Cu creșteri de vânzări de două cifre, similare celor din vremurile de boom economic, proprietarii magazinelor Ego Men’s Fashion Concept sunt excepția de la regula scăderilor din industria românească de modă premium şi de lux
Principala lecţie pe care criza le-o predă oamenilor de business este, de obicei, managementul scăderii. Există însă şi companii pentru care acest curs nu este obligatoriu. Un exemplu concret este Ego Men’s Fashion Concept, un magazin specializat în modă exclusiv pentru bărbaţi, deţinut de Ionuţ Marin şi Adrian Popa, care şi-a crescut încasările constant, cu 65% în fiecare an. Businessul Ego, lansat în întregime în vremuri de criză (martie 2010) – într-o perioadă în care alți retaileri din segmentul fashion destinat clienților cu venituri peste medie și mari au ieșit din joc -, a ajuns la o cifră de afaceri de peste 2 milioane de euro.
Pentru cei doi antreprenori, oportunitatea de criză s-a numit Băneasa Shopping City. Pe fondul dificultăților financiare ale unora dintre chiriaşi, care au fost nevoiţi să tragă obloanele, au putut obține un spaţiu de 80 mp, unde au deschis primul magazin, în urma unei investiţii de 170.000 de euro (cu stocul de marfă). „(…) erau vreo 12 spaţii eliberate sau în curs de eliberare“, îşi aminteşte Ionuț Marin, managing partner al firmei, adăugând că „puţini s-ar fi încumetat să facă un business atunci, dar noi am crezut foarte tare în proiectul nostru“. Asta nu înseamnă însă că n-au întâmpinat şi dificultăţi: „După şase luni am fost relocaţi într-un spaţiu mai mare, şi, de regulă, un magazin are nevoie de cel puţin doi ani să se aşeze. În momentul acela a fost o situaţie nasoală pentru noi, dar, în timp, s-a dovedit a fi o mutare câştigătoare (…) aveam, la un moment dat, cele mai mari vânzări pe metrul pătrat. Am depăşit chiar şi vânzările celor de la iStyle (magazin cu produse Apple – n.red.)“, spune cu un zâmbet larg Marin.
Secretul succesului lor? Au adus în plus faţă de magazinele care au în ofertă același tip de produse ideea de consultanţă vestimentară a clientului şi s-au concentrat asupra a ceea ce ştiu să facă mai bine: să înveţe clienţii să cumpere. „Consilierea clientului, care se practică de foarte mult timp în afară, lipsea din piaţa românească şi acesta a fost unul din punctele noastre forte. Le-am recomandat clienţilor ce trebuie să poarte şi ce-i avantajează cel mai mult“, explică Marin. Cu această abordare, Ego şi-a creat o clientelă bine definită, formată în principal din antreprenori, avocaţi sau executivi de top. În total „avem undeva la 9.000 de clienţi. E mult pentru un magazin de lux“, apreciază Marin.
Clientul lui iese la cumpărături de două ori pe sezon, însă „își cumpără patru-cinci vestimentații complete la o singură vizită în magazin“; o ţinută Ego completă (şapte produse) costă, în medie, 1.000 de euro.
Explicabil deci de ce după doi ani și jumătate de prezență în mallul din Băneasa, acționarii Ego au investit jumătate de milion de euro (cu stocul de marfă) într-un «flagship store» în Piața Romană, găzduit de vila pictorului Gheorghe Pătrașcu, construită în anii ’20. Când vine vorba despre prețuri, antreprenorului i se pare „ciudat“ că, în România, un sacou care costă 400 de euro este considerat de lux, explicând că pentru un produs similar din Occident sau din SUA, acesta este „un preţ normal. Nicidecum unul de lux“.
Are însă şi o explicaţie: „Nu avem puterea de cumpărare a francezilor sau a italienilor şi, din cauza asta, putem să spunem că da, un costum la 500 de euro, e unul de lux“. Cei doi antreprenori au observat la timp că, în vremuri de criză, oamenii – în special cei avuţi – nu se opresc din cheltuit, dar par din ce în ce mai motivați de serviciile pe care le primesc în magazin, nu numai de produsul propriu-zis, şi, din septembrie 2011, customizează sacouri şi costume după bunul plac al clienţilor. Ego, care oferă clienţilor posibilitatea de a alege dintre circa 5.000 de tipuri de stofe, preia comenzile, dar costumele sau sacourile sunt lucrate în atelierul francez al Louis Purple.
În căutarea creşterilor viitore, cei doi parteneri accelerează dezvoltarea afacerii Ego. Dar nu în Bucureşti, ci în provincie – retailerul tocmai a deschis cel de-al treilea magazin Ego din reţea la Timişoara. „Este o piaţă săracă, dar nu din cauza puterii de cumpărare, ci din cauza ofertei. În oraş sunt mulţi oameni cu bani, care preferă să meargă în afara ţării să-şi cumpere haine, sau să vină în Bucureşti, pentru că acolo nu găsesc ce le trebuie“, spune antreprenorul. Următoarele două oraşe, pe lista intențiilor de extindere în 2014, sunt Cluj şi Iaşi.
Una peste alta, dacă e să-l asculţi pe Ionuţ Marin, magazinele specializate în modă exclusiv pentru bărbaţi vor prospera pe piaţa românească, liniile de costume de ceremonie fiind cele care vor genera venituri din ce în ce mai mari.
„La fel ca mireasa, acum și mirii vor să arate cel mai bine – a observat coproprietarul Egi -, şi de la 800 de euro poţi să urci la 1.000, dacă iei costumul cel mai potrivit. Nimic nu este destul de costisitor pentru ziua nunţii“.
170.000 Valoarea medie, în euro, a investiţiei într-un magazin Ego. Perioada de amortizare este de cel puţin doi ani.
3 Numărul magazinelor Ego Men’s Fashion Concept, în care lucrează 30 de angajaţi. Compania şi-a crescut portofoliul de la opt la 25 de branduri.
1,7 Cifra de afaceri, în mil. euro, înregistrată de reţeaua Ego în 2012. Pentru anul în curs, Ionuţ Marin estimează încasări de peste 2 mil. euro
Criza este doar pentru acei oameni care nu vor să muncească şi care, când văd că ceva nu merge, nu fac nimic. Dau vina pe piaţă.
Ionuț Marin, coproprietar Ego Men’s Fashion Concept