Inceput cu poticneli pe Brasov – Bors

autobuze si microbuze si debarcati undeva in mijlocul campului. Unii au venit de bunavoie, sa vada "oamenii mari de la Bucuresti", dar altii spun ca au fost santajati si chiar amenintati de catre primari. Au mai trecut ore bune pana cand si-au facut aparitia masini luxoase intesate cu tot soiul de autoritati si inca un timp destul de indelungat pana cand a aterizat elicopterul premierului Adrian Nastase.Desi trebuia sa inceapa pe 4 iulie, de ziua Americii, lucrarile la primul tronson al autostra

autobuze si microbuze si debarcati undeva in mijlocul campului. Unii au venit de bunavoie, sa vada „oamenii mari de la Bucuresti”, dar altii spun ca au fost santajati si chiar amenintati de catre primari. Au mai trecut ore bune pana cand si-au facut aparitia masini luxoase intesate cu tot soiul de autoritati si inca un timp destul de indelungat pana cand a aterizat elicopterul premierului Adrian Nastase.Desi trebuia sa inceapa pe 4 iulie, de ziua Americii, lucrarile la primul tronson al autostrazii Brasov – Bors (Campia Turzii – Cluj Vest) au fost inaugurate cu aproape trei saptamani mai devreme, pe 16 iunie. In scurt timp va fi demarat si santierul unui al doilea sector, Suplacu de Barcau – Bors. Ambele sectiuni ar urma sa fie gata in 2008.Atat autoritatile romane, cat si reprezentantii firmei constructoare, Bechtel, evita sa vorbeasca despre motivul devansarii. Cu toate acestea, mai toata lumea spune ca graba are la baza ratiuni electorale. De altfel, fostul ministru de interne, Ioan Rus, a avut o prezenta mai mult decat activa in timpul ceremoniei. Ceea ce nu l-a ajutat, insa, in cursa pentru primaria Clujului.Desi asteptat, ambasadorul SUA, Michael Guest, nu a participat la ceremonie. Se pare ca el a dorit sa protesteze, astfel, fata de utilizarea autostrazii in scopuri politice. Nici comisarul european GALnther Verheugen nu a fost multumit de inceperea lucrarilor inainte ca el sa soseasca la Bucuresti, mai ales ca Uniunea Europeana nu este de acord cu realizarea acestui proiect.O alta dovada ca inaugurarea a fost una artificiala este ca, potrivit unor localnici din zona, cele trei buldozere s-au cam oprit la scurt timp dupa festivitati. Nici nu e de mirare, avand in vedere ca, dupa cum recunosc reprezentantii Bechtel, pana in prezent a fost angajat un singur subcontractor roman, si acela pentru partea de proiectare (Iptana SA). Purtatorul de cuvant al firmei americane, Howard Menaker, ne-a declarat ca, pana la sfarsitul anului, circa 500 de romani, angajati ai mai multor firme, ar urma sa lucreze la autostrada.Alte probleme par a fi create de modul in care a fost realizat proiectul. Istoricii si arheologii din Cluj au protestat deja si au reusit salvarea unui tumul vechi de mii de ani, dar ecologistii transilvaneni par a avea mai putine sanse de succes. Ei sustin ca dezbaterea publica asupra proiectului a fost organizata doar de forma si ca documentul contine o serie de date eronate. Radu Mititean, directorul Clubului de Cicloturism Napoca, spune ca „autostrada va fi construita la o distanta de 700 de metri de Cheile Turenilor, incalcandu-se astfel zona 2 de siguranta, si a fost ignorata situatia speciala a Culmii Petresti, ca unic culoar ecologic dintre Muntii Trascau si masivul Faget”. Nici achizitia terenurilor pe care va trece autostrada nu e prea aproape de final. Asta desi, dupa cum povestesc edilii din zona, jocurile pareau facute de mult. „Deja prin 2001 ne-au chemat la Prefectura si ne-au spus ca sa nu cumva sa scoatem din circuitul agricol terenuri prin zona aia, mai ales pentru firme, pentru ca vor trebui date inapoi la stat”, ne-a spus primarul unei comune clujene.Nu doar in cazul Autostrazii Transilvania se vorbeste despre o graba de ordin electoral. si primele doua sectoare din autostrada Bucuresti – Constanta au fost inaugurate inainte de primul tur de scrutin, fara ca lucrarile sa fi fost suta la suta incheiate. Cei care au mers in primele zile pe Autostrada Soarelui au povestit despre muncitorii inca prezenti pe carosabil si despre lipsa totala a statiilor de carburanti, ale caror santiere sunt de abia la inceput.

AUTOSTRADA CONTRA IRAK?
Modul in care Bechtel a primit „cadou” o autostrada de 415 km, in valoare de 2,2 miliarde de euro, a starnit numeroase controverse. Unii spun ca e pretul pentru intrarea in NATO, in timp ce altii se gandesc la un schimb: autostrada contra unor subcontracte in Irak pentru firmele romanesti, Bechtel fiind una dinre putinele companii care efectueaza lucrari acolo. Lorena Seceleanu, purtatorul de cuvant al Petrom Service, ne-a declarat ca, pana acum, marea majoritate a subcontractorilor straini si-au amanat intrarea in Irak din cauza situatiei tensionate.