Independenta fiscala, subiect de controversa

Integrarea economiilor statelor membre in mecanismul unei piete unice este o batalie pe care Comisia Europeana este hotarata sa o castige. Beneficiile suveranitatii fiscale a statelor membre sunt puse serios la indoiala. Armonizarea cotelor de impozitare a profiturilor companiilor europene este un subiect indelung disputat si discutat la nivelul ministrilor finantelor publice din statele membre. Guverne care cresc competitivitatea si atractivitatea economiilor nationale prin polit



Integrarea economiilor statelor membre in mecanismul unei piete unice este o batalie pe care Comisia Europeana este hotarata sa o castige. Beneficiile suveranitatii fiscale a statelor membre sunt puse serios la indoiala.

Armonizarea cotelor de impozitare a profiturilor companiilor europene este un subiect indelung disputat si discutat la nivelul ministrilor finantelor publice din statele membre. Guverne care cresc competitivitatea si atractivitatea economiilor nationale prin politici fiscale de tipul cotei unice de impozitare, cum este cazul unora dintre noile state membre, sunt in polemica la scena deschisa cu guverne care mizeaza pe o rata inalta a fiscalitatii, pentru a putea asigura resursele necesare finantarii “statului bunastarii generale”. Factorul emotional joaca si el un rol important, o serie de state membre considerand ca intrarea intr-un sistem fiscal armonizat la nivel comunitar reprezinta renuntarea la o componenta importanta a suveranitatii nationale.


Dincolo insa de toate aceste discutii, exista certitudinea ca tergiversarea armonizarii politicilor fiscale lasa loc liber pe piata mondiala unor economii mult mai dinamice si mai competitive, cum este cea a Statelor Unite ale Americii. si pentru ca sensibilitatile nationale ale unor tari ca Franta si Germania sa fie menajate, mai ales in momente dificile din punct de vedere social si economic cum este cel de acum, Comisia Europeana este in plin proces de reglementare a armonizarii bazei de impozitare. “Nu inseamna ca in toate cele 25 sau 27 de state membre vom avea aceeasi cota de impunere a profiturilor, ci ca vor fi impuse acelasi tip de resurse”, explica pentru Capital comisarul european Joaquin Almunia, responsabil cu afacerile economice si monetare ale Uniunii Europene. El considera ca o armonizare de acest tip nu afecteaza independenta politicilor nationale fiscale.
Laszlo Kovacs, comisarul european pentru buget si finante, linisteste spiritele declarand ca “nu se pune problema si nu este oportuna armonizarea cotelor de impozitare a profiturilor practicate in tarile membre ale Uniunii Europene”. Adauga insa ca “UE nu va fi competitiva daca anumite aspecte ale politicilor fiscale nationale nu vor fi armonizate”, completare interpretata de analisti ca fiind un semnal al intentiei Comisiei Europene de a face noi pasi in directia unificarii cotelor de impozitare.
Pana una, alta sunt gata pentru implementarea de catre statele membre planurile unei scheme comune de impozitare, care va permite companiilor europene mici sa-si deschida reprezentante sau sucursale pe intreg teritoriul Uniunii Europene si sa-si desfasoare activitatea sub jurisdictia fiscala a tarii de provenienta. Aceasta inseamna, in primul rand, ca impozitarea profiturilor obtinute pe teritoriul altui stat membru se face la cota practicata in tara mama.



Armonizarea bazei de impozitare la nivelul Uniunii Europene nu afecteaza independenta politicilor fiscale nationale

Joaquin Almunia,

comisar european pentru Afaceri Economice si Monetare






Uniunea Europeana nu va fi competitiva daca anumite aspecte ale politicilor fiscale nationale nu vor fi armonizate.

Laszlo Kovacs,

comisar european responsabil cu politica fiscala a UE