42% dintre internautii din România au cumpărat bunuri sau servicii online în 2008 iar decizia de cumpărare a fost influenţată în primul rînd de prezentarea atractivă a produselor reiese din studiul ”Internet şi ecommerce” realizat de eResearch Corp la cererea iLeo. Cei 58% dintre internauţi care au declarat că nu au făcut achiziţii online îşi motivează lipsa de interes prin neîncrederea în calităţile produsului achiziţionat online şi lipsa unui card bancar care
42% dintre internautii din România au cumpărat bunuri sau servicii online în 2008 iar decizia de cumpărare a fost influenţată în primul rînd de prezentarea atractivă a produselor reiese din studiul ”Internet şi ecommerce” realizat de eResearch Corp la cererea iLeo. Cei 58% dintre internauţi care au declarat că nu au făcut achiziţii online îşi motivează lipsa de interes prin neîncrederea în calităţile produsului achiziţionat online şi lipsa unui card bancar care să permită achiziţionarea de bunuri prin e-commerce.
Cele mai des achiziţionate produse în 2008 au fost cadourile, produsele alimentare livrate la domiciliu sau birou şi produsele şi serviciile IT. Printre cele mai rare achiziţii s-au numărat mobilierul pentru casă şi grădină, produsele electronice şi electrocasnice şi accesoriile pentru automobile. Doar 15% din cei care au achiziţionat produse online preferă să îşi cumpere mărcile favorite prin e-commerce. Cele mai menţionate branduri au fost Nike, Adidas şi Apple.
Clienţii online se remarcă şi prin faptul că sunt foarte pretenţioşi în ceea ce priveşte prezentarea atractivă a calităţii produselor achiziţionate, sunt interesaţi de compararea preţurilor la mai multe magazine online şi sunt mulţumiţi de faptul că pot economisi timp.
Criteriile de achiziţie de bunuri şi produse de la un anumit magazin online ţin de experienţele pe care internautul le-a avut personal sau prin cunoscuţi cu respectivul site şi de design-ul acestuia care trebuie să fie cît mai actual şi profesionist. La capitolul plusuri se adaugă termenul de preluare a ofertei de către site şi termenii de livrare caraterizaţi de perioada în care se obţine bunul achiziţionat şi costul acestuia.
În ceea ce priveşte relaţia cu site-ul de pe care se face achiziţia, cumpărătorii online vor să aibă senzaţia că au de unde să aleagă iar caracteristicile produselor trebuie să fie detaliate şi să aibă posibilitatea de a le compara cu ale altor produse de acelaşi gen. Totodată, produsele oferite trebuie să fie disponibile în stoc iar imaginea postată pe site să fie de o calitate care să permită mărirea şi să redea imaginea reală a produselor din ofertă.
Studiul ’’Internet şi e-commerce’’ a fost realizat de către eResearch Corp la comanda agenţiei interactive iLeo. eResearch este o companie specializată în servicii de cercetare desfăşurate în mediului online. Recrutarea panelului şi culegerea datelor s-a facut online la începutul lunii martie şi realizarea studiului a durat şapte zile de la prima recrutare pînă la elaborarea raportului final.
Studiul a fost efectuat pe 988 de respondenţi, recrutaţi prin intermediul site-urilor pe care le-au accesat saptămîna trecută şi din ePanel, baza de recrutare a eResearch. Pentru cercetarea calitativă s-au folosit focus grupuri online desfăşurate în camerele virtuale eResearch Corp. iLeo este o companie de marketing interactiv, parte a grupului Leo Burnett. Compania dezvoltă campanii de comunicare pe media virtuala sau digitală, avînd ca obiectiv principal extinderea mesajului de brand pe canale convergente de wb, telefonie mobilă sau contact personalizat.