O veste cum nu se poate mai tristă. Cel mai competent ministru al transporturilor din ultimii 25 de ani a demisionat. În cele 18 luni, în care a deținut frâiele infrastructurii României – în primă fază, ca șef al marilor proiecte, iar mai apoi la Transporturi, nimeni altul decât Dan Șova a reușit „performanța“ să taie panglici la 116 km de autostradă, la care se adaugă încă 126 în 2012, an din care PSD s-a instalat la guvernare. Per total, 242 de kilometri în doar doi ani de zile, lucru nemaiîntâlnit în România post-decembristă. Doar anul trecut, România a reușit să absoarbă mai multe fonduri europene destinate drumurilor decât în toată perioada 2007-2012. Dacă vă întrebați de ce a părăsit acest post, deși realizările lui sunt demne de Cartea Recordurilor, trebuie să vă răspund că pentru o cauză nobilă: pregătirea campaniei electorale și construcția drumului către Palatul Cotroceni al lui Victor Ponta.
Cifrele sunt adevărate, doar că lipsește jumătate din adevăr. Timp de 14 luni, acest ministru delegat al proiectelor de infrastructură nu a fost capabil să înceapă și să finalizeze un kilometru de autostradă. Dimpotrivă a blocat multe proiecte de construcție. Niciunul din cei 116 kilometri inaugurați în mandatul lui nu poartă semnătura lui Dan Șova. Toate tronsoanele inaugurate, și acestea cu întârziere, au fost începute de foștii miniștri, el având doar menirea să le supravegheze și să le continue. Nici măcar renunțarea la cel mai păgubos contract al statului, atribuit, de altfel, de către colegii lui de partid, în 2003, americanilor de la Bechtel, nu i se poate atribui lui Șova. În 2011, Anca Boagiu a reușit să-i convingă pe americani să finalizeze doar două din cele opt tronsoane de autostradă, restul de șase urmând să fie scoase la licitație și chiar au fost purtate primele discuții cu oficialii europeni pentru finanțarea construcției. Cu toate acestea, Șova s-a lamentat că nu găsește contractul original, tocmai pentru a ascunde „crocodilii“ din actul semnat de Cabinetul Năstase. Un alt proiect de suflet, Comarnic-Brașov, a fost tărăgănat luni întregi și nici acum nu se știe clar dacă va începe construcția efectivă. Scriam, în urmă cu una-două luni, că circulă zvonuri legate de unele fraude la acest proiect, lucru confirmat de președintele României cu ocazia depunerii jurământului de învestitură de către Ioan Rus. Deocamdată, nu se știe dacă clujeanul va răspunde și de infrastructură rutieră, întrucât CNADNR se află tot în ograda Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură, dar acest lucru nu l-a împiedicat pe Dan Șova să se laude cu realizările sale în toate conferințele de presă de la pupitrul Transporturilor, chiar dacă la toate întrebările și interpelările parlamentarilor, unii chiar colegi de partid cu dânsul, le-a oferit răspunsul legal, – jurist fiind de meserie – îndreptându-i spre acel departament mamut, care de câteva luni are pagina de internet în construcție.
Ciprian Mailat,
redactor-șef adjunct Capital