În timp ce UE caută să se ajungă la tratative, Polonia riscă să destrame ordinea legislativă a organizației

Sursă: Dreamstime

S-ar putea ca schimbările și hotărârile de ordin juridic să fi declanșat un proces care ar desprinde efectiv țara de sistemul legislativ al UE, scrie Lily Bayer într-un articol realizat pentru Politico.

În timp ce UE caută să se ajungă la tratative, Polonia riscă să destrame ordinea legislativă a organizației

Se prea poate ca liderii UE să dorească să păstreze la un nivel cât mai scăzut ruptura sa de ordin judiciar cu Polonia, dar implicațiile juridice ale disputei nu pot fi ignorate cu ușurință, scrie politico.eu

Printr-o serie de reforme juridice contestate și printr-un verdict care contrazice însăși baza legală a UE, s-ar putea ca guvernul polonez să fi declanșat un proces care ar desprinde efectiv sistemul juridic al țării de restul organizației. Și există temeri potrivit cărora și alții ar putea urma exemplul Varșoviei.

Asta ar însemna destrămarea sistemului legislativ comun al UE – refuzul judecătorilor de a mai extrăda în Polonia presupuși delincvenți, piedici în calea oricăror dispute transfrontaliere, de la divorțuri la acorduri comerciale, iar judecătorii polonezi urmând să fie sancționați pentru că aplică legile UE. Pentru oameni și pentru firmele de afaceri implicațiile ar putea fi imense.

Și totuși, în ultimele zile, o serie de lideri din UE au adoptat un ton tot mai conciliant față de această țară, o mare economie de o imensă importanță geostrategică pentru mulți dintre aaliații săi. La reuniunea Consiliului European de săptămâna trecută, mulți lideri au pledat pentru dialog în detrimentul unor sancțiuni imediate.

Dar asta nu a temperat retorica Varșoviei. Într-un interviu acordat, luni, ziarului Financial Times, premierul polonez Matuesz Morawiecki a avertizat că dacă Comisia Europeană „declanșează cel de-al treilea război mondial”, reținând finanțarea promisă Varșoviei, el va apăra „drepturile noastre cu orice armă care ne stă la dispoziție”.

Eforturile de a preveni o ripostă din partea liderilor UE au ridicat semne de întrebare în privința dorinței organizației de a-și impune standardele vizând statul de drept, și dacă un compromis ar mai fi posibil atunci când în joc sunt înseși bazele sistemului legislativ al UE. Deși Polonia a promis să facă unele schimbări în privința sistemului său juridic, țara nu a ajuns să facă și precizări. Iar ea ar mai trebui să dea înapoi și în privința ultimului obiect de dispută – un verdict al instanței care pune sub semnul întrebării supremația legislației UE.

„Situația reprezintă un mare pericol pentru Uniunea Europeană”, afirmă Filippo Donati, președintele Rețelei Europene a Consiliilor Juridice.

Piața unică a UE, „întregul său sistem presupune că fiecare țară va aplica la fel legislația UE. Dacă asta cade, UE nu mai poate funcționa. Polonia are de ales: fie acceptă principiile legislației UE, fie își orchestrează ieșirea din UE”, spune el.

Oficialii polonezi susțin că asemenea temeri sunt exagerate, niște exagerări menite să silească Varșovia să se supună voinței UE. Ei spun că Polonia nu are niciun interes să părăseaască UE.

„Uniunea nu se va destrăma doar din cauză că sistemele noastre juridice sunt diferite”, a subliniat Morawiecki săptămâna trecută, în fața Parlamentului European.

Polonia deconectată

Este vorba despre o situație care îi îngrijorează pe judecători, pe representanții firmelor de afaceri și pe experți. Ei avertizează că acest blocaj ar putea avea pentru economie nenumărate consecințe negative – și chiar pentru viața de zi cu zi a cetățenilor.

Ei avertizează de exemplu că legile pe tema familiei ar putea deveni în curând mai complexe, dacă procedurile transfrontaliere de divorț cu Polonia vor fi puse în dsicuție. Neînțelegerile de ordin comercial cu Polonia și cu firmele poloneze de afaceri ar putea duce la un adevărat marasm legislativ.

„Gândiți-vă la toate disputele juridice transfrontaliere care ar implica rezidenții europeni și companiile europene – de ce ar mai avea cineva vreo încredere în instanțele poloneze de-acum înainte?”, se întreabă Laurent Pech, profesor de legislație europeană la Universitatea Middlesex.

Potrivit declarațiilor lui Pech, prima consecință ar fi mandatele de arestare europene

„Cel mai probabil, cei care se predau în Polonia vor fi opriți de instanțele naționale”, spune el,  or, judecătorii se tem că instanțele poloneze ar fi prea compromise politic.

Deja, în cursul acestui an, o instanță din Amsterdam a respins extrădarea unui suspect polonez implicat în traficul de droguri invocând temeri legate de statul de drept, existând „riscul real” ca acuzatul să nu beneficieze de un proces corect în Polonia.

În esență, judecătorii europeni s-ar putea întreba dacă pot conlucra cu omologii lor polonezi

„Practic, ceea ce a făcut această decizie (a Curții Constituționale) a fost să scoată Polonia în afara sistemului legislativ din UE”, afirmă Filipe Marques, un judecător portughez care este președintele MEDEL, o asociație care îi reprezintă pe judecătorii și procurorii europeni promotori ai statului de drept.

„Cum să mai am  încredere în justiția poloneză dacă am un polonez (respectiv, Curtea Constituțională), care îmi spune ‚Eu n-am să mă supun hotărârilor Curții Europene de Justiție’?”, se întreabă el.

În Polonia, unii judecători se opun acestui verdict. Dorota Zabludowska, membră a consiliului național al Asociației Juriștilor Polonezi, a calificat verdictul drept ilegal.

„Nu cred că asta ne obligă”, afirmă ea, subliniind completul „impropriu” al tribunalului și explicând că această instanță ”nu le poate interzice” judecătorilor să aplice legislația europeană.

Totuși, Polonia îi poate pedepsi pe judecători dacă fac asta

Zabludowska a subliniat că judecătorii ar putea avea de suportat consecințe dacă aplică legea UE, inclusiv „măsuri disciplinare sau acuzații cu caracter penal”. „Dacă guvernului nu-i place ce fac judecătorii”, spune ea, „el poate să ne dea pe mâna procuraturii”.

„În consecință, judecătorii europeni vor trebui să examineze cu atenție ca să vadă de unde provine fiecare verdict polonez”, mai susține Zabludowska. „În momentul când o instanță străină obține un mandat de arestare european, în primul rând ei trebuie să verifice dacă persoana care a emis mandatul a fost numită corect în funcția juridică ocupată”, subliniază ea.

Morawiecki a respins repetat asemenea ipoteze. Săptămâna trecută, în fața parlamentului, el a susținut că recentul verdict nu minimalizează tratatrele UE. Dar, totuși, el a susținut că, de fapt, Constituția poloneză are întâietate.

„Instanțele poloneze nu au declarat niciodată că prevederile Tratatului UE contravin în totalitate Constituției poloneze. Dimpotrivă, Polonia respectă întrutotul tratatele”, a spus el.

Lăsând la o parte Polonia…

Cum îngrijorările legate de implicarea Poloniei în ordinea juridică a UE sunt în creștere, unii experți se tem că fenomenul ar putea deveni contagios dacă nu se iau măruri în privința deciziilor Varșoviei.

„Este un precedent foarte periculos pentru întreaga comunitate europeană”, afirmă Zabludowska, de la Asociația Juriștilor Polonezi.

UE s-a implicat în dispute și cu alte state membre, precum Ungaria și Slovenia, pe tema aderării la o serie de standarde și cerințe ale UE.

„Dacă și alte țări cu derapaje dictatoriale  văd că, în Polonia, Curtea Constituțională spune că nu poți aplica legislația europeană sau verdictele pronunțate de instanța europeană, și că nu se întâmplă nimic, atunci ele vor face același lucru în țările lor”, spune ea.

Întrebată dacă se teme că și alte țări vor urma calea Poloniei, Edith Zeller, o juristă austriacă, în prezent, președintaa Asociației Juriștilor Administrativi Europeni, a declarat că totul depinde de independența juridică.

„Fiecare sistem juridic are anumite slăbiciuni, așa că nu e bine să închizi ochii și să spui:  ‚Da, totul e în regulă’”, afirmă ea. „Haideți să ne asigurăm cu toții că instanțele rămân independente”.