O parte din sumele colectate din asigurarile auto sunt folosite pentru despagubirea accidentatilor
Epopeea RCA este in plina desfasurare, adica este in toi campania de identificare si sanctionare a celor care nu au asigurarea auto obligatorie.
Conform declaratiilor oficiale, doar un numar mic de masini nu detin RCA. Cum ar veni, putem conduce linistiti pe drumurile tarii stiind ca, in cazul unui incident auto, un asigurator va acoperi contravaloarea daunelor.
Ce se intampla insa atunci cand, in urma unui accident auto, faptasul fuge de la locul accidentului si ramane neidentificat? Sau in cazul in care, culmea ghinionului, faptasul nu are o asigurare RCA valabila?
Raspunsul la aceasta intrebare se numeste Fondul de protectie a victimelor strazii. Acesta exista pe hartie din anul 1995, in cuprinsul art. 60 din Legea nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania. Fondul a devenit functional abia din 2005, odata cu publicarea Ordinului nr. 3.108/2005 pentru punerea in aplicare a Normelor privind constituirea, administrarea si utilizarea Fondului de protectie a victimelor strazii. Asta se intampla in iunie anul trecut. Recent, insemnand luna mai 2006, au intervenit schimbari majore in ceea ce priveste functionarea Fondului. Ele au fost introduse prin Legea nr. 113/ 2006 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 201/ 2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor.
Ce este si ce va fi cu acest Fond? Conform prevederilor aplicabile in prezent, Fondul de protectie a victimelor strazii se constituie din contributiile asiguratorilor RCA, iar sumele astfel colectate sunt folosite pentru acordarea de despagubiri astfel:
• Pentru vatamari corporale si/sau decese, in conditiile in care se confirma raspunderea proprietarului sau conducatorului autovehiculului vinovat de producerea accidentului, dar identitatea lui a ramas necunoscuta;
• Pentru avarierea ori distrugerea de bunuri sau vatamari corporale si/sau decese, dupa caz, atunci cand proprietarul unui autovehicul identificat, care a cauzat prejudiciul, nu are incheiata o asigurare obligatorie RCA, valabila la data producerii accidentului.
Cateva reguli trebuie retinute in ceea ce priveste acordarea despagubirilor:
• In vederea obtinerii despagubirii din Fond, persoana pagubita avizeaza administratorul Fondului in mod direct sau prin intermediul oricarui asigurator RCA. Avizarea daunei va fi insotita de actul incheiat de organele abilitate sa cerceteze accidentele de autovehicule, din care sa rezulte ca autorul care a produs accidentul nu este identificat sau ca pentru autovehiculul care a produs accidentul nu exista o asigurare RCA valabila la data accidentului.
• Despagubirea platita din Fond nu va depasi limitele stabilite in Normele privind aplicarea legii in domeniul asigurarilor obligatorii de raspundere civila pentru pagube produse prin accidente de autovehicule si autorizarea asiguratorilor pentru practicarea asigurarii obligatorii de raspundere civila pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, valabile la data producerii accidentului.
• In cazul despagubirilor pentru daune materiale platite din Fond, se aplica o fransiza deductibila de 100 euro/persoana pagubita, la cursul de referinta al Bancii Nationale a Romaniei valabil la data producerii accidentului.
• Nu se acorda despagubiri pentru pagube materiale din Fond daca persoana pagubita poate fi despagubita in baza unui contract de asigurare facultativa, care acopera riscuri specifice autovehiculelor.
Conform noilor reglementari, Fondul se va constitui ca asociatie in baza prevederilor OG nr. 26/ 2000, membrii acesteia fiind asiguratorii RCA. Membrii Fondului sunt obligati sa contribuie la Fond printr-o cotizatie de pana la 5% din volumul primelor brute incasate pentru asigurarea RCA.
Obligatiile Fondului, conform noilor reglementari, vor fi:
1Furnizarea de informatii persoanelor vatamate prin accidente de autovehicule, in calitate de centru de informare (CEDAM). In acest scop, Centrul va stoca si gestiona urmtoarele categorii de informatii:
• Numerele de inregistrare a autovehiculelor pe teritoriul Romaniei, inclusiv datele tehnice ale acestora, datele personale ale proprietarului sau conducatorilor auto care au provocat accidente;
• Numerele documentelor de asigurare RCA, inclusiv data de expirare a acoperirii asigurarii;
• Denumirea si sediul asiguratorilor RCA emitenti de documente de asigurare.
Orice parte prejudiciata ca urmare a unui accident auto este indreptatita pentru o perioada de sapte ani dupa producerea accidentului sa obtina din partea CEDAM denumirea si sediul asiguratorului RCA, precum si numarul documentului de asigurare.
2Despagubirea persoanelor pagubite prin accidente de autovehicule, daca:
• Autovehiculul, respectiv tramvaiul, care a provocat accidentul a ramas neidentificat sau nu era asigurat pentru raspundere civila pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, cu toate ca, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, proprietarul acestuia avea obligatia sa incheie o astfel de asigurare;
• In termen de trei luni de la data la care a adresat o cerere de despagubire, persoana rezidenta in Romania care a suferit un prejudiciu ca urmare a unui accident de circulatie produs pe teritoriul unui stat situat in limitele teritoriale de acoperire, cu exceptia Romaniei, sau pe teritoriul unui stat tert al carui birou national a aderat la sistemul Carte Verde, de un autovehicul care are locul obisnuit de stationare intr-un stat membru al Spatiului Economic European sau in Confederatia Elvetiana, nu a primit un raspuns motivat de la societatea de asigurare a autovehiculului vinovat de producerea accidentului sau de la reprezentantul de despagubiri al acesteia ori daca societatea de asigurare respectiva nu si-a desemnat un reprezentant de despagubire pe teritoriul Romaniei sau daca in termen de doua luni de la data producerii accidentului societatea de asigurare nu poate fi identificata.
Constituirea asociatiei va trebui finalizata pana la 31 octombrie 2006. Dupa aceasta data, va exista o perioada de tranzitie de 60 de zile, pentru preluarea intregii activitati, a bunurilor mobile si imobile afectate activitatii, precum si a disponibilitatilor financiare de la administratorul Fondului de protectie a victimelor strazii.
In acest moment, nu se stie nimic despre modul in care va fi gestionat Fondul dupa data reorganizarii sale. Comisia de supraveghere a asigurarilor urmeaza sa emita norme de aplicare prin care sa se stabileasca, printre altele, modul in care vor fi utilizate disponibilitatile Fondului, precum si persoanele indreptatite a fi despagubite.