Potrivit companiilor internationale de audit, in ultimii doi ani s-au intamplat peste 20 de astfel de „evenimente” financiare, valoarea tranzactiilor fiind de ordinul a cateva sute de milioane de dolari. Anul acesta, analistii vad in Romania preluari, fuziuni si achizitii in valoare de un miliard USD.
Michelin, South African Breweries, BBAG, Nestle, Kraft sau Astral sunt doar o mica parte dintre companiile care au adus globalizarea pe malul Dambovitei. In plus, companiile romanesti au inceput sa simta mirosul banilor rezultati de pe urma preluarii de catre giganti din domeniul in care activeaza. Pesimistii spun insa ca acest fenomen vine foarte tarziu in Romania. Si ca valoarea fuziunilor si achizitiilor ramane derizorie fata de sutele de miliarde de dolari vehiculate in zonele economice dezvoltate. Totusi, faptul ca lucrurile au inceput sa se miste si aici in aceeasi directie, arata ca procesul de globalizare nu poate fi zagaduit nicaieri.
„Suntem martorii unei delimitari din ce in ce mai evidente intre „actori” si „spectatori” in ceea ce priveste activitatea pe piata mondiala de fuziuni si achizitii. Datorita marimii, profitabilitatii, precum si accesului la pietele de capital, firmele europene si cele nord-americane domina acum achizitiile internationale”, spune Herve Richard, director corporate finance la KPMG Romania.
„Fuziunile si investitiile de pe piata romaneasca sunt strans legate de avantajele fiscale care pot fi obtinute. De aceea tot mai multe companii isi reorganizeaza activitatea prin fuziune. Nu trebuie uitat nici faptul ca in Romania nu exista o legislatie contabila si fiscala care sa reglemeteze raportarile companiilor care fac parte din acelasi grup”, spune Viorel Bitu, Managing Partner la Andersen.
Doua firme concurente care, in loc sa isi deturneze clientii, sa isi fure secretele, sa-si racoleze angajatii si sa indrume organele de control fiscal una catre cealalta, decid sa lucreze impreuna, pentru a castiga umar la umar din combinarea operatiunilor si din complementaritatea lor. Aceasta ar fi notiunea cea mai simpla a fenomenului de fuziuni si achizitii.
Cum sa ajungi lider de piata
Cel mai bun exemplu este cel oferit de compania Kraft Foods care, prin achizitionarea brandurilor de cafea Nova Brasilia, unul dintre principalii concurenti de pe piata romaneasca a cafelei, a devenit aproape lider de piata. Sefii Kraft din Romania trebuiau sa scoata urgent un as din maneca pentru a contracara expansiunea companiei Elite care ajunsese sa detina peste 40% din piata. Pe masa de joc se gasea o miza de aproape 200 milioane de dolari, atat cat inseamna piata romaneasca a cafelei. Cea mai simpla actiune de marketing s-a dovedit preluarea cu tot cu capacitati de productie a urmatorului jucator de pe lista, nimeni altul decat Nova Brasilia.
Aceeasi strategie au aplicat-o si doi dintre cei mai importanti jucatori de piata berii. Grupul austriac BBAG a achizitionat anul trecut prin intermediul diviziei sale Brau-Union, fabricile de bere Grivita International, Bere Miercurea Ciuc si Haber International, care au format grupul Brewery Holdings platind 164,6 milioane de euro pentru pachetele majoritare de actiuni. Imediat dupa aceasta preluare, Brau-Union a devenit liderul pietei, cu o cota de 36%. Luna aceasta, grupul international South African a reusit sa preia Bere Timisoreana. Astfel, cu zece milioane de dolari, SAB a pus mana si pe 5% din piata berii, dar si pe un sistem de distributie din zona Banatului.
Comunicatiile au dat tonul
Cel putin in privinta sectorului comunicatiilor, cuvantul de ordine pare a fi concentrarea activitatilor, in ultimul an avand loc mai multe achizitii sau fuziuni. „In urmatorii ani nu vor mai ramane pe piata decat companiile care au adoptat o atitudine profesionista, care mizeaza pe o constructie solida a retelelor lor”, a declarat Radu Cristian, director al Astral TV. Un gigant in domeniu, compania americana UPC, ai carei reprezentanti se afla pe piata romaneasca in cautare de firme cu potential din acest sector, are acum peste 300.000 de abonati, dupa ce a achizitionat, anul trecut, mai multi operatori romani de cablu.
Pe aceasta piata, alti trei jucatori importanti, RCS, Metromedia si Astral, au cautat oportunitati de dezvoltare si le-au gasit. Dupa o investitie directa, facuta in valoare de peste 20 milioane de dolari facuta in mai 2000 de AIG New Europe Fund in grupul Astral, a urmat preluarea grupului Kappa pentru opt milioane de dolari. Astral reusea astfel sa devina cel mai puternic operator de pe piata.
Domeniul informatic reprezinta un alt domeniu de interes pentru investitorii straini. Prima achizitie a doi furnizori de servicii de Internet de catre compania Euroweb. De asemenea, Fondul Roman Post Privatizare (FRPP) a preluat 40% din actiunile PC-NET Data Network S.A, intr-o tranzactie de 1,5 mil. USD. „Aceste achizitii reprezinta un semnal pozitiv pentru investitorii straini care vor sa intre pe piata romaneasca. Firmele romanesti au de castigat atat prin vizibilitate, cat si de pe urma cresterii pietei de vanzare”, a spus Alexandru Borcea, presedintele Asociatiei Romane pentru Industrie Electronica si Soft (ARIES).
Metromedia International a cumparat cu 2,5 milioane de dolari 70% din actiunile FX Internet, una dintre cele mai mari companii de servicii Internet din Romania, la momentul preluarii. La momentul incheierii afacerii, FX Internet avea peste 9.000 de abonati si furniza servicii in peste cinci judete.
Si asigurarile au intrat in joc
In prima parte a acestui an, grup Agras a absorbit Omniasig Asigurari Agricole, in timp ce Petroas si ADAS au ales varianta fuziunii prin contopire. Cele doua fuziuni au avut de la bun inceput multe puncte comune. In primul rand, ambele au fost realizate intre companii avand acelasi actionar majoritar (Gelsor, respectiv Omniasig SA). La Petroas, participatia Gelsor era de 71%, in timp ce la ADAS, grupul lui Sorin Vantu detinea 98,2% din actiuni. De cealalta parte, in urma achizitiei din cursul anului trecut a pachetului majoritar al Agras, Omniasig SA detine acum un procentaj de 51% din actiunile asiguratorului agricol, in timp ce la subsidiara Omniasig Asigurari Agricole, compania mama are o cota de participare de 86,89%. Motivele pentru care cei doi actionari majoritari au ajuns la solutia fuziunii au fost, de asemenea, comune. „E vorba, in primul rand, de reducerea costurilor, constituirea unei forte comune de vanzari si armonizarea operatiunilor intre companii cu acelasi obiect de activitate”, spunea Ovidiu Dan, directorul general al Petroas. Motive considerate valabile si de reprezentantii Omniaisg in cazul asiguratorilor agricoli.