Întâlnirea este programată între ora prânzului și trei după-amiaza, în marja plenului Parlamentului European. În cadrul acesteia, se va afla, de asemenea, acordul privind suspendarea mașinilor diesel și pe benzină începând cu anul 2035, acord asupra căruia Italia, Polonia și Bulgaria și-au exprimat deja opoziția.
Germania este însă împărțită între cei care sunt pentru și cei care sunt împotrivă.
S-ar putea interzice motoarele pe benzină și motorină
Acordul de interzicere a mașinilor diesel și pe benzină a fost redeschis când practic era deja închis. Pe lângă impasul politic ce va veni odată cu această măsură, se va da o nouă bătălie pe scena auto a Uniunii Europene, și anume cea a standardelor Euro 7 propuse de Bruxelles în noiembrie anul trecut.
Reuniunea, organizată oficial de ministrul Transporturilor din Republica Cehă, Martin Kupka, are ca scop ajungerea la ”o poziție comună” privind modificarea obiectivelor Euro 7. Un regulament care, dacă va fi aprobat așa cum este elaborat de executivul UE, ar necesita investiții majore în motoarele cu ardere internă pentru a reduce și mai mult poluanții precum oxizii de azot și particulele.
UE a amânat votul privind această măsură
UE a amânat votul privind interzicerea vânzărilor de automobile noi care emit dioxid de carbon din 2035, ca parte a pachetului „Pregătiţi pentru 55”, după ce Germania, ţara de origine a marilor producători auto, s-a arătat ostilă proiectului.
Ministrul Transporturilor, Volker Wissing, a afirmat că utilizarea combustibililor sintetici ar trebui să rămână posibilă și după termenul limită 2035 şi a cerut Comisiei Europene să elaboreze o propunere în acest sens, scrie Euractiv.
”Compromisul stabilit între instituțiile UE cu privire la eliminarea treptată a motoarelor cu ardere internă pentru mașini și camionete noi, până în 2035, ar trebui modificat”, a declarat recent Thomas Schmidt, membru al Comitetului European al Regiunilor care depind de sectorul autovehiculelor și ministru de stat pentru dezvoltare regională al Saxoniei, citat de Euractiv.
Acordul Parlamentului European și al Consiliului, încheiat în noiembrie 2022, privind interzicerea de facto a vânzării de mașini și autoutilitare noi cu motor cu combustie din anul 2035, este pe cale să eșueze. Germania a anunțat recent că va fi de acord cu el, doar dacă Executivul UE va emite un alt document, obligatoriu, care să permită ca motoarele cu ardere internă să funcționeze chiar și după 2035.
„Mi se pare un lucru bun că acestea sunt discutate încă o dată pentru că avem nevoie, dacă vrem să fim mai rapizi cu tranziția climatică și reducerea emisiilor de CO2, de o deschidere mai mare în tehnologie”, a afirmat Thomas Schmidt.