În luna iulie a acestui an două vești rele au ajuns la urechile românilor, ambele venind din țara vecină, Ungaria. Mai întâi, divizia maghiară a mărcii Audi a anunţat finalizarea lucrărilor de dezvoltare a unităţii de producţie pentru motoare electrice din Győr. Pe linia de asamblare a propulsoarelor pentru maşini electrice – care conform companiei a necesitat o investiţie „de două cifre de ordinul milioanelor”, iar după unele surse a atins chiar 20 de milioane de euro – lucrează în prezent 100 de persoane. Apoi, gigantul bavarez BMW a decis să pună piatra de temelie a unei noi uzine în valoare de 1 miliard de euro la Debrecen, la mai puţin de 40 de kilometri de graniţa României. Asta în ciuda faptului că oficialii germani au vizitat de mai multe ori ţara noastră, iar cei de la Bucureşti au discutat la sediul constructorului bavarez din Munchen despre prosibilitatea amplasării unei uzine în România.
Ei bine, de parcă nu ar fi fost de ajuns, Ungaria mai dă o lecție de atragere a investițiilor străine incompetenților guvernanți români. Cel mai mare producător auto britanic, Jaguar Land Rover (JLR) a anunțat că urmărește o colaborare mai strânsă cu furnizorii din Europa Centrală și de Est și, în acest scop, deschide un nou birou tehnic în Ungaria. Conform celor de la JLR, biroul va deveni operațional chiar de anul viitor și va angaja circa 100 de persoane care vor lucra în strânsă cooperare cu colegii lor din Marea Britanie. „Echipa din Budapesta va asigura asistența tehnică a furnizorilor cu care suntem deja parteneri în regiune la fel ca și echipele noastre din Marea Britanie”, a declarat Nick Rogers, șeful departamentului de proiectare al JLR. Totodată, ministrul maghiar de externe, Peter Szijjarto, a ținut să menționeze că „decizia celui mai mare producător de automobile din Marea Britanie de a deschide un birou de inginerie tehnică în Budapesta reconfirmă strategia noastră de atragere a investițiilor străine directe și, mai ales, accentul nostru special pe creșterea industriei auto”.
Pe 25 octombrie, producătorul britanic Jaguar Land Rover a deschis oficial și noua sa fabrică de 1,4 miliarde de euro din Slovacia.
Oricât ar ascunde oficialii de la București impactul devastator al pierderii investițiilor străine, lucrurile par să o fi luat complet razna în acest domeniu. Nicio mare companie auto străină nu a mai anunțat investiții în România de ani buni, în timp ce în statele vecine lucrurile stau mult mai bine.