autoritatile nu vor reactiona rapid, drumurile din Romania risca sa se sufoce.Pentru industria auto din Romania, anul 2000 a fost catastrofal. Vanzarile de masini noi au atins un record negativ, de numai aproximativ 90.000 de unitati. Acesta a fost, insa, punctul de minim, pentru ca, in perioada urmatoare, tendinta s-a inversat. Cineva venit din Occident in Romania in anul 2004 ar fi fost foarte uimit afland ca piata s-a dublat in doar patru ani: in Vest, astfel de rate de crestere apar doar in
autoritatile nu vor reactiona rapid, drumurile din Romania risca sa se sufoce.Pentru industria auto din Romania, anul 2000 a fost catastrofal. Vanzarile de masini noi au atins un record negativ, de numai aproximativ 90.000 de unitati. Acesta a fost, insa, punctul de minim, pentru ca, in perioada urmatoare, tendinta s-a inversat. Cineva venit din Occident in Romania in anul 2004 ar fi fost foarte uimit afland ca piata s-a dublat in doar patru ani: in Vest, astfel de rate de crestere apar doar in manualele de teorie economica. Piata autohtona este insa o realitate. Anul trecut a fost considerat un an de exceptie, cu vanzari de 180.000 de bucati si o crestere de peste 33% fata de 2003. Pentru 2005, cei mai optimisti analisti prevedeau o crestere de 15%. Piata i-a contrazis flagrant, in primele patru luni avand o rata de crestere de 65% fata de aceeasi perioada a anului trecut.La prima vedere, toata lumea ar trebui sa fie bucuroasa, insa orice crestere brusca aduce cu sine si noi probleme sau le accentueaza pe cele deja existente. La umbra ascensiunii pietei auto, au scos totusi bani buni si alte domenii. Cel al asigurarilor este unul dintre ele. In 2004, primele subscrise din asigurari directe au fost de 1,18 miliarde de dolari, in crestere nominala cu 30% fata de anul anterior. In aceasta categorie, circa doua treimi din valoarea contractelor incheiate este reprezentata de asigurarile auto, fie RCA, fie casco. „Politele auto au sustinut, practic, cresterea pietei de asigurari. Apar insa si probleme: o data cu innoirea parcului auto national, creste si valoarea autovehiculelor aflate in circulatie si, implicit, cea a daunelor“, spune Marius Onofrei, purtator de cuvant al Allianz Tiriac.Comertul cu carburanti a crescut proportional cu parcul auto. In anul de minim al pietei auto, consumul de benzina a fost de 2,2 milioane de tone, iar cel de motorina de 1,7 milioane de tone. Patru ani mai tarziu, s-au vandut 2,7 milioane de tone de benzina si 2,2 milioane de tone de motorina. In dolari, vanzarile de carburanti la pompa in 2004 s-au ridicat la circa 2,4 miliarde. Pentru acest an, se prevede o pastrare a tendintei. Mai exact, daca preturile raman la nivelul actual, benzinarii ar incasa cu aproximativ 150 de milioane de dolari in plus. Bancile sunt si ele mai mult decat multumite. Cresterile pietei s-au facut in principal cu ajutorul creditelor. „Banca Romana pentru Dezvoltare (BRD), de exemplu, a inregistrat, in primele trei luni ale lui 2005, o crestere in termeni reali cu 205% a imprumuturilor pentru achizitia de masini“, declara Traian Traicu, de la Directia de Comunicare a institutiei.In ascensiunea vanzarilor de masini noi nu sunt vizibile doar efecte pozitive. Inchipuiti-va ca 50.000 de masini sunt parasutate deasupra Bucurestiului. Ganditi-va unde ar avea loc ele, avand in vedere ca, puse una langa alta, acestea ocupa suprafata a 50 de terenuri de fotbal. Adica aproximativ 320.000 de metri patrati. Asta intr-un oras deja sufocat de trafic si de lipsa locurilor de parcare. In realitate, anul acesta in Capitala sunt asteptate sa intre in circulatie 50.000 de autovehicule noi. La care se vor adauga achizitiile second-hand. Cat despre retragerile din circulatie, numarul acestora este nesemnificativ in raport cu inmatricularile.
Soselele nu mai fac fata traficului
Chiar si actorii pietei auto recunosc faptul ca explozia vanzarilor devine o problema pentru infrastructura din Romania. Nicolas Ianculescu, directorul general al Renault Nissan Romania, spune ca „vom ajunge rapid, in special in Bucuresti, sa nu mai circulam in conditii bune“. In opinia sa, autoritatile ar trebui sa accelereze investitiile in domeniu.„Cresterea vanzarilor este o motivatie in plus pentru ca Primaria Municipiului Bucuresti (PMB) sa faca pasi reali in dezvoltarea si modernizarea sistemului de strazi si a parcarilor publice“, afirma Gheorghe Udriste, directorul general al Directiei Transporturi din PMB. In acest moment, la ore de varf, viteza de deplasare prin Capitala tinde spre zero, iar gasirea unui loc de parcare este o adevarata aventura. Toti se uita cu jind peste granita la parkingurile private, insa, pana in prezent, singura initiativa de acest gen este parcarea etajata din spatele Magazinului Unirea. O investitie de 17 milioane de euro, realizata in parteneriat public-privat de Primaria Sectorului 3 si Nova Trade SA, actionarul majoritar al centrului comercial. „Parcarea are 40.000 de metri patrati si 1.000 de locuri. Pretul unei ore de parcare este de 30.000 de lei. Am vrea sa recuperam investitia cat mai repede, dar proiectul nu a fost vazut neaparat ca o afacere, ci ca o necesitate“, explica Cosmin Udor, directorul de marketing al Nova Trade. Situatia Bucurestiului nu este singulara. Practic, toate orasele importante incep sa fie sufocate de traficul auto. Cristian Anghel, primarul din Baia Mare, spune ca va fi realizat un studiu de trafic care sa indice modul in care orasul poate scapa de aglomeratie si de lipsa locurilor de parcare. „Incercam, de asemenea, sa completam si sa largim soseaua de centura, astfel incat traficul de tranzit sa nu mai treaca prin localitate“, afirma el.Si pe drumurile extra-urbane exista aceeasi problema. Numarul mic de kilometri de autostrada, densitatea scazuta a drumurilor si faptul ca mai mult de jumatate din infrastructura are termenul de viata depasit fac deja din traficul rutier din Romania un adevarat calvar. „Orice crestere a parcului auto conduce la scaderea capacitatii portante, adica a rezistentei mecanice a drumului, si a capacitatii de circulatie, respectiv numarul maxim de vehicule ce pot circula fluent“, spun specialistii din Ministerul Transporturilor.Cel mai mare impact il au vehiculele de transport marfa. Un camion cu greutatea maxima admisa (44 de tone) provoaca asupra carosabilului aceeasi uzura ca si cinci autobuze, 11 camioane de 7,5 tone sau 275.000 de autoturisme. Iar pe drumurile principale 20-30% din trafic e reprezentat de cel de marfa. Cat despre fluenta circulatiei, lucrurile stau si mai rau. Desi la 16.000 de vehicule pe 24 de ore se impune constructia unei autostrazi, pe soseaua Bucuresti – Brasov traficul mediu atinge deja 40.000 de vehicule zilnic.
EVOLUTIA PARCULUI DE AUTOVEHICULE
In anul 2004, in Romania s-au vandut peste 180.000 de autovehicule noi. Pentru 2005, se prevede ca piata sa atinga 250.000 de unitati, insa Programul de reinnoire a parcului auto va asigura retragerea sigura din circulatie a 15.000 de autoturisme vechi.
VANZARILE DE CARBURANTI VOR CRESTE ANUAL CU 3,3%
• In 2000, consumul de benzina a fost de 2,2 milioane de tone, iar cel de motorina de 1,7 milioane de tone.
• In 2004, vanzarile au ajuns la 2,7 milioane de tone de benzina si 2,2 milioane de tone de motorina, in valoare de circa 2,4 miliarde de dolari.
• Este vizibila influenta exercitata de vanzarile de masini noi, dar si cea a cresterii economice in general.
• Pentru acest an, previziunile de consum sunt de 2,8 milioane de tone de benzina, respectiv 2,3 milioane de tone de motorina, in valoare de 2,55 miliarde de dolari.
• Marirea numarului de masini, dar si cresterea distantei medii parcurse de un autovehicul cu circa 15% ar putea trage consumul de carburanti, in anul 2010, la 3,3 milioane de tone de benzina si 2,9 milioane de tone de motorina.
• Practic, in fiecare an este prevazuta o crestere medie a consumului cu 3,3%.
MASINILE NOI, MOTORUL PIETEI BANCARE SI DE ASIGURARI
• In 2004, primele subscrise din asigurari directe au fost de 1,18 miliarde de dolari, in crestere nominala cu 30% fata de anul anterior.
• In aceasta categorie, circa doua treimi din valoarea contractelor incheiate e reprezentata de asigurarile auto, fie RCA (39% din total), fie casco (27%).r
r• In acelasi timp, valoarea daunelor platite a crescut mai repede decat cea a primelor. Rata de crestere a fost de 57%, lucru datorat, probabil, si inmatricularilor de masini noi. Daca acestea sunt implicate intr-un accident, valoarea pagubelor este, evident, mai mare.rn
rn• In domeniul bancar, creditele pentru achizitia de autoturisme reprezinta circa o treime din totalul creditelor pentru persoane fizice. La BRD, in primul trimestru al lui 2005, creditele auto s-au triplat ca valoare in termeni reali.rn
rnINFRASTRUCTURA SE RESIMTErn
rn• Volumul de marfuri transportate rutier si distanta acoperita de marfuri vor creste in 2005 cu peste 7% fata de 2003, in timp ce numarul de pasageri transportati va fi cu 5,45% mai mare, arata datele Autoritatii Rutiere Romane (ARR).rn
rn• „Autoritatile trebuie sa aiba o abordare proactiva a problemelor pe care cresterea traficului le pune infrastructurii. Din pacate, probabil ca va fi o abordare reactiva – intai ne vom sufoca si apoi vom construi drumuri“, spune Radu Dinescu, secretarul general al UNTR.rn
rn• La 11.000 de vehicule pe 24 de ore se impune largirea la patru benzi a unui drum, la 16.000 – constructia unei autostrazi. Pe soseaua Bucuresti – Brasov traficul mediu atinge deja 40.000 de vehicule zilnic.rn
rn• Pe langa sugrumarea traficului, uzura infrastructurii creste direct proportional cu piata auto, mai ales cu cea a vehiculelor grele.rn
rnEVOLUTIA PIETEI APASA PE BALANTA COMERCIALArn
rn• In primele patru luni ale lui 2005, in Romania au fost importate mijloace de transport in valoare de 902 milioane de euro, in crestere cu 44% fata de perioada similara a lui 2004. Aceste tranzactii au reprezentat 9,8% din totalul importurilor (9,191 miliarde de euro).rn
rn• Exporturile de mijloace de transport realizate in aceeasi perioada au fost de 467 de milioane euro (6,8% din totalul de 6,881 de miliarde de euro al exporturilor si in crestere cu 30% fata de primele patru luni ale lui 2004).rn
rn• La acest capitol, deficitul balantei comerciale este evident: 435 de milioane de euro.rn
rn• Pe langa volumele net superioare, majoritatea importurilor auto au fost din clasele B si C, unde pretul mediu trece de 10.000 de euro, iar exporturile s-au bazat pe Dacia, o marca mult mai ieftina.