Specialiştii companiei atrag atenţia că recentele arestări în cazul reţelei Rustock din 16 martie 2011 nu au avut un impact semnificativ asupra volumului de spam distribuit, comparativ cu efectele produse de închiderea unor reţele ca Pushdo/Cutwail şi Bredolab, la sfârşitul anului trecut.

Procentul de mesaje spam din totalul traficului de e-mail în primul trimestru al anului a fost în medie de 78,6%, cu 1,4% mai ridicat decât în T4 2010, dar cu 6,5% mai mic decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.

În T1, principalele surse de spam au fost ţările din Asia şi America de Sud, care au înregistrat o creştere în volumul de mesaje nesolicitate distribuite de 2,93%, respectiv 3,85%. În acelaşi timp, traficul spam din Europa de Est şi Europa de Vest a scăzut cu 5,64 procente, respectiv 2,36 procente în această perioadă. Africa s-a alăturat listei celor mai active regiuni în distribuirea de spam, volumul de astfel de mesaje provenit din ţările africane a fost de 3,66% din totalul mondial, depăşind SUA şi Canada la un loc. Aceste cifre confirmă predicţiile specialiştilor Kaspersky Lab, care au avertizat că botnet-urile se vor muta spre regiuni cu legislaţie mai permisivă sau inexistentă împotriva distribuitorilor de spam.

 
În primele trei luni ale anului, spammerii au folosit diferite tehnici pentru a păcăli utilizatorii să deschidă mesajele intruzive din Inbox, însă, evenimentul care a amplificat distribuţia de spam a fost cutremurul din Japonia. Infractorii cibernetici au încercat pe cât de mult posibil să profite de pe urma tragediei, trimiţând mesaje false pentru a determina utilizatorii să contribuie cu bani pentru sprijinirea victimelor (un calendar al acestor evenimente este prezentat în graficul „The Japan Crisis – An IT Security Timeline”, distribuit cu acest text).

De asemenea, malware-ul a fost nelipsit din traficul de mail, Trojan-Spy.HTML.Fraud.gen menţinându-şi poziţia de lider în clasamentul programelor periculoase transmise pe e-mail în T1 2011. Troianul era răspândit prin intermediul unui mesaj de phishing, care conţinea un link la un site fals, ce imita design-ul web al unei bănci sau sistem de plată e-pay. Utilizatorii erau rugaţi să-şi introducă datele de autentificare care apoi erau folosite de infractorii cibernetici pentru a le accesa informaţiile personale.

Nu în ultimul rând, volumul e-mail-urilor de phishing în primul trimestru al anului a fost foarte scăzut, la numai 0.03%. Principalele ţinte ale acestor mesaje rămân utilizatorii PayPal, eBay, urmaţi de cei ai Habbo, Facebook şi HSBC.