Industria aviatică este în căutarea unor soluţii de a-şi menţine profitabilitatea în contextul creşterii accelerate a preţului pentru combustibil. Operatorii, inclusiv cei din Romånia, vorbesc deja de iminenţa scumpirii biletelor. Pasagerii curselor aeriene, fie ele low-cost sau de linie, sunt primii care resimt criza în care au intrat transportatorii. Preţuri majorate ale biletelor, noi restricţii la numărul şi greutatea bagajelor şi serviciile tot mai slabe sunt nu
Industria aviatică este în căutarea unor soluţii de a-şi menţine profitabilitatea în contextul creşterii accelerate a preţului pentru combustibil. Operatorii, inclusiv cei din Romånia, vorbesc deja de iminenţa scumpirii biletelor.
Pasagerii curselor aeriene, fie ele low-cost sau de linie, sunt primii care resimt criza în care au intrat transportatorii. Preţuri majorate ale biletelor, noi restricţii la numărul şi greutatea bagajelor şi serviciile tot mai slabe sunt numai cåteva dintre elementele deja vizibile. „Noi încercăm să absorbim întreaga diferenţă de preţ a carburantului, însă acest efort este peste puterile noastre, aşa că suntem nevoiţi să transferăm o parte din costuri către clienţii noştri“, a descris situaţia Haruka Nishimatsu, directorul executiv al companiei nipone JAL. Alţi şefi ai unor companii aeriene sunt chiar mai speriaţi de recentele evoluţii din industrie. „Preţul petrolului ne conduce afacerile acum. Nicio companie aeriană nu poate face profit în aceste condiţii“, consideră Gary Kelly, CEO al Southwest Airlines, în timp ce directorul general al Air France KLM, Jean-Cyril Spinetta, avertizează că operatorul anticipează o creştere cu 1,1 miliarde de euro a costurilor cu carburanţii şi, implicit, o scădere a profiturilor, ceea ce îl obligă să micşoreze cheltuielile cu 150 de milioane de euro. În actualele condiţii, compania prognozează un profit operaţional de un miliard de euro în anul financiar aflat în derulare, cu 30% sub cel obţinut în anul încheiat în luna martie. „Actualul an financiar va fi dificil, pe fondul incertitudinilor induse de cotaţia ridicată a petrolului şi de încetinirea creşterii economice“, a adăugat Spinetta.
Estimările IATA, date peste cap
După ce şi-a redus de două ori, în numai cåteva luni, estimările privind profitul operatorilor aerieni, IATA (Asociaţia Internaţională pentru Transport Aerian) a anunţat, la începutul lunii iunie, că se aşteaptă la pierderi pe totalul industriei. „Situaţia este disperată şi, probabil, chiar mai distructivă decåt recentele noastre bătălii cu toţi cavalerii apocalipsei“, a declarat directorul general IATA, Giovanni Bisignani, la întrunirea anuală a asociaţiei, ţinută la Istanbul, făcånd referire la eforturile de pånă acum, menite să repună industria pe profit. Conform asociaţiei, pierderile totale din acest an ale operatorilor aerieni ar putea atinge 3,9 miliarde de euro, şi asta după ce, în aprilie, era estimat un profit de 3 miliarde de euro, cu 600 de milioane de euro sub cel din 2007. În raportul său anual, IATA menţionează că situaţia actuală este cauzată de preţul combustibilului, de încetinirea creşterii economice din America, dar şi de livrările întårziate de avioane. Faptul că majoritatea comenzilor au fost formulate în momentul în care companiile înregistrau profit, iar livrările vin pe fondul unei scăderi accentuate, a destabilizat puternic bugetele. „Ne aflăm în faţa furtunii perfecte“, se spune în comunicat. Efectele crizei se fac resimţite pe tot mapamondul. Nu există nicio parte a lumii care să scape de presiune.
Şi Romånia se resimte
Deja aflate în suferinţă, companiile americane au majorat tarifele, au adăugat taxe şi suprataxe, au concediat oameni şi au regåndit serviciile, fără a ieşi din criză. Şi în Europa, oficiali din industrie declară că preţurile biletelor trebuie să crească, iar capacitatea de transport trebuie redusă la nivelul optim, pentru a micşora impactul crizei. „Primul lucru pe care trebuie să îl facem este să punem la punct o disciplină de fier, coroborată cu optimizarea capacităţii de transport“, consideră Jean-Cyril Spinetta, şeful Air France. „24 de companii şi-au oprit operaţiunile sau au intrat în faliment în ultimele şase luni şi ne aşteptăm la pierderi majore“, a declarat Giovanni Bisignani, şeful IATA, asociaţie care grupează 240 de companii ce asigură 94% din totalul zborurilor comerciale de pasageri şi mărfuri.
Operatorii aerieni care activează în Romånia nu au cum să rămånă la adăpost de aceste turbulenţe. Chiar dacă efectele nu vor fi dramatice, dat fiind faptul că operaţiunile lor sunt mai restrånse ca amploare, companiile se aşteaptă cel puţin la o scădere a profitului în raport cu cel din 2007. Pe långă cauza reprezentată de avansul preţului petrolului, scăderea profitului va fi generată şi de creşterea rapidă a costurilor cu forţa de muncă. Salariile din industria aeriană au ajuns deja printre cele mai ridicate din Romånia, un comandant de navă încasånd lunar circa 4.000 de euro, iar un pilot aproape 3.000 de euro, potrivit oficialilor Blue Air şi Carpatair.
În Romånia, afirmă reprezentanţii industriei, e doar o chestiune de timp pånă cånd preţul combustibilului se va simţi în costul final al biletului de avion. Deocamdată, operatorii se află în faza în care îşi refac calculele. „Profitul operatorului este afectat dramatic la ora actuală. În prezent, evaluăm noi strategii de operare. Dacă este cazul, vom elimina anumite rute. Ce se întåmplă acum pe piaţa aeronautică este o bătălie mută“, spune Gheorghe Bårla, directorul general al operatorului naţional Tarom. El este de părere că vor urma scumpiri în lanţ la serviciile oferite şi că acestea vor fi imposibil de contracarat. „Anul acesta, în condiţiile unui ritm la fel de accelerat de scumpire a petrolului, este posibil să fim nevoiţi să luăm în considerare o majorare de aproximativ 5% a preţului biletelor de avion. Desigur, aceasta nu acoperă nici pe departe costurile, însă compensează măcar o mică parte din eforturile financiare cauzate de scumpirea combustibilului începånd de anul trecut“, spune Gheorghe Răcaru directorul general al operatorului low cost Blue Air.
Aşadar, este cert faptul că actualul început al crizei mondiale, cauzat de creşterea preţului la petrol, va modifica strategiile companiilor aeriene, începånd cu tipul de aeronave aflate în dotare. Blue Air, de exemplu, a decis ca următoarele aparate de zbor ce vor intra în dotarea companiei să fie de capacitate mai mare decåt cele actuale şi mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil, ceea ce va reduce costurile de operare pe pasager. Prima aeronavă de acest tip, respectiv Boeing 737-800, cu 189 de locuri, va intra în operare la începutul lunii iulie 2008, urmată de încă două de acelaşi tip, la un interval de timp destul de scurt.
3,9 miliarde de euro (6,1 mld. de dolari) estimează IATA că ar putea fi pierderile înregistrate de companiile aeriene în 2008
«Dacă preţul ţiţeiului se menţine la 135 de dolari pe baril tot restul anului, pierderile (n.r. – industriei aviatice) pot fi de 6,1 miliarde de dolari.»
Giovanni Bisignani, director general IATA
«Este destul de evident că profiturile din semestrul al doilea se vor situa sub nivelul estimat anterior, dacă preţul combustibilului se va menţine.»
Andrew Harrison, director general EasyJet