Companiile industriale din toate sectoarele trec, la nivel global, printr-o a patra revoluţie industrială, care ar putea fi numită „Industria 4.0“. Tranziţia către această nouă realitate industrială digitală este în plină desfăşurare peste tot în lume: aproximativ o treime dintre companii îşi evaluează deja nivelul digitalizării ca fiind unul ridicat, iar acest nivel este aşteptat să crească în medie de la 33% la 72% în următorii 5 ani, conform unui studiu PwC.

Atât companiile dezvoltate cât şi cele la început de drum investesc în aplicaţii tehnologice noi care să le ajute. Companiile investesc în soluții de gestionare a transportului (Transportation Management System – TMS), sisteme de gestionare a depozitului (Warehouse Management System – WMS), dispozitive mobile, software BI (Business Intelligence) și aplicații ce ajută la urmărirea comenzilor și la transparența lanțului de aprovizionare. Cele mai mari însă sunt în avangardă în ceea ce privește implementarea de soluții Internet of Things (IoT) sau realitate augmentată (AR).

Internet of Things reprezintă o rețea formată dintr-o serie de obiecte fizice, dispozitive, clădiri, vehicule sau alte obiecte electronice care au senzori și se pot conecta la internet, creând o rețea prin care toate acestea comunică și pot transmite sau colecta date. Interconectarea acestor dispozitive realizează o automatizare în aproape toate domeniile de activitate și permite dezvoltarea unor aplicații complexe. Dezvoltarea rețelelor 5G va duce la o revoluție în IoT. 29 de miliarde de dispozitive conectate sunt prognozate pentru 2022, din care aproximativ 18 miliarde vor fi asociate IoT, în timp ce până în 2018 telefoanele mobile vor fi depășite numeric de către dispozitivele IoT. 

Revoluție în logistică

Zona logistică este cea în care se implementează cu preponderență soluţii bazate pe tehnologia Internet of Things, fie că vorbim de aprovizionare, curierat, management al depozitelor. Companiile din logistică au fost printre primele care au utilizat dispozitivele mobile ca mijloc de a-și gestiona și monitoriza procesele. Dispozitivele hand-held pe care pickerii sau transportatorii le folosesc au adus primele beneficii în automatizarea unor procese logistice. 

 

În ziua de astăzi, se pot conecta nu doar dispozitive hand-held sau vehicule, ci și containere, stivuitoare, macarale mobile, benzi transportoare, carusele, sisteme automate de stocare și recuperare, senzori de la porțile de intrare-ieșire. Un palet conectat poate, de exemplu, să ofere informații despre starea lui, despre condițiile de transport agreate sau destinație, iar un camion poate prezice în mod inteligent propriile nevoi de întreținere. DHL, liderul pieţei globale de curierat şi logistică, a implementat cu succes într-unul din depozitele sale din Olanda un proiect-pilot de testare a ochelarilor inteligenți și a realității augmentate. Tehnologia a fost folosită pentru a testa operațiunile de „pick-by-vision“. Cu ajutorul ochelarilor inteligenți și al realității augmentate, operatorul este ghidat în depozit afișându-i-se pe lentila ochelarilor lista de picking. Proiectul-pilot a demonstrat o creștere a eficienței operatorilor cu 25%. 

O altă soluție IoT este cea prin care companiile își monitorizează prin GPS flotele auto. Soluția este alcătuită dintr-un dispozitiv de monitorizare prin GPS, o cartelă SIM cu servicii de date și o aplicație dedicată, disponibilă pentru sistemele de operare Android și iOS. Pentru punerea în funcțiune a soluției, utilizatorul trebuie să conecteze dispozitivul dedicat în mufa OBD II a autoturismului și să sincronizeze aplicația instalată pe smartphone. Soluția oferă rapoarte despre rutele parcurse și monitorizarea detaliată a mașinilor de companie. Beneficiarii vor putea afla orele petrecute în trafic, precum și distanțele și vitezele medii. Sistemul de notificări a soluției informează utilizatorii despre termenul de expirare a asigurării și a inspecției tehnice periodice, precum și despre apropierea termenului de revizie.

Drone inteligente și camioane care frânează singure

Amazon, cel mai mare retailer online din lume, a efectuat, anul trecut, prima livrare cu ajutorul unei drone la locuința unui client din Marea Britanie, transportând cu succes un modul de recepție de televiziune și o pungă de popcorn. Livrarea a durat 13 minute, iar drona a aterizat în grădina clientului.

În ceea ce priveşte transportul rutier, acesta a devenit mult mai sigur după adoptarea Regulamentului (UE) nr. 347/2012 al Comisiei din 16 aprilie 2012, care precizează că fiecare camion vândut în Comunitatea Europeană trebuie să beneficieze în standard de un sistem de frânare de urgenţă.

Unul dintre cele mai performante astfel de sisteme a fost dezvoltat de Volvo. Acesta înglobează un radar și o cameră video cu care sunt identificate și monitorizate vehiculele din fața tirurilor și care poate preveni coliziunile la viteze relative de până la 70 de kilometri pe oră.