Frontul comun european împotriva Moscovei a fost din nou pus la încercare. Nu de o pandemie, ci de conflictul din Ucraina. Statele UE au încercat să ajungă la un acord privind interzicerea importurilor de petrol din Rusia.
UE a propus încă din aprilie să se alăture Statelor Unite în interzicerea petrolului rusesc, ca parte a celui de-al șaselea pachet de sancțiuni europene, în urma invadării Ucrainei. Dar țări precum Ungaria, care depind de țițeiul rusesc, s-au opus acordului privind interzicerea importurilor de țiței și combustibili din Rusia.
Conform formulării propuse de ambasadorii UE, livrările de petrol rusesc prin conducte ar continua, temporar, în timp ce sancțiunile se vor aplica doar livrărilor efectuate pe nave. Planul ar reprezenta o slăbire a propunerii inițiale a Comisiei Europene pentru o „interdicție completă” a importurilor de petrol rusesc, scrie CNN.
Compromisul privind conductele ar ajuta țările fără ieșire la mare, cum este Ungaria, care a blocat un acord privind interzicerea importurilor de țiței rusești și combustibili pe motiv că o astfel de acțiune ar da o lovitură gravă economiei sale.
Scholz recunoaște
Un oficial al UE a declarat pentru CNN că interdicția aplicată petrolului transportat pe mare ar acoperi mai mult de două treimi din importurile din Rusia. ”Un lucru este clar, dacă decizi să acționezi ca un grup, trebuie întotdeauna să iei în considerare situațiile specifice ale tuturor țărilor.
Am făcut acest lucru în trecut și vom face acest lucru în viitor”, a declarat cancelarul german Olaf Scholz. „Puterea noastră vine din capacitatea de a ne rezolva problemele împreună și, prin urmare, putem acționa împreună împotriva agresiunii ruse împotriva Ucrainei”, a spus el.
Europa este cel mai mare cumpărător de energie din Rusia. Țițeiul rusesc a reprezentat 27% din importurile blocului comunitar în 2021, potrivit Eurostat, adică aproximativ 2,4 milioane de barili pe zi. Aproximativ 35% din acestea au fost livrate prin conducte.
Orban crede că este „o abordare bună”
Livrările prin conducte au reprezentat o pondere mult mai mare din transporturile de petrol rusești către Ungaria (86%), Republica Cehă (97%) și Slovacia (100%).
Premierul ungar Viktor Orban a anunțat deja că un embargo care exclude importurile prin conducte este o „abordare bună”, dar a avertizat că este necesar un plan de rezervă în cazul în care livrările de petrol vor eșua din cauza unui accident.
Ministrul de externe al Ungariei, Péter Szijjártó, a comparat propunerile UE de interzicere completă a petrolului rusesc cu o „bombă atomică” pentru economia țării sale. Guvernul de la Budapesta a declarat anterior că va avea nevoie de cel puțin trei până la cinci ani pentru a opri toate importurile.
Primele fisuri în UE
Până acum, amintește CNN, Europa a menținut un front unit împotriva Rusiei în urma războiului din Ucraina, impunând rundă după rundă de sancțiuni economice, care au inclus și un embargo asupra importurilor de cărbune. De asemenea, UE își propune să reducă importurile de gaze naturale din Rusia cu 66% până la sfârșitul acestui an.
În ultimele săptămâni au început să apară primele fisuri, pe măsură ce inflația crește, afectând toate economiile Europei.
„Sunt foarte îngrijorat de ce ar putea provoca o recesiune în Europa în urma deciziei UE de a continua să escaladeze sancțiunile”, a declarat Jason Furman, profesor la Harvard, fost consilier economic al președintelui Barack Obama.