Vaccin din import sau vaccin produs de Institutul Cantacuzino, care poate fi şi de cinci ori mai ieftin?  Dacă până acum câțiva ani aproape orice medic pediatru purta această discuție cu părinții, în prezent nu mai este loc de alegere. Singurul producător de vaccinuri din țară este acum într-o criză fără precedent și nu mai produce niciun vaccin, iar stocurile medicilor sunt pe sfârșite. „În programul național de imunizare nu se folosesc acum decât vaccinuri din import“, spune Rodica Tănăsescu, președinta Societății Naționale de Medicină a Familiei.
De aici pornește o altă problemă: tatăl unui băieţel de șapte luni, care a început schema de tratament cu vaccin de la Cantacuzino, se teme că nu va putea continua schema de imunizare a copilului cu acest vaccin gratuit, pentru că stocul medicului s-a epuizat. Potrivit Rodicăi Tănăsescu, continuarea schemei de tratament cu un astfel de vaccin ar fi ideală, dar modificarea acesteia nu presupune riscuri majore. Un risc real ar fi lipsa de bani a părinţilor, întrucât un vaccin din import costă și de cinci ori mai mult decât unul de la Cantacuzino. Nu este o noutate faptul că vaccinurile din import au început să „muște“ tot mai mult din piață în două moduri: prin participarea la programul național de imunizare, dar și prin suplinirea lipsurilor de vaccinuri opționale, ambele permise de stoparea producției de la Cantacuzino.
Cine imunizează România
Potrivit datelor IMS Health Romania, principalele companii producătoare de vaccinuri prezente pe piața din România au fost, în ultimii ani, Sanofi-Pasteur și GlaxoSmithKline (GSK). Acestea ocupă circa 80% din piață și au vândut împreună, în 2011, vaccinuri în valoare de 21 mlioane de euro. Divizia de producţie de vaccinuri a grupului Sanofi este liderul pieței locale, cu o cotă de piață de 54%, unde este prezentă cu 16 vaccinuri, plus o soluție antirabică injectabilă. „În ultimii doi ani, am avut parteneriate cu Ministerul Sănătății pentru furnizarea a trei tipuri de vaccinuri din totalul de șapte pentru Programul Național de Imunizare. Per total, în 2011, vânzările noastre au depășit 11 milioane de euro“, spune Tibor Pentek, country manager Sanofi-Pasteur.
Dacă în 2009 Institutul Cantacuzino era principalul furnizor al statului, cu o cotă de piață de 3,5%, potrivit datelor IMS Health, acum, reprezentanții institutului estimează o cotă de cel mult 1,5%. „Cererea de vaccinuri opționale din piața privată va cunoaște o creștere semnificativă în anul următor, cuprinsă între 30% și 50%, pe fondul creșterii prevenției în România“, estimează reprezentanții celei de-a doua companii de pe piață, GlaxoSmithKline (GSK), care a vândut pe piața locală, în 2011, peste un milion de doze de vaccinuri, în valoare de 10 milioane de euro. GSK participă constant la licitațiile organizate de Ministerul Sănătății și asigură două vaccinuri în Programul Național de Imunizare. Pe piață mai există un număr de companii cu prezențe mai țintite, cum ar fi: OM, Pierre Fabre, Luitpold, Pfizer, Abbott, Merck sau Johnson & Johnson.
Fără producător strategic

Două dintre cele mai solicitate vaccinuri produse de Cantacuzino, Polidin și Cantastim, nu se mai găsesc de câțiva ani, iar acest fapt a generat scăderea vânzărilor din farmacii. „Nici nu poate fi vorba de o evoluţie favorabilă a cifrelor de vânzări de vaccinuri, având în vedere că pentru cele produse de Cantacuzino nu există vaccinuri similare“, spune Georgeta Ionică, șefa serviciului de comunicare pentru farmaciile Dona. Efectul nefast al impasului în care se află singurul producător de vaccinuri din România se extinde și asupra bugetului Sănătății, odată cu importul la preţuri mai mari, crede Avocatul Poporului, Gheorghe Iancu. Deocamdată, situaţia institutului este incertă: noul director nu a făcut încă public planul său de salvare, iar una dintre soluţiile vehiculate, relocarea producţiei la Antibiotice Iaşi, nu a fost confirmată de cei implicaţi. Un lucru este însă sigur: în absenţa producţiei locale, piaţa va fi în curând ocupată de producătorii străini.


 "Privaţii nu pot suplini rolul de producător strategic al institutului, mai ales în cazuri de forţă majoră, cum ar fi epidemiile" Gheorghe Iancu, Avocatul Poporului

35 de lei costă, în medie, un vaccin antigripal din import, în timp ce unul produs în trecut la Cantacuzino costa 8 lei