Incepe lupta pentru ultimele fonduri RICOP

Fata de licitatia anterioara din cadrul aceluiasi program, a scazut suma maxima care poate fi solicitata pentru un singur proiect, de la 300.000 la 100.000 de euro. Mai sunt si alte amanunte modificate: activitatile pe care le realizeaza solicitantul trebuie sa fie incluse in CAEN (Clasificarea Activitatilor in Economia Nationala). "Aceasta obligatie nu poate decat sa ajute solicitantii, deoarece faciliteaza munca de scriere a proiectelor", spune Bogdan Popescu, purtator de cuvant al Ministerulu

Fata de licitatia anterioara din cadrul aceluiasi program, a scazut suma maxima care poate fi solicitata pentru un singur proiect, de la 300.000 la 100.000 de euro. Mai sunt si alte amanunte modificate: activitatile pe care le realizeaza solicitantul trebuie sa fie incluse in CAEN (Clasificarea Activitatilor in Economia Nationala). „Aceasta obligatie nu poate decat sa ajute solicitantii, deoarece faciliteaza munca de scriere a proiectelor”, spune Bogdan Popescu, purtator de cuvant al Ministerului Finantelor Publice (MFP). Companiile pot depune proiecte care se incadreaza, asadar, intr-o lista de domenii care include: industria (cu exceptia celei a tutunului, bauturilor alcoolice, armelor si munitiilor), constructiile, turismul, serviciile de transport, posta si telecomunicatii, produse software si servicii IT, cercetare-dezvoltare. Activitatile eligibile sunt prezentate detaliat in „Pachetul informativ” care poate fi descarcat de pe site-urile www.ricop.ro si www.imm-ricop.ro. Sumele care pot fi solicitate sunt intre 10.000 si 100.000 de euro. Contributia solicitantului trebuie sa acopere minimum 40% din costurile totale eligibile si se accepta doar numerar. Criteriul cheie pentru acordarea fondurilor este numarul de locuri de munca create de o companie. Cu cat acesta este mai mare, cu atat creste si finantarea.
Programul RICOP – „Restructurare industriala si reconversie profesionala” a demarat in anul 2000, fiind cel mai consistent in fonduri dintre toate programele Phare. Pe parcursul a trei ani,
RICOP s-a poticnit deseori in probleme politice si birocratice. Invatand din greseli, autoritatile si solicitantii au sansa ca in aceasta ultima runda sa duca la bun sfarsit o finantare de aproape 14 milioane de euro.
„Problemele pe care le-am intampinat la rundele anterioare ale programului s-au rezolvat. Spre exemplu, lansarea licitatiei anterioare a avut loc in lipsa unei asistente tehnice de specialitate si s-a desfasurat dupa procedurile existente la acea data. De asemenea, perioada prea lunga scursa de la depunerea pana la evaluarea proiectelor a condus la complicatii, a trebuit ca planurile de afaceri si bugetele sa fie modificate. Acum nu se va mai intampla asa”, spune Bogdan Popescu. Aceasta pentru ca fiecare regiune RICOP si-a stabilit prioritatile. Adica, pe fiecare zona in parte exista acum anumite sectoare si domenii considerate prioritare, pe care solicitantii sa se axeze. Evaluarea se va realiza, asadar, mai rapid, considera reprezentantii MFP. In plus, acum programul beneficiaza de asistenta tehnica a gestionarului de fonduri, Banca Comerciala Romana. Asadar, lucrurile ar trebui sa mearga ca unse in procesul acordarii de fonduri RICOP.
„Programul trebuie sa se incheie in noiembrie 2004. Speram ca evaluarea proiectelor sa se incheie in februarie cel tarziu, si apoi sa inceapa incheierea contractelor. Nu ar trebui sa existe nici o problema”, mai spune Bogdan Popescu. si totusi, echipa care se ocupa de RICOP din cadrul MFP sufla acum si in iaurt. „Am avut momente extrem de dificile in runda anterioara, care au ingreuiat procesul de evaluare. Lipseau multe documente din dosarele primite de la firme. Timp de cateva zile, a fost necesar sa se trimita scrisori catre solicitanti, in care li se recomanda sa completeze documentatia. Astfel, in cadrul unui singur raport de evaluare se gaseau patru-cinci bibliorafturi de corespondenta”, explica Popescu. Tocmai din acest motiv, reprezentantii MFP atrag atentia companiilor sa nu omita nici un amanunt din dosarele pe care le depun. „Rapiditatea evaluarii depinde de solicitanti”, mai spune Popescu.
Pentru a veni in ajutorul firmelor, in Ghidul solicitantului a fost inclusa, in premiera, si grila de evaluare. Astfel, intreprinzatorii vor putea sa constate singuri unde exista carente in proiectele pe care le depun si sa le elimine.

Etapele de parcurs in selectia proiectelor

1. Proiectele ajung la comitetul de evaluare din cadrul BCR. Aici evaluarea dureaza cel putin sase saptamani. Daca se constata lipsuri in dosare, evaluatorii trimit scrisori solicitantilor pentru completari.
2. Raportul BCR si proiectele ajung la Comitetul de Coordonare Zonala (CCZ). Acesta studiaza raportul si il aproba sau cere reevaluari. In final, intocmeste un raport propriu.
3. Urmatorul drum, la Unitatea de Management al Proiectului. Aici
se studiaza raportul si proiectele. Sunt posibile si aici reevaluari.
4. Oficiul de Contractare si Plati Phare
5. Delegatia Comisiei Europene. Proiectele sunt din nou studiate si, de regula, sunt cerute reevaluari.
6. In fine, incepe incheierea contractelor intre gestionarul de fonduri (BCR) si beneficiari.
Acest proces poate dura si el cateva luni de zile.