Capital: Ce așteptări aveți de la noua echipă de management?
Iñaki Berroeta: Schimbările au fost făcute pentru că mandatele mai multor membri ai managementului se apropiaseră de final. Apoi, când ai un manager nou e nevoie și de sânge nou, de idei noi, este bine să împrospătezi compania din când în când. Toți oamenii care ni s-au alăturat sunt foarte buni, sunt specialiști în domeniile lor. Cred că am selectat oameni care sunt buni vânzători, care înțeleg clienții, dar și oameni care înțeleg industria și businessul. Vreau să mă ajute să fac afaceri mai bune în fiecare zi, pentru a fi mai competitivi și pentru a fi aleși de clienți. Dacă un client se gândește astăzi, în România, să își ia un iPhone sau un smartphone, vreau să se gândească la Vodafone, nu doar pentru că avem cea mai bună rețea, ci și pentru că va primi cele mai bune servicii de consultanță și pentru că știe că vom putea înțelege care îi sunt nevoile și îi vom putea oferi cele mai bune soluții. Vreau o companie care lucrează în acești parametri.
Capital: L-ați adus pe Mihai Ghyka, care excelat în industria berii. Ce au în comun consumatorul de bere și utilizatorul de telefonie mobilă?
Iñaki Berroeta: Cred că succesul unui business are legătură cu două lucruri: cât de bine îți cunoști propria afacere și cât de bine înețelegi cliențul pentru că tot ce facem este pentru client. El este șeful acestei companii. Clientul este cel care decide să ne dea afară pe toți: nu alege serviciile noastre și atunci închidem tot. Cu ce vine Mihai în acest business? Este un manager solid și un vânzător foarte bun, înțelege piața românească foarte bine. Și asta este cel mai important. Avem oameni care înțeleg rețelele, care știu cum se fac planurile tarifare ,oameni care știu ce telefoane trebuie să aducem, compania asta e plină de profesioniști. Mihai vine cu un bun management pentru toți angajații care vor fi în echipa sa și cu o bună cunoaștere a clienților și pieței.
Capital: Cum va arăta compania peste un an, după ce veți începe implementarea noii strategii?
Iñaki Berroeta: Primul lucru pe care îl veți vedea este o nouă față a magazinelor. Vom investi mult în rețea, o investiție adițională celor 500 de milioane de euro dedicate rețelei. În magazinele noastre lucrează oameni foarte buni și cred că trebuie să le dăm și uneltele adecvate pentru a putea să-și facă treaba bine. Trebuie să avem magazine în care oamenii pot încerca telefoane, unde pot primi sfaturi bune şi unde se pot relaxa. Obiectivul este să avem cele mai bune magazine din piață. Nu din telecom, din piață. Să intri într-un magazin Vodafone și să spui „Uau”. Iar asta se va vedea până vara viitoare. De asemenea, facem schimbări mari la serviciul de asistență clienți. Vrem să simplificăm totul, să nu mai avem așa multe procese, să fim mai direcți și, în același timp, să creștem expertiza pe anumite produse pe care le aducem în piață. Din luna iulie, fiecare angajat al companiei va avea un smartphone, astfel încât, dacă un client are o problemă, ei vor fi cei mai potriviți pentru a răspunde.
Capital: Cum vă veți măsura succesul?
Iñaki Berroeta: După gradul de satisfacție al clienților, pe care îl măsurăm prin sondaje specifice. Clienții sunt sunați, sunt întrebați cât de mulțumiți sunt cu serviciile noastre și dacă ne-ar recomanda. Vreau să îmi măsor astfel succesul pentru că este cel mai bun indicator al felului în care merge businessul. Scopul final al oricărei companii este să fie recomandată de clienți. Apoi, avem o serie întreagă de indicatori financiari pe care îi urmărim.
Capital: Deci numărul de clienți nu este foarte important?
Iñaki Berroeta: Este o piață cu o penetrare de 130%. În mai multe țări, și în special în România, numărul de clienți este un indicator destul de dificil. Este foarte ușor să ai foarte mulți clienți. Mâine trimit un milion de SIM-uri și spun apoi că am un milion de noi clienți. Este adevărat? Cred că numărul de clienți a fost un indicator foarte folosit în perioada extinderilor masive.
Capital: Adică sunteți mulțumiți să fiți pe locul doi din punctul de vedere al cotei de piață?
Iñaki Berroeta: Nu. Dacă mă întrebați, aș vrea să am 100% din piață. Cred că unele aspirații vin ca o consecință. Dacă spun că vreau să am 50 de milioane de clienți, ce trebuie să fac? Să devin cel mai recomandat brand din România, apoi clienții vor veni. Și cred că obiectivul trebuie relaționat cu o calitate bună a serviciilor noastre, și apoi clienții vor alege cine este pe locul unu și cine este pe locul doi. Nu vreau să fiu atât de arogant să spun că ar trebui să fim pe locul unu, doi sau trei, asta ține de consumatori. Trebuie să fim într-adevăr cei mai buni la serviciile oferite. Vreau ca de fiecare dată când un client intră într-un magazin sau sună la relații cu clienții să aibă cea mai bună experiență. Acesta este obiectivul meu. Dacă fac asta, restul este floare la ureche.
Capital: Aveți un model de urmat în acest sens? Poate Apple?
Iñaki Berroeta: Sunt foarte multe companii care oferă experiențe foarte bune clienților lor. Nu vreau să fim ca Apple. Cred că ei fac lucruri uimitoare, foarte bune, îmi place inovația de la Apple, îmi place focusul pe clienți, dar cred că Apple este o companie nișată, nu este un brand care se adresează oricui. Vreau ca smartphone-urile să fie pentru toți românii.
Capital: Cosmote lucrează la același lucru… este o cursă?
Iñaki Berroeta: Nu știu. Eu vreau ca fiecare român să aibă un smartphone de la noi. Dacă și Cosmote reușește același lucru, este bine pentru români (râde).
Capital: Ați stabilit un interval de timp pentru a realiza acest lucru?
Iñaki Berroeta: Este foarte greu să stabilești o perioadă de timp la finalul căreia fiecare român să aibă un smartphone, ține foarte mult și de mersul economiei, în general. Avem însă o fereastră de timp pentru a lucra cu furnizorii în scopul de a face smartphone-urile mai accesibile. Și lucrăm din greu la asta.
Astăzi, plaja de prețuri pentru telefoanele de voce este destul de mare, de la 10 euro în sus. Telefoanele pentru transfer de date sunt în general mai scumpe, prețul lor pornește de la 150 de euro. Încercăm să reducem prețurile, iar vara aceasta se vor vedea primele semne. Veți vedea cum smartphone-urile devin cele mai folosite terminale.
Semne bune: economia revine pe plus
Capital: Concret, care sunt noile planuri pe care le aveți pentru companie?
Iñaki Berroeta: Am multe planuri noi. Cred că Vodafone/Connex este pe piață de ceva timp, din 1997. În acești an a fost o creștere puternică nu doar a industriei telecom, ci și a economiei. Și cred că acum venim după o perioadă de recesiune scurtă, dar foarte puternică. Acum vedem semne de revenire, nu toate semnele încă, dar măcar nu mai vedem o scădere a pieței așa cum am văzut în ultimii ani. Acestea sunt vești bune. Și cred că este o perioadă bună și pentru a regândi felul în care compania va merge mai departe. Cred că în viitor veți vedea că ne vom continua investițiile, pentru că în mod tradițional am investit mult în România pentru că noi credem în această piață și vom continua să facem asta.
Capital: Următoarele rezultate financiare vor fi mai bune?
Iñaki Berroeta: Nu pot prezice viitorul. Spun că recesiunea s-a terminat pentru că nu mai vedem același declin în mediul de afaceri. Se vede încă lipsa de încredere a consumatorilor români. România a văzut în primul trimestru o creștere de 1,5%, dar asta are foarte mult de-a face cu anumite sectoare. Cheltuielile consumatorilor sunt încă mici. Cred că s-a oprit declinul, dar nu cred că suntem în full recovery, trebuie să mai așteptăm un pic pentru creștere. În ceea ce privește business-ul nostru, mă aștept să avem o creștere, dar nu știu când. Nu vreau să fiu prea ambițios pentru că depinde mult de cum va evolua economia.
Capital: Când vom vedea rezutatele?
Iñaki Berroeta: Nu este un meci de fotbal. Suntem un operator care încearcă ă facă lucrurile mai bune. rezultatele ar trebui să se vadă în fiecare zi și în fiecare zi vom vedea lucruri mai bune și mai multe.
Operatorii virtuali lipsesc pentru că tarifele sunt prea mici
Capital: Cum comentați faptul că, dintre statele membre UE, doar în România și Cehia nu există operatori virtuali de telefonie mobilă?
Iñaki Berroeta: România este o piață care are o infrastructură de comunicații foarte bună și dacă o veți compara cu alte tipuri de infrastructură veți vedea că au fost diferențe mari de investiții. Avem internet de mare viteză fix și mobil, acoperire bună. Este, de asemenea, o piață foarte competitivă, tarifele fiind cele mai mici din Europa. Este. Deci, o compabinație de investiții mari și prețuri mici, ceea ce cred că este bine, este o piață care s-a dezvoltat bine. Operatorul virtual este un tip de afacere care funcționează în multe locuri, de obicei în piețele în care marjele de profit sunt mai mari. Cred că în România, cu aceste tarife din piață, este foarte dificil pentru un operator virtual să aibă câștiguri semnificative, pentru că prețurile sunt mici și asta este o realitate.
Capital: Înseamnă că prețurile mici sunt un dezavantaj, în acest caz?
Iñaki Berroeta: Cred că prețurile mici sunt foarte bune pentru consumatori și se pune problema dacă nivelul investițiilor de până acum poate continua. Iar acest lucru ține mai degrabă de cum gestionăm noi această provocare. Cu cât câștigi mai mulți bani, cu atât poți investi mai mult. Dacă piața este condusă de o competiție care reduce veniturile noastre, trebuie să echilibrăm un pic și investițiile. Cât de sustenabil este acest lucru? Nu știu, trebuie să vedem cât de lungă este perioada în care această situație va continua. Pentru clienți, este o situație foarte bună, pentru că nu au doar prețuri mici, ci și o calitate bună, pentru că rețeaua noastră este la fel de bună ca cea din Germania sau orice altă țară din Europa. Cred că uneori autoritățile de reglementare introduc operatori virtuali pe piață pentru a crește competiția și cred că în România acest aspect nu este o problemă. Aș vrea să văd însă mai mulți operatori virtuali pe partea de telefonie fixă. Ar fi bine, pentru că nu sunt suficient de multe companii.
Capital: Credeți că sunt practici neloiale în piață?
Iñaki Berroeta: Nu știu dacă sunt neloiale, dar cred că sunt jucători mai stricți în felul în care fac afaceri. Noi plătim autorităților o taxă pentru a putea folosi frecvențele, dar sunt jucători care pun fibră optică între un semafor și un copac, și este gratis. Este competiție loială sau nu? Nu știu, nu am venit aici pentru a-i judeca, spun doar că e bizar.