In perioada ianuarie 1999 – februarie 2002, aproximativ 70% din valoarea totala cheltuita pe produsele de pregatire a barbieritului era detinuta de creme, spumele de ras detinand, in acelasi interval de timp, 23,7% din piata, iar gelurile, 6,3%. Datele au fost obtinute de ACNielsen Romania in urma unui studiu de Retail Audit, monitorizarea fiind facuta in randul unitatilor care practica vanzarea cu amanuntul: supermarketuri, magazine generale si chioscuri.
Piata cremelor de ras a fost dominata, pe parcursul ultimului an, de compania multinationala Colgate-Palmolive. Pozitia sa este in crestere, cu o medie anuala de 65,6% din valoarea pietei si un varf de 67,3% in lunile mai-iunie 2002.
In urma cu mai bine de 25 de ani, romanilor le erau foarte populare produsele Farmec Select, Adam, As, Farmec Sport, Meteor sau Bob. In momentul de fata, compania Farmec SA din Cluj-Napoca produce doar gama Athos – cremele de ras adresandu-se unui segment de consumatori cu venituri mici, iar spumele pentru barbierit, celor cu venituri medii. Vanzarile sunt uniforme in toate regiunile tarii, inclusiv in mediul rural, datorita faptului ca firma dispune de retea proprie de distributie.
Dupa 1990, au aparut o serie de produse straine „no name”, care erau o tentatie pentru consumatorii romani, suprasaturati de cosmeticele autohtone. In haosul creat, au patruns pe piata locala marile companii multinationale. Astfel, societatea din Cluj-Napoca s-a vazut nevoita sa-si restranga oferta pentru acest gen de produse, din cauza impunerii unor branduri renumite, ca Palmolive, Gillette, Nivea, Malizia, Intesa, Fa, dar si a unor producatori mici, care au atras atentia consumatorilor prin preturi foarte scazute, de 9.000 – 10.000 de lei/produs.
„Chiar daca puterea de cumparare este mica, romanul a inceput, totusi, sa aiba pretentii in ceea ce priveste calitatea produselor achizitionate. Ca urmare a acestei constatari, am extins gama Aslavital cu produse barbatesti – in momentul de fata, aceasta contine deja si o lotiune dupa ras -, urmand sa punem in fabricatie si o spuma de ras cu acelasi nume”, ne spune Daniela Popa, Marketing Assistant la Farmec SA.

Firmele straine au cele mai populare branduri

In Romania, Colgate-Palmolive comercializeaza doua branduri de crema de ras. Palmolive, marca internationala, detine 30,6% din valoarea medie a pietei de profil pe anul trecut, si este disponibila in trei variante: Classic (cu extract de palmier), Sensitive (cu aloe) si Cool (menta). D’Amaris, o marca romaneasca, „adoptata” cu succes de cunoscutul producator multinational, detine 31,5% din valoarea medie a pietei pe anul 2001. Este vorba de o marca pe care Colgate-Palmolive a decis sa o pastreze, bazandu-se pe popularitatea de care aceasta se bucura pe piata locala. De altfel, volumul produselor vandute in primele cinci luni ale acestui an, este aproape dublu fata de cel al cremelor Palmolive. D’Amaris se vinde in variantele Original si Royal, in ambalaje de 60 g.
La categoria spumelor de ras, compania americana detine, de asemenea, o pozitie confortabila.
„Gama spumelor de ras Palmolive, care include variantele Activ, Sensitive si 2 in 1, se adreseaza unui segment de public cu un venit disponibil mai mare, care, in timpul barbieritului, pune accent si pe ingrijirea fetei”, explica Mihaela Ungar, Marketing Director la Colgate-Palmolive Romania. „Am cautat ca prin structura portofoliului nostru sa raspundem nevoilor mai multor categorii de consumatori, acest lucru contribuind decisiv la pozitia dominanta pe care o detinem pe piata produselor de pregatire a barbieritului.”

Produse pentru barbati pragmatici

Produsele Mirato (Malizia si Intesa) se comercializeaza in Romania din anul 1992. Segmentul de piata caruia se adreseaza spumele de barbierit Malizia Uomo, in variantele Vetyver, Musk si Amyris, este constituit din barbati cu varsta cuprinsa intre 18 si 55 de ani, din mediul urban, dinamici, cu venituri medii si mari, cu profil socio-cultural mediu, practicand o ingrijire personala foarte pragmatica si atenta, chiar daca rapida, cu inclinatie spre parfumurile proaspete, senzuale, tineresti.
In primele opt luni ale acestui an, spumele de barbierit Intesa si Malizia au inregistrat vanzari in valoare de 512.300 euro.
„Exista tendinta ca produsele de barbierit sa devina si produse de ingrijire si tratament al tenului masculin, excesiv supus factorilor externi agresivi”, afirma David Erna, Import-Export Manager la Aba-Ro SRL, unic importator si distribuitor al cosmeticelor italienesti Mirato. „In acest an, de exemplu, a fost lansata linia Intesa pour Homme cu Vitacell, un principiu activ natural, care are o tripla actiune: de prevenire a semnelor de imbatranire, de favorizare a respiratiei epidermei si de eliminare a toxinelor, stimuland metabolismul celular.”
Un produs destul de putin cunoscut la noi este lotiunea pentru pregatirea barbieritului electric, Pre Electric Shave – Malizia Vetyver, cu proprietati emoliente. Dupa cum se stie insa, in Romania, barbieritul electric este practicat de un segment limitat de consumatori.    

Topul primilor cinci producatori (cumulat ianuarie-februarie si mai-iunie 2002)

Producatorul    Cote de        Cote de
        piata        piata
        cumulate    cumulate
        (volum) – %    (valoare) – %
Colgate-
Palmolive
Gillette
Mirato        82,5        88,0
Beiersdorf
Romira

Tipuri de produse pentru pregatirea barbieritului (cumulat ianuarie-februarie si mai-iunie 2002)
Tipul        Cota de        Cota de
produsului    piata        piata
        (volum) – %    (valoare) – %
Crema        67,0        71,8
Spuma        29,9        22,8
Gel        3,1        5,4
Sapun        0,01        0,01