In functie de ingredientii continuti, forma de prezentare si destinatie, inalbitorii care se comercializeaza pe piata romaneasca sunt de mai multe tipuri. Astfel, putem distinge produse speciale pe baza de hipoclorit de sodiu sau pe baza de oxigen activ, lichide sau sub forma de praf, pentru tesaturi albe sau/si colorate, universale sau pentru anumite tipuri de pete, pentru albirea si dezinfectarea rufelor, dar utilizabile si la curatirea suprafetelor din baie si bucatarie etc.
Ca oferta, dar si din punctul de vedere al consumului, putem eticheta piata ca fiind destul de „decolorata”, mai ales daca includem in aceasta categorie si clorul, ca produs distinct cu efect de inalbire. De altfel, cea mai mare parte a pietei este formata din inalbitori pe baza de clor, oferta venind atat din partea unor producatori locali, cat si a companiilor multinationale. Nu s-a ajuns inca la o concluzie privind destinatia prioritara a produselor de acest gen, foarte raspandite in randul consumatorilor din mediul rural. Ca se folosesc mai mult pentru albirea rufelor sau mai mult la curatarea si dezinfectarea diverselor suprafete este o interpretare pur subiectiva. Din aceasta cauza, piata este destul de dificil de definit.
Noua generatie de inalbitori, asa- numitii inalbitori delicati, pe baza de oxigen activ, detine, dupa estimarile unor producatori, mai putin de 5% din piata totala. Publicul-tinta este format din gospodinele din mediul urban, cu un grad de pregatire ridicat, cu venituri medii spre mari, care stiu sa aprecieze un inalbitor ce ofera beneficii multiple. Este vorba de produse care se pot utiliza atat la menaj, cat si la scoaterea petelor de pe rufele colorate sau pentru a conferi stralucire celor albe, indiferent daca este vorba de tesaturi obisnuite sau fine, cum ar fi matasea, lana, dantela sau nylonul. Cu alte cuvinte, distrug murdaria, nu si fibra, asa cum se intampla in cazul majoritatii produselor care contin clor.
O mare companie domina piata
Procter & Gamble comercializeaza pe piata romaneasca doua tipuri de inalbitori: Ace si Ace Gentil, acesta din urma fiind un produs pe baza de oxigen activ, care poate fi folosit si pentru rufele colorate.
Ace contine hipoclorit de sodiu si este recomandat pentru toate articolele confectionate din bumbac alb si pentru cele din materiale sintetice, poliester sau poliamide, de culoare alba, inclusiv lenjeria cu dantela. Este prezentat in trei variante, Regular, Lemon si Spring Fresh, dintre care ultimele doua, parfumate. Datorita ingredientilor speciali de protejare a fibrelor, Ace nu ingalbeneste tesaturile si nu le degradeaza, insa nu este recomandat pentru imbracamintea alba delicata, cum ar fi cea din lana sau matase.
Interstar Chim ofera consumatorilor intreaga gama de inalbitori de rufe: cu si fara clor, lichizi si praf. Rivex Clor si Rivex Clor Lamaie este disponibil in trei variante de gramaj: patru litri, doi litri si 900 ml. Rivex Clor Ultra (750 ml) este un produs care contine surfactanti si clor. Fiind mai concentrat si mai vascos, ramane si actioneaza mai mult pe pete. Inalbitorii fara clor, pe baza de oxigen activ, sunt din gama Snow. Se comercializeaza atat in varianta lichida (1 litru si 500 ml), cat si pudra (160 g, 80 g, 40 g). Snow Extra Power este un inalbitor biodegradabil, eficient si in apa rece, ce se prezinta sub forma unor particule de culoare alba amestecate cu granule albastre si verzi, care penetreaza fibrele tesaturii, dizolvand petele. Dupa estimarile proprii, compania Interstar Chim are o cota de piata pentru anul 2000 de 15% in volum si 12% in valoare. La subcategoria „inalbitori pudra”, cota de piata a fost estimata la 80%.
Benkiser este o alta companie care, in urma cu doi ani, a introdus pe piata locala inalbitorul pudra Vanish, pe baza de oxigen activ. Pe langa varianta lichida de inalbitor, gama Vanish contine si un sampon special pentru scoaterea petelor de pe covoare si tapiterii.
Din cauza puterii scazute de cumparare, numerosi consumatori aleg produse ieftine, apartinand unor producatori clandestini, care nu respecta formula de fabricare. Din acest motiv, satisfactia utilizatorilor este redusa, chiar daca acestia respecta indicatiile de pe eticheta.
Piata de profil, desi in usoara crestere, nu este spectaculoasa, in ce priveste competitia. Consumurile casnice anuale sunt relativ scazute, acestea nedepasind 0,6 litri/persoana, respectiv 1,8 litri/familie.
Ace (P&G) este market leader pe aceasta piata, avand cea mai mare recunoastere in randul consumatorilor, dupa cum reiese si din studiul companiei GfK Romania. Mentionam ca brandul Domestos (Unilever), produs universal care curata si dezinfecteaza, dar care, diluat, poate fi utilizat si ca inalbitor pentru tesaturi, nu a fost inclus in studiul firmei de cercetare in categoria analizata. Daca ar fi luata in calcul si aceasta marca, piata s-ar modifica substantial.
Provenienta preparatelor de spalat rufe importate in anul 2000
Tara Cantitatea (tone)
Ungaria 257
Germania 208
Italia 121
Turcia 107
Olanda 83
Grecia 54
Belgia 31
Austria 26
Elvetia 25
Alte tari 86
Sursa: Centrul Roman de Comert Exterior