În timp ce mijloacele de comunicare tradiționale (mass-media, outdoor, direct mail) par să își piardă constant din audiență, panourile de publicitate, posterele și ecranele plate din interiorul metroului, aeroporturilor, gărilor, cinematografelor, centrelor comerciale și al altor spații controlate au mai mulți privitori ca niciodată.
Acest gen de promovare – cunoscut drept advertising indoor (cu circuit închis – n.red.) – totalizează deja aproximativ 3% din investiţiile din publicitate, după cum spune Mădălina Bonea, specialist marketing la Indoor Media. Pentru ea, migrarea bugetelor de promovare ale companiilor către astfel de campanii are o logică simplă și deja cunoscută: oamenii sunt mereu în mișcare, cei mai mulți sunt foarte ocupați și deci destul de selectivi în legătură cu captarea informațiilor.
De aceea, crede Bonea, „clienții finali trebuie surprinși, iar noi, jucătorii din indoor, trebuie să fim foarte flexibili și prezenți acolo unde se află publicul vizat. Adică exact în locurile pe care aceștia le frecventează (facultate, școală, club sportiv, mall, spital, cinematograf etc.)“. Așadar, principalul atu: mesajul nu este bruiat, „spațiul în care se desfășoară comunicarea este lipsit de orice alt stimul, ceea ce mărește rata de primire a mesajului“, arată Tudor Maxim, șeful agenției Elevate.
La rândul lui, Constantin Caciur, managing director la Sugar Media, vorbește de un potențial al pieței de 24-30 de milioane de euro, cu precizarea că în această sumă intră toate „oportunitățile de indoor advertising din piață“, inclusiv bugetele BTL (sampling, concerte, evenimente speciale, caravane). Agențiile estimează că sumele direcționate spre panourile și afișajele digitale se vor dubla în următorii doi ani, o creștere mai rapidă decât în cazul altor forme de advertising, cu excepția internetului.
Nu degeaba PricewaterhouseCoopers face o previziune care ar trebui să-i pună pe gânduri pe proprietarii de media, aceea că în următorii cinci ani cheltuielile pe platformele digitale și mobile specifice indoorului vor fi de zece ori mai mari în raport cu cheltuielile alocate platformelor nondigitale și fixe.
Prețuri mai mici și eficiență mai mare
Când vine vorba de rezultatele unei campanii de indoor, Mădălina Bonea răspunde scurt și la obiect: „În foarte multe cazuri, indoorul s-a dovedit a fi mai eficient decât publicitatea convențională“. „Dacă un client vrea promovarea unui produs bancar adresat exclusiv studenților, unde ar fi mai potrivit să-i facă reclamă decât în universități și căminele acestora?“, argumentează ea, dând un exemplu.
Altfel spus, publicitatea indoor e profitabilă tocmai datorită traficului expus pe fiecare locație (numai gările și regionalele din București și din țară au un număr estimat de 3,3 milioane de vizitatori; cele două aeroporturi estimează 370.000 de persoane lunar, și lista poate continua). Pentru campaniile de acest gen – care pot să coste câteva sute de euro sau să depășească 100.000 euro – media de desfășurare este de o lună. În ce măsură a fost afectat indoorul de contextul economic general? „Cel puţin pe nişa noastră, efectele crizei au fost pozitive.
Tendinţa a arătat că din ce în ce mai mulţi au început să caute soluţii alternative de comunicare, mai eficiente şi mai targetate“, susține Tudor Maxim. Constantin Caciur îl completează cu o nuanță: „Niciun leu nu este irosit. Companiile nu au mai avut bugetele din anii 2007-2008, dar, paradoxal, tocmai lipsa banilor și presiunea pe rezultate și pe investirea eficientă a fiecărui leu au fost motivele pentru care au avut campanii indoor”.
Privind în perspectivă următorul an, cei din industrie au motive să zâmbească: 2012 e an electoral. Oriunde vom merge – în metrou, în aeroporturi sau în sălile de așteptare – nu vom scăpa de mesajele electorale, iar firmele de advertising indoor vor profita din plin de pe urma lor.
Oamenii sunt ocupați și mereu pe fugă, nu mai au timp să acorde atenția necesară mesajelor publicitare și le evită deja pe cele convenționale. Publicitatea trebuie adaptată încontinuu. Mădălina Bonea, specialist marketing Indoor Media.