Centura Bucureștiului, cea mai aglomerată șosea din România – cu o medie zilnică anuală de 150.000  de autovehicule -, a devenit pericol public pentru șoferi.

Dacă în partea de sud, gropile și denivelările din asfalt duc la accidente grave, pe partea de nord, din cauza lucrărilor abandonate sau întârziate, șoferii stau la cozi ce se întind pe mulți kilometri. Reabilitarea și lărgirea șoselei  de centură a Capitalei se dezbate, încă din anul 2002, la Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR). În ultimii 13 ani, cei 12 demnitari care au ocupat fotoliul de ministru al transporturilor au reușit marea performanță de a lărgi centura la patru benzi pe doar 20 de kilometri. Primele lucrări de extindere la 4 benzi a centurii de nord au început în 2007, iar panglica s-a tăiat abia în anul 2013. Pentru cei 20 de kilometri reabilitați și lărgiți la 4 benzi, în perioada 2007-2013, Compania de Autostrăzi a cheltuit circa 400 milioane de lei, cu TVA.

Exproprieri de zeci de milioane de euro

Pentru celelalte două tronsoane ale centurii de nord, deși lucrările de extindere la 4 benzi sunt într-un stadiu incipient (între 7% și 35%), oficialii Companiei de Autostrăzi și-au propus să taie panglicile în 2016, respectiv în 2017. Numai exproprierile pentru acești 20 kilometri (între A1 și Chitila, respectiv DN2- A2) costă aproximativ 47 milioane de lei. Cel mai avansat stadiu al lucrărilor se regăsește pe tronsonul de 9 kilometri între A1 Bucureşti-Piteşti şi DN 7 (Chitila). Termenul de finalizare al lucrărilor este vara anului viitor, iar stadiul actual este de doar 35%, conform informațiilor furnizate Capital de către oficialii CNADNR. În prezent, constructorul – Delta ACM ’93 -, tărăgănează lucrările, acestea fiind întârziate cu aproape un an de zile față de graficul prevăzut în contract. Lucrările costă aproximativ 132 milioane de lei.

Oficialii Companiei Naționale de Autostrăzi ne-au explicat că întârzierile de aproximativ 12 luni sunt cauzate de procedurile de expropiere, soluțiile de proiectare, lucrările de mutare a utilităților și unor agenți economici. „Avem autorizație de construcție, firma are front de lucru, există mici probleme de adaptare a proiectului tehnic, și de cadastru a terenului. Contractul de execuție a lucrărilor a început la data de 10 mai 2013, iar până în prezent s-au executat lucrări în procent de 35%, costurile privind execuția lucrărilor fiind în valoare de 34,40 miloane de lei, cu TVA. Data estimată de finalizare a lucrărilor este iunie 2016“, ne-au precizat specialiștii din cadrul CNADNR.

Contracte reziliate

Celălalt tronson din centura nord, cu o lungime de 11,2 kilometri, între DN 2 (Voluntari) şi A2 Bucureşti-Constanţa, nici măcar nu are constructor. Compania Națională de Autostrăzi a reziliat contractul cu Tehnologica Radion, ca urmare a intrării în insolvență a firmei românești. Chiar dacă hârtiile au fost semnate în 2012, lucrările au demarat abia în 2013, iar până în februarie 2015, momentul rezilierii contractului, muncitorii au realizat doar 7,2% din proiect. „Execuția lucrărilor a început în data de 10 octombrie 2013, în februarie 2015 a fost reziliat contractul. Până la data rezilierii au fost executate lucrări în procent de 7,2%, costurile privind execuția fiind în valoare de 22,5 milioane de lei, cu TVA. Imobilizarea slabă, lipsa capacității tehnologice și insolvența firmei de construcții au dus la rezilierea contractului”, spun oficialii CNADNR. Potrivit acestora, dacă lucrările încep, într-un caz fericit în luna mai 2016, în primăvara anului 2018 ar putea fi finalizate. „Pe această porțiune sunt lucrări de artă foarte importante, viaduct în zona Cernica și încă o structură. Precizăm că în trimestrul IV al acestui an va fi demarată procedura de achiziție publică pentru un nou contract de execuție lucrări“, ne-au declarat oficialii Companiei.

Pentru centura de sud, oficialii CNADNR au reluat de la zero documentația. Prima încercare de lărgire la 4 benzi a celor 32 km de șosea din sudul Bucureștiului a eșuat anul trecut. În 2008, compania a atribuit trei contracte. Contractul pentru sectorul A2 – DN4, cu o lungime de 10 km, a fost semnat cu asocierea condusă de Delta ACM ‘93 şi costa circa 21 milioane de euro. Al doilea sector a fost parafat cu asocierea condusă de Euroconstruct Trading ‘98 şi costă 27 milioane de euro. Cel de-al treilea contract, pentru reabilitarea celor 12,5 km între Autostrada Bucureşti – Piteşti şi drumul care leagă Capitala de Giurgiu, a fost atribuit Straco Grup şi avea valoarea de 35 milioane de euro, cu tot cu TVA. „Pentru contractele semnate în 2008 nu s-a asigurat finanțare de la buget până la nivelul anului 2012. Trebuia să circulăm pe centura extinsă la 4 benzi încă de câțiva ani. Am reziliat aceste contracte în 2014”, ne-au explicat sursele citate.

După această ratare, CNADNR promovează proiectul printr-un program cu finanțare europeană. Mai exact, Compania a demarat procedura de achiziție, elaborare documentație tehnică a studiului de fezabilitate pentru lărgirea la patru benzi a centurii rutiere sud a Municipiului București și amenajarea unui punct de întoarcere în soluție giratorie în zona Autostrăzii A1. După finalizarea documentației tehnice, CNADNR va întreprinde măsurile necesare aprobării indicatorilor tehnico-economici și a valorii obiectivului de investiții.

Punctele negre de pe Centură

Conducerea CNADNR susține că anul acesta va realiza patru licitații pentru extinderea centurii de sud a Capitalei, cei 32 de kilometri fiind împărțiți acum în 4 tronsoane, conform graficului alăturat. „Luna viitoare atribuim contractul pentru sensul giratoriu de la Domnești. Chiar dacă estimarea noastră a fost de circa 140 milioane de lei, constructorii au venit cu oferte mult mai mici. În vara anului 2017 vom avea sens giratoriu pe centură la Domnești”, ne-au mai declarat oficialii CNADNR. Întrebați care sunt punctele negre ale centurii de sud, responsabilii din CNADNR a menționat zona Domnești, Berceni și Popești-Leordeni.

Proiect paralel de 2 mld. eur

AUTOSTRADĂ În paralel cu licitațiile de extindere a inelului de sud a Bucu­reștiului, CNADNR derulează procedura pentru „concesiunea de lucrări publice, proiectare, construcție, finanțare, operare și întreținere a autostrăzii de centură sud a Capitalei și întreținerea autostrăzilor București-Pitești și București-Constanța“. Valoarea proiectului este es­timată la peste 2 miliarde de euro, fără TVA. Cei aproximativ 48 km de autostradă ar putea fi construiți în trei ani, iar asocierile Spedition UMB-Tehnostrade; Strabag-Vinci-Aktor și Astaldi-Euroconstruct-Astalrom așteaptă documentația pentru depunerea ofertelor finale.