Preţul este primul lucru la care clienţii se uită cånd analizează ofertele imobiliare. Nu este însă şi singurul. Înaintea oricărei achiziţii, analiza altor elemente poate da certitudinea că proiectul ales va fi definitivat şi că va oferi tot ce s-a promis în oferta iniţială.
Scăderea drastică a cererii pe piaţa rezidenţială autohtonă, tendinţă apărută încă din primăvară, i-a determinat pe vånzătorii de locuinţe, vechi sau noi, să recurgă la diferite stratageme pentru a-şi impune produsele în faţa unei clientele din ce în ce mai puţin numeroase şi mai neîncrezătoare. Dacă proprietarii de apartamente vechi, pentru care oferta a crescut în această toamnă cu 40% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, nu au la îndemånă decåt mecanismul diminuării pretenţiilor de preţ, dezvoltatorii încearcă prin diverse strategii de marketing să devină atrăgători pentru potenţialii cumpărători. Astfel, alături de bucătăriile mobilate, locuri de parcare mai ieftine sau chiar oferite gratis, au apărut oferte speciale care includ scăderi de preţuri sau chiar negocieri directe cu cei interesaţi.
În faţa unei astfel de oferte, aparent de nerefuzat, cumpărătorii trebuie să se convingă însă că proiectul oferă garanţia că va fi într-adevăr finalizat şi că locuinţa nu va ajunge la noul proprietar după luni sau chiar ani de aşteptări. Recent, în cadrul unui tårg imobiliar, Gabriel Zamfir, preşedintele Uniunii Naţionale Imobiliare (UNIM), spunea că „25% din ofertele prezentate la tårgurile de profil sunt fantomă, iar acele proiecte nu se vor finaliza“. Prin urmare, pe ce criterii ar trebui să aleagă un client proiectul rezidenţial în care să-şi achiziţioneze locuinţa, pentru a reduce gradul de risc? „Prioritar este bugetul, pe locul al doilea este anul de construcţie al blocului, ansamblurile noi oferind mai mult confort şi o rezistenţă mai mare, iar pe locul al treilea este zona“, indică un posibil mix de criterii de alegere Hai Solomon, reprezentant al developerului israelian Obor Towers.
Cei mai afectaţi de efectele crizei financiare, de neîncredere şi mai expuşi la faliment sunt dezvoltatorii mici, firme sau persoane fizice. Aceştia sunt presaţi de băncile finanţatoare să achite ratele aferente creditelor contractate pentru dezvoltare, în condiţiile în care, din cauza situaţiei din piaţa financiară, ratele de rambursat au crescut cu pånă la 7%. Ca atare, au devenit rapid dispuşi să negocieze pachete de reduceri şi alte avantaje pentru potenţialii clienţi, chiar dacă îşi micşorează profitul, în încercarea de a asigura cash flow-ul necesar construcţiei. „Există, evident, şi astfel de oferte. Cei interesaţi ar trebui să fie extrem de atenţi, pentru că o reducere de preţ masivă poate însemna doar disperarea vånzătorului. Acesta poate da faliment sau poate abandona proiectul, iar pe cei care au plătit avansul sau rezervarea îi aşteaptă lupte îndelungate în justiţie pentru a-şi recupera banii. Asta însă în funcţie de contractul semnat sau dacă nu dispar dezvoltatorii respectivi“, spune Bogdan Cernea, broker imobiliar.
Alegere după preţ, amplasament şi renumele dezvoltatorului?
Alegerea făcută depinde de preferinţele fiecărui cumpărător, dar cåteva aspecte extrem de importante nu pot fi ignorate de nimeni înainte de realizarea unei tranzacţii, pentru a evita probleme înainte şi după finalizare. „Cred că alegerea ar trebui făcută în funcţie de zona de amplasare a proiectului, de reputaţia constructorului, de calitatea lucrărilor, şi, în ultimul rånd, de preţ. Oricum nu te poţi întinde mai mult decåt poţi duce, aşadar preţul poate fi considerat şi primul, dar şi ultimul criteriu“, crede Andrei Apetrei, managerul general al firmei imobiliare QCM. De asemenea, potenţialul client trebuie să verifice existenţa documentaţiei care oferă drepturile de construcţie, ştiut fiind faptul că unii jucători din piaţă anunţă proiectele sau chiar vånd înainte de a obţine toate actele necesare demarării construcţiei. În decizia de cumpărare mai apare un aspect ignorat deseori de public. Este vorba de firma constructoare. Mulţi uită să verifice istoricul activităţii antreprenorului, care prin lipsa profesionalismului poate provoca grave probleme de calitate, rezistenţă sau design al imobilului. La fel de importantă este şi experienţa dezvoltatorului, al cărui control este necesar. „În Romånia, după ce oamenii au văzut situaţii regretabile, în care proiectele finalizate nu au corespuns planului iniţial sau în care neimplicarea dezvoltatorului în administrarea ulterioară a clădirii a dus la situaţii neplăcute, încrederea cumpărătorilor în proiect poate fi dată de un singur criteriu: bunul renume, naţional şi internaţional, al dezvoltatorului“, susţine Nimrod Zvik, reprezentantul Seven Hills. Cu cåt firma dezvoltatoare este mai mare, cu atåt aceasta nu îşi permite să greşească. În plus, este destul de uşor să se verifice dacă proiectele mai vechi ale dezvoltatorului au ieşit sau nu perfect.
Achiziţionarea unei locuinţe este una dintre cele mai importante decizii investiţionale a unei familii, astfel încåt înaintea deciziei nu trebuie uitat că ofertele prea ieftine sunt, adesea, nesigure, cu riscuri foarte mari, şi că, dincolo de preţ, amplasamentul, accesul la mijloacele de transport, compartimentarea, finisajele şi istoricul proiectelor lansate de dezvoltator pot reprezenta indicii solide privind siguranţa unei achiziţii imobiliare.
1.909 euro/mp este preţul mediu al apartamentelor noi din Capitală, potrivit indicelui BREI-N, realizat de Colliers Internaţional
Un deceniu pentru o casa
Potrivit unei analize a BCR, din cauza preţurilor ridicate, o familie de două persoane din Capitală poate achita exclusiv din salariu o locuinţă în aproape zece ani. Cel mai bine se prezintă situaţia în sudul Munteniei, unde acceaşi familie poate plăti casa în doar şase ani şi jumătate
Sursa: BCR Research