Lupte grele la vârf pe piaţa de telefonie mobilă. Rezultatele negative înregistrate de Orange România în primul trimestru i-au diminuat avansul faţă de principalul competitor.
În momentul în care Orange România anunţa venituri de 264 de milioane de euro în primul trimestru, cu 14% mai mici decât la finele perioadei similare a anului trecut, şi o bază de clienţi în scădere cu 237.000 faţă de sfârşitul lui 2008, fotoliul de lider pe piaţa românească al operatorului părea ameninţat serios. Rezultatele financiare prezentate săptămâna trecută de principalul competitor, Vodafone România, n-au schimbat însă ierarhia, veniturile din servicii înregistrate de acesta fiind mai mici faţă de trimestrul anterior cu 10,3% (la o rată de schimb constantă), dar mai mari cu 1,4% raportate an la an. Potrivit ultimelor date, veniturile totale ale celor doi operatori crescuseră la finele primului trimestru al acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2008, cu 0,8% şi respectiv 0,7%. „În fiecare an, se înregistrează creşteri mai lente în primul trimestru, iar anul acesta veniturile şi numărul de clienţi au fost indicatori afectaţi şi de impactul recesiunii economice“, spune Thierry Millet, CEO interimar al Orange România. „Orange continuă să fie liderul pieţei locale de telecomunicaţii în ceea ce priveşte numărul de clienţi şi veniturile obţinute“, adaugă acesta. La nivelul bazei de clienţi, şi Vodafone a înregistrat pierderi, însă de numai 61.000.
„Contextul economic, dar şi maturizarea pieţei, care a atins o rată de penetrare de aproximativ 130%, au dus la reducerea numărului de sim-uri pe întreaga piaţă de comunicaţii mobile din România, în trimestrul încheiat la 31 martie 2009“, explică Liliana Solomon, CEO Vodafone România. „Din dorinţa de a-şi eficientiza costurile, unii utilizatori care au mai multe sim-uri decid să renunţe la o parte din ele, alţii îşi reduc bugetul acordat comunicaţiilor, iar alţii sunt în incapacitate de plată“.
Bumerangul tarifelor
Faptul că cei doi mari operatori au înregistrat o scădere a bazei de clienţi şi a venitului mediu pe utilizator, în condiţiile diminuării tarifelor atât sub presiunea concurenţei, cât şi a reglementărilor, ar putea prevesti o posibilă evoluţie negativă a indicatorilor financiari în perioada următoare. Cosmote România, care a înregistrat o creştere rapidă a numărului de clienţi, ajungând la 6,1 milioane, a marcat în primul trimestru şi o creştere cu 84,4% a veniturilor, până la 98 de milioane de euro. Totuşi, această valoare este de peste 2,5 ori mai mică decât veniturile încasate de primul jucător, în condiţiile unei baze de clienţi reprezentând 60% din aceea a Orange. Presiunea exercitată de Cosmote asupra tarifelor a dat până acum roade, însă cel de-al treilea jucător trebuie să rezolve acum problema veniturilor, sensibil mai mici, generate de baza sa de clienţi, care aduc o marjă de profit de doar 13%.
Schimbare de lider?
„Diminuarea veniturilor este determinată în primul rând de scăderea, de la 1 ianuarie 2009, a tarifelor de interconectare cu aproximativ 22%, decizie de reglementare care se reflectă în România doar asupra operaţiunilor Vodafone şi Orange. Până la alinierea acestor rate, în iulie 2010, putem spune că operăm într-un cadru concurenţial debalansat“, afirmă Liliana Solomon. Deocamdată, însă, Cosmote a reuşit să nu mai înregistreze pierderi operaţionale, deşi se află cu mult în spatele principalilor competitori la capitolul venituri.
Bătălia se dă însă în continuare la vârf, şi acela dintre primii doi operatori care va pierde mai puţin va câştiga, de fapt, în 2009. Dacă evoluţia celor doi se va menţine, am putea asista în acest an la o schimbare de lider. Însă Thierry Millet pariază că acest lucru nu se va întâmpla. „Suntem încrezători că baza de clienţi a Orange va înregistra din nou creşteri în următoarele trimestre şi că businessul va consemna o evoluţie pozitivă la sfârşitului anului“.
Diminuarea veniturilor este determinată în primul rând de scăderea tarifelor de interconectare.
Liliana Solomon, CEO Vodafone România
Baza de clienţi va înregistra din nou creşteri, şi businessul va consemna o evoluţie pozitivă la sfârşitului anului.
Thierry Millet, CEO Orange România
237.000 de clienţi a pierdut liderul pieţei într-un singur trimestru. Rămâne însă pe prima poziţie, cu peste 10 milioane. În schimb, numărul clienţilor broadband a crescut cu 216.000
45% este rata profitabilităţii înregistrată de filiala grupului britanic. A pierdut în ultimul trimestru 61.000 de clienţi, iar venitul mediu lunar pe utilizator a scăzut cu 0,25 euro
98,1 milioane de euro venituri şi un profit operaţional de 13 milioane de euro a reuşit operatorul în primul trimestru, pe o bază de clienţi de 6,1 milioane