Începe noua recoltă de grâu în Ucraina. Aprovizionarea alimentară mondială rămâne incertă

grau

SURSA FOTO: Dreamstime

De mai bine de patru luni de zile de când războiul din Ucraina a început, tone de grâu sunt blocate pe teritoriul țării. Situația s-ar putea complica însă în condițiile în care noua recoltă va începe în curând, iar aprovizionarea alimentară mondială rămâne încă una incertă.

Se estimează că aproximativ 22 de milioane de tone de grâu sunt blocate în Ucraina și presiunea crește pe măsură ce începe noua recoltă.

De obicei, țara livrează aproximativ 30% din grâu în Europa, 30% în nordul Africii și 40% în Asia. Însă, odată cu blocada navală rusă a porturilor ucrainene de la Marea Neagră, în curs de desfășurare, milioane de tone din recolta de anul trecut încă nu pot ajunge la destinații, o situație care ar putea duce la întreruperi în aprovizionarea alimentară mondială.

Yurii Vakulenkv, proprietarul fermei agricole „Ukrayina”: „Nu există un preț bun pentru cerealele noastre. Depozitele refuză să le primească. Oamenii trebuie să le lase aici. Frontul nu este departe de aici. În orice moment poate fi un bombardament, sau pot da foc câmpurilor”.

Muncitorii își riscă viața pe câmp

Muncitorii își riscă viața în fiecare zi și uneori sar pe bombe împrăștiate pe câmpuri, arată Euronews. 

Depozitul lui Oleksandr Chubuk ar trebui să fie gol, așteptând noua recoltă. În schimb, silozurile sale din centrul Ucrainei sunt pline de cereale, pe care nu le poate expedia. Chubuk plănuiește să recolteze 500 de tone, dar pentru prima dată în cei 30 de ani de când este fermier, nu este sigur ce să facă.

Prăbușirea exportului are, de asemenea, un impact asupra prețurilor de export. Înainte de invazie, Chubuk putea vinde o tonă de grâu de la ferma sa din regiunea Kiev cu 270 de dolari. Acum nu reușește să găsească un cumpărător nici măcar pentru 135 de dolari pe tonă.

ONU, Ucraina și Rusia caută în continuare soluții

Oleksandr Chubuk, agricultor: „Grâul nostru nu poate intra acum pe piața internațională, pentru că porturile nu sunt închise. Ruta maritimă era cea mai importantă. Din acest motiv, cererea de grâu a scăzut. În prezent, sunt în fază de dezvoltare unele noi rute logistice prin Europa. Dar Europa nu poate gestiona cantitățile mari de grâu pe care le producem”.

Menționăm faptul că Portul Constanța din România a devenit unul dintre principalele canale de export de grâu pentru țara invadată de război.

Președintele turc Recep Tayyip Erdogan a afirmat că țara sa lucrează cu ONU, Ucraina și Rusia pentru a găsi o soluție, oferind coridoare sigure în Marea Neagră pentru transporturile de grâu.

În prezent, 30% din exporturi trec prin trei porturi de pe fluviul Dunărea din sud-vestul Ucrainei. Țara încearcă să expedieze cereale prin 12 puncte de trecere a frontierei cu țările europene, dar camioanele trebuie să stea la coadă zile întregi.