Un recent studiu realizat de Visa, cel mai mare emitent de caduri din lume si care detine aproximativ jumatate din piata romaneasca de carduri, arata ca in anul 2001 romanii folosesc mai des cardul peste hotare, la cumparaturi, decat in tara, ceea ce arata ca o cresterea numarului de comercianti acceptatori ar conduce la o folosire mai intensa a cardurilor pentru plata unor bunuri sau servicii. 75% (22 milioane USD) din cheltuielile romanilor in strainatate sunt efectuate in magazine, retragerile de numerar reprezentand doar 25% din totalul tranzactiilor. In 2001, cheltuielile posesorilor romani de carduri Visa au crescut cu 44% (29,5 milioane USD) fata de anul precedent (20,5 milioane USD). Tara unde s-au inregistrat cle mai multe cheltuieli efectuate de posesor ale unor carduri romanesti este Germania. In Europa Centrala si de Est, tara preferata a fost Ungaria. Romanii si-au utilizat cardurile si in locuri mai exotice: o tranzactie in Bangladesh, una in Togo si una in Nepal.
Un alt fapt interesant e acela ca turistii straini au cheltuit in Romania, prin intermediul cardurilor Visa, 96 milioane USD. Jumatate din suma de 96 milioane USD pe care posesorii de carduri Visa au adus-o in Romania a ajuns la comercianti – ceea ce inseamna ca, in medie, la fiecare comerciant acceptator de carduri au fost efectuate tranzactii de aproape 7.000 USD. Cheltuielile posesorilor de carduri Visa au crescut cu aproape 20% in anul precedent, in vreme ce valoarea medie a fiecarei tranzactii pe card a scazut la aproape 125 USD, indicand faptul ca vizitatorii par sa utilizeze cartile de plata mai frecvent in restaurante si magazine, nu doar la plata facturii hoteliere.
„Comerciantii romani pot avea acces la clientii straini ce platesc prin intermediul acestui instrument de plata. Turistii isi folosesc mai des cardurile de plata in timpul calatoriilor si adesea ar cheltui mai mult daca nu ar fi limitati de metode demodate de conversie valutara.”, explica Radu Obreja, vicepresedinte Visa International CEMEA.

Retragerea de numerar, „sport national”

Nu trebuie scapat din vedere ca acceptarea de carduri ar putea duce la cresterea cifrei de afaceri si deci a profitului. Spre exemplu, mai ales in cazul zonelor turistice, cetatenii straini – care in general au si o putere mai mare de cumparare – ar putea fi un segment de clienti pentru care investitia intr-un echipament de acceptare la plata a cardului ar merita.
Raspandirea cardurilor a fost favorizata de catre firme si institutiile bugetare care au vazut in acestea un mod mai ieftin si mai putin riscant (se elimina posibilitatea realizarii unor jafuri), de a-si plati angajatii, comparativ cu utilizarea cash-ului.
Cea mai mare parte din cele aproximativ 2,3 milioane de carduri emise pana in prezent in Romania sunt carduri de debit, folosite in principal pentru retragerea de numerar de la automatele de bani. Reteaua de POS-uri din Romania este destul de restransa la ora actuala, ea cuprinzand aproximativ 7.000-8.000 de locatii la nivelul intregii tari; mai mult de jumatate dintre acestea se afla in Bucuresti. In cazul magazinelor acceptatoare de carduri, acestea sunt insa in general de tipul supermarketurilor sau de genul celor cu preturi mari sau medii spre mari, fapt ce restrange numarul de persoane ce ar putea folosi cardul pentru cumparaturi. Magazinele mai mici si chiar si unele hoteluri sau benzinarii mai mici nu accepta carduri la plata. Motivele sunt atat mentalitatea clientilor lor, neobisnuiti sa foloseasca la cumparaturi cardul, cat si nivelul costurilor pe care ar trebui sa le suporte agentii comerciali (in anumite cazuri, atunci cand banca nu le ofera gratuit achizitionarea echipamentelor specifice; posibilitatea mai mica de evaziune, datorita utilizarii acestora).