De fapt, o astfel de reglemetare nu face altceva decât să mascheze incompetența autorităților care, deși au la dispoziție legi care să combată parcările neregulamentare fără a implica firme private care să ridice mai mult sau mai puțin arbitrar vehiculele, au închis ochii la ilegalități ani de-a rândul.
Încă de la început trebuie să spunem că ideea condiționării aplicării unei legi de lipsa unui număr suficient de locuri de parcare este o gogoriță enunțată doar de cei care sunt adepții jumătăților de măsură sau ai ideii că o lege este bună doar atâta timp cât nu îi vizează pe ei. În primul rând, orice lege este făcută să fie aplicată. Fără derogări. În al doilea, nicăieri în lume – cu excepția câtorva state latine în care, ca și la noi, unii sunt mai presus de lege – nu există locuri suficiente de parcare acolo unde fiecare dorește să staționeze. Și chiar dacă există la un moment dat, valul de achiziții de mașini depășește rapid capacitatea oricăror autorități de a construi noi parcări.
În loc să pună posesorii de mașini – parcate legal sau nu – în situația de a se trezi cu mașina ridicată de o firmă ai cărei angajați sunt interesați doar de încasarea unor sume consistente și de a plăti circa opt sute de lei (cam acesta era costul din București în urmă cu câteva luni) pentru a își relua mașina proprietate personală de la centrele de depozitare, mult mai simplu și de bun simț ar fi fost ca Guvernul, prin Ministerul de Interne, să ceară polițiștilor să își facă datoria. Sau, mai pe înțelesul tuturor, să aplice legea. Exact motivul pentru care există poliție în orice stat. Dacă vajnicii posesori de mașini cu girofar și carnete de amenzi nu ar trece indolenți pe lângă mașinile parcate neregulamentar și ar aplica amenzi tuturor celor care încalcă legea – una care există de mulți ani, repet – o măsură care să implice ridicarea mașinilor ar fi complet ilogică. Din nefericire, idolența și, de multe ori chiar, incompetența polițiștilor și autorităților pun cetățenii în postura de a plăti degeaba sume importante care, interesant, nici măcar nu intră în bugetul statului pentru a fi utilizați la construirea de parcări sau îmbunătățirea infrastructurii.
Cel mai bun Guvern din ultimii 26 de ani își încheie din nefericire mandatul cu o decizie care, în loc să rezolve problema fluidizării traficului, susține incompetența. Nu văd cum altfel poate fi numită o acțiune a unei autorități care, deși dispune de o lege clară – care prevede amenzi drastice pentru parcarea neregulamentară – alege să anunțe o nouă măsură care să dubleze legislația existentă și să însemne tulburare de proprietate privată și implicarea într-o afacere care s-a dovedit în trecut oneroasă.
Robert Stan
senior editor Capital