O astfel de optiune implica isa multe dezavantaje, de aceea, agentii economici care stiu sa aprecieze valoarea informatiei exacte nu isi asuma aceste riscuri. Motiv pentru care apeleaza la profesionisti. Pentru a afla i ce masura se itimpla un fenomen sau altul, am solicitat citorva companii de cercetare de piata – celor care, anul trecut, ne-au sprijinit frecvent i realizarea paginii de profil – sa ne raspunda la trei itrebari:
1 in ultimul an, agentii economici din Rominia au fost mai mult (sau dimpotriva, mai putin) interesati sa comande studii de cercetare de piata, comparativ cu anii precedenti?
2 in ce masura activitatea dvs. a fost influentata, i bine sau i rau, de conjunctura economica din anul 2000?
3 Care sunt previziunile dvs. pentru 2001 si pentru urmatorii ani i ceea ce priveste dezvoltarea industriei de marketing research i Rominia?

Cosmin Alexandru, General Manager la GfK Rominia – Institut de Cercetare de Piata
1) in ultimul an, agentii economici au fost mai interesati sa comande studii de cercetare de piata.
2) Cifra de afaceri a companiei noastre a crescut de la 1.300.000 USD i 1999, la aproximativ 1.500.000 USD i 2000.
3) Atit 2001, cit si urmatorii ani vor consemna o crestere a industriei de cercetare de piata, deoarece procesul de integrare i Europa iseamna, pe linga multe altele, si un efort consistent de cautare (cercetare) a modalitatilor prin care consumatorul romin reactioneaza atit la oferta de bunuri si servicii disponibile i spatiul comun european, cit si la metodele de comunicare scrisa si audio-video practicate de firmele cu acoperire continentala. De asemenea, este de presupus ca accentuarea concurentei va determina si un numar crescind de firme rominesti sa utilizeze metode stiintifice de analiza a pietei si de ghidare a efortului lor de a-si gasi, mentine sau dezvolta pozitia pe o piata din ce i ce mai dinamica.

Georgiana Nicodim,
director general la Mercury Marketing and Research Consultants
1) Exista companii, multe dintre ele multinationale, care au acordat dintotdeauna o mare importanta cercetarii pietei pe care activeaza, si exista, de asemenea, companii care au avut i anii anteriori alte prioritati decit cercetarea de piata. Anul acesta am observat ca din ce i ce mai multi clienti apreciaza valoarea unei decizii bine fundamentate prin cercetare de piata. Categoric, anul acesta am simtit o crestere a interesului clientilor pentru cercetarea de piata, dar si a exigentelor si asteptarilor acestora, atit i termeni de metodologii abordate, dar mai ales i sensul de a oferi recomandari si directii clare pentru luarea deciziei finale.
2) Anul 2000 a fost pentru compania noastra un an bun, cu realizari si cu clienti noi si importanti. Fata de 1999, i 2000 cifra de afaceri a firmei a iregistrat o crestere de aproape 20%. Din perspectiva noastra, piata de market research a fost mult mai activa i al doilea semestru al anului 2000 si speram ca aceasta crestere sa continue si i 2001. in ceea ce priveste piata de market research i general, unul dintre cele mai active domenii a fost cercetarea de media, cu trei evenimente importante, si anume: desemnarea furnizorului de date de audienta TV (People Meter), prima faza a licitatiei pentru date de audienta de presa scrisa si lansarea de catre firma noastra a produsului Target Group Index (TGI). Succesul de care se bucura studiul TGI atit i rindul producatorilor, cit si al agentilor de publicitate si al companiilor de editare si difuzare de media demonstreaza ca pe piata romineasca de market research exista necesitatea de noi produse de cercetare, complexe si eficiente.
3) Daca volumul investitiilor straine i Rominia ar creste i urmatorii ani, piata de market research ar fi cu siguranta mai mare. De exemplu, i Polonia si Ungaria, tari care au reusit sa atraga un numar considerabil de investitori straini, volumul de market research este aproximativ de cinci si respectiv trei ori mai mare decit cea din Rominia, i conditiile i care Polonia are o populatie de aproape doua ori mai mare decit cea a Rominiei, iar Ungaria are o populatie de 10 milioane locuitori. Citeva din domeniile i continua crestere si dezvoltare sunt cercetarile tip business-to-business, cercetarea i domeniul auto, cercetarea de piata i domeniul farmaceutic, i domeniul financiar, dar si Internet.

Daniel Enescu,
director general la Daedalus Consulting SRL
1) Daca este sa ne referim la interesul firmelor pentru cercetarea de piata i 2000, cred ca nu putem face abstractie de conjunctura economica a acestui an. Scaderea puterii de cumparare a rominilor aduce cu sine reactii diferite ale producatorilor, depinzind de viziunea si strategia fiecarei firme i parte. Exista doua abordari i astfel de situatii. Una dintre ele leaga bugetele de marketing de vinzarile previzionate sau trecute. Conform acestei abordari, bugetele de research (si nu numai) sunt micsorate proportional cu micsorarea pietei reale. O abordare total opusa este aceea de a mentine sau chiar de a cistiga cote de piata exact i perioada i care piata este mai „vitrega” – pornind de la principiul ca firmele concurente lasa „garda jos”. Per total, noi am constatat o scadere a pietei de marketing research i anul 2000, i contextul i care, i general, bugetele marilor consumatori de astfel de servicii au cunoscut o usoara scadere, iar numarul acestora nu a crescut anul trecut.
2) Desi conjunctura economica din 2000 a fost mai degraba defavorabila, as putea spune ca acest lucru a favorizat firma noastra. Poate parea ciudat la prima vedere, dar exista o explicatie foarte simpla i spatele acestui lucru: i momentul i care bugetele se micsoreaza si piata scade, principalii consumatori de servicii de cercetare a pietei sunt nevoiti sa-si gestioneze mai inteligent banii. Acest lucru se transforma itr-o activitate de evaluare mai atenta a furnizorilor de astfel de servicii, sub aspectul raportului calitate-pret. Firmele cu servicii de calitate slaba sau cele ale caror preturi nu justifica sub nici o forma calitatea oferita au fost, icetul cu icetul, „abandonate” i favoarea unor furnizori competitivi. in urma acestui fenomen, Daedalus a diversificat substantial portofoliul de clienti. Astfel, noii clienti au compensat si chiar au depasit scaderea bugetelor clientilor nostri traditionali.
3) Din punctul de vedere al dezvoltarii economice si al investitiilor straine, anul 2001 nu va aduce, probabil, modificari spectaculoase. Este de asteptat ca piata de marketing research sa ramina stationara sau sa aiba o usoara crestere i volum. Ceea ce se va itimpla isa, fara doar si poate, este o maturizare a acestei piete. in ultimii ani, consumatorii de astfel de servicii au devenit mult mai sofisticati, iar piata de research s-a apropiat din punctul de vedere al cerintelor de pietele vestice. Din partea cealalta, furnizori de astfel de servicii au raspuns cu o imbunatatire vizibila a ofertei, astfel icit tipologii de studii despre care doar se auzise acum trei ani au iceput sa faca parte din oferta curenta a mai multor firme de profil. in urmatorii ani, vom asista cel mai probabil la o concentrare a pietei, ca urmare a scaderii asimetriei informationale si a capacitatii sporite a clientilor de a evalua calitatea unui studiu de piata. Un alt fenomen care se va itimpla va fi acela de diferentiere a firmelor de cercetare de piata printr-o pozitionare adecvata, care sa raspunda cit mai bine cerintelor diverselor segmente de consumatori.

Monica Buculei,
General Manager la International Marketing Research & Communication Group SRL
1) Interesul agentilor economici i ceea ce priveste piata de cercetare este relativ. Cu alte cuvinte, o companie multinationala itelege foarte bine rostul unei cercetari de piata, i timp ce o firma locala prefera sa-si directioneze banii catre alte domenii. O problema unanim recunoscuta de firmele de profil este aceea ca piata pentru cercetarea de marketing este restrinsa. De aici si nevoia permanenta de a largi numarul clientilor, nu atit prin a-i „fura” de la concurenta, ci mai ales prin a gasi agenti economici care au potentialul economic necesar. Un bun exemplu il constituie domeniul marketingului industrial, i care cercetarea reclama cu predilectie metode calitative. in plus, proiectele de cercetare calitativa necesita, i general, cheltuieli totale mai mici decit cele cantitative. Astfel, ele sunt accesibile si organizatiilor cu putere financiara mai mica. Un domeniu aflat ica i faza incipienta de dezvoltare este cel al marketingului social, de neconceput fara studii calitative.rn
2) IMRC Group a evoluat i anul 2000 de la un simplu departament de cercetare de piata, la o itreaga companie full service. in plus, ne-am dezvoltat cu un departament separat de public relations si comunicare, avind retea separata de operatori/promotori i toata tara.rn
3) IMRC Group va avea ca tinte pietele neconventionale pentru cercetarea tip retail audit (combustibili auto, vopsele, piata farmaceutica). De asemenea, vom crea un trend pe piata pentru cercetarea tip „sales force”. Primul beneficiar al acestui tip de cercetare va fi domeniul asigurarilor, avind i vedere faptul ca fluxul de resurse umane pe aceasta piata este cel mai mare. Piata de asigurari este, i acest moment, i dezvoltare lenta, din cauza unor factori principali, cum ar fi venitul pe cap de familie insuficient si lipsa de cultura a populatiei i ceea ce priveste notiunea de asigurare. rn
in general, clientii sunt interesati nu numai de a duce la bun sfirsit un proiect anume, ci si de a avea o strategie coerenta de cercetare si de a lucra cu profesionisti ca si ei. in definitiv, citi ar zbura cu un Boeing 707 condus de un amator? Citi ar lasa secretara sau soferul sa icheie i numele lor un contract? Tocmai de aceea, majoritatea companiilor apeleaza i continuare la firme specializate de cercetare de piata si vor continua sa apeleze, atita vreme cit vor exista bugete de marketing. rn
rn
Nicos Malliotis, rn
Country Manager la ACNielsenrn
1) Cu privire la activitatea companiei i anul care s-a icheiat, o prima observatie este aceea ca tot mai multi clienti au apelat la serviciile oferite de ACNielsen. Pe masura ce piata se dezvolta, companiile devin din ce i ce mai constiente de necesitatea de a aborda pietele dintr-o perspectiva reala de marketing. Aceasta iseamna, printre altele, ca ele vor avea din ce i ce mai mult si mai des nevoie de informatii. rn
2) Interesant de remarcat este faptul ca i 2000, cresterea companiei nu s-a realizat exclusiv pe baza vinzarii serviciilor existente unui numar mai mare de clienti, ci si prin lansarea si desfasurarea de noi tipuri de studii. in concluzie, 2000 a fost un an mai bun decit 1999, i conditiile i care, de fapt, fiecare an a fost mai bun decit cel anterior. Conditiile adverse sau favorabile ale pietei nu par sa afecteze performantele companiei i mod dramatic. Clientii nostri au si vor avea nevoie cel putin de citeva informatii de baza, poate cu atit mai mult i perioadele turbulente decit i cele de acalmie si stabilitate.rn
3) Pentru anul urmator, nu ne asteptam la o schimbare a trendului favorabil de pina acum. Cresterea companiei este de asteptat sa se realizeze cel putin i aceleasi ritmuri ca si pina i prezent. Pe ansamblu, piata de research este de asteptat sa iregistreze o evolutie favorabila. Pe masura ce pietele se dezvolta, pe masura ce puterea de cumparare creste, iar consumatorii au posibilitatea sa se orienteze si catre alte produse i afara celor destinate satisfacerii celor mai elementare nevoi, pe masura ce pretul va iceta sa mai fie un foarte important factor i deciziile de cumparare, ofertantii de produse si servicii vor fi din ce i ce mai interesati, chiar fortati, sa-si cunoasca pietele si publicul-tinta, pentru a concura eficient si cu succes. Acest lucru va isemna patrunderea industriei de research i domenii neacoperite pina acum, introducerea de studii tot mai sofisticate, destinate unor nevoi crescinde si tot mai complexe. Compania noastra este angajata si pozitionata pentru a genera ea isasi aceste schimbari, nu numai pentru a profita de ele. Experienta de peste 75 de ani, pe toate tipurile de piete, ne idreptateste sa avem icredere deplina i aceasta evolutie pozitiva pentru viitor.rn
rn
Panicos Christopoulos, General Manager la MEMRB Internationalrn
1) Comparativ cu anii precedenti, i anul 2000 clientii nostri s-au axat mai ales pe serviciile care au adaugat valoare cercetarilor, si nu atit pe numarul de studii realizate.rn
2) Indiferent de conjunctura economica nu foarte favorabila din Rominia, anul trecut ne-am intensificat eforturile atit i directia largirii portofoliului de clienti, precum si a gamei de servicii oferite acestora.rn
3) Credem ca datorita concurentei din ce i ce mai acerbe din Rominia, companiile vor avea nevoie de servicii de cercetare de marketing cit mai complexe, ceea ce va duce la o crestere a volumului de studii realizate la standarde de calitate superioare.