Cantitatea de gunoi generată de o comunitate, accidentele suferite în timpul mersului pe bicicletă sau cât de mulţi oameni merg la film. Aceştia sun doar câţiva dintre indicatorii neconvenţionali de care se folosesc unii analişti economici pentru a determina mersul unei economii, scriu cei de la "Business Insider".
Unul dintre semnele că economia începe să o ia la vale este aşa numitul "popcorn index". Conceptul este acela că deseori, oamenii merg la cinema pentru a mai uita de neajunsurile vieţii de zi cu zi. Economiştii se bazează pe o observaţie privind comortamentul oamenilor loviţi de criza economică în 2009: atunci, sălile de cinema au fost mai pline ca niciodată, în ciuda faptului că oamenii aveau mai puţini bani.
Următorul indicator este unul morbid: cadavrele nerevendicate la morgă. Analiştii spun că acest lucru se întâplă pentru că înmormântările sunt prea costisitoare. Apoi, dacă dealerii de autoturisme se întrec în reduceri care de care mai atractive, acesta ar putea fi un semn al faptului că puterea de cumpărare a oamenilor a scăzut serios. De pildă, în 2008, discount-urile oferite au crescut serios, mai ales la Ford, General Motors şi Chrysler.
Şi vânzările de scutece constituie unul dintre indiciile economiştilor în analizele lor: potrivit acestora, pentru a economisi bani, unii părinţi schimbă mai rar scutecele copiilor, li drept urmare, vânzările scad. Cei de la Business Insider aduc ca dovadă un studiu Symphony IRI, care arată că vânzările de cremă pentru iritaţii provocate de scutece au crescut în 2009 cu 2,8%, în timp ce vânzările la scutece au scăzut cu 9%.
Totodată, atunci când nu mai au bani, cu siguranţă, oamenii nu mai apelează la costisitoarele operaţii estetice. În SUA,veniturile medicilor plasticieni au scăzut cu 9% în 2008.
Şi moda este un indicator de preţ pentru analişti: dacă femeile poartă tocuri tot mai înalte, nu este un semn bun, pentru că în vremuri de criză, consumatorii adoptă stiluri vestimentare extravagante şi fanteziste, pentru a evada din realitate.
Dacă lumea mănâncă mai multă fasole la conservă, înseamnă că încearcă să reducă cheltuielile cu mâncarea. În 2009, vânzările de fasole la conservă au crescut cu 23% în Marea Britanie, iar veniturile restaurantelor s-au prăbuşit, pentru că oamenii nu au mai avut bani să mănânce în oraş.