinarii obligati sa se spele cu apa de mare au reclamat ca sapunul nu face spuma si, in aceste conditii, nu curata. Astfel a inceput cercetarea pentru un nou agent de curatare: detergentul sintetic, care a intrat pe piata la inceputul anilor 50. Tot de atunci se pune, adesea, pe seama sapunului si a detergentilor, orice dermatita a mainii.