Marii jucatori occidentali sunt interesati de afacerile romanesti din panificatie si prelucrarea carnii si laptelui

Eliminarea taxelor vamale din momentul integrarii echivaleaza cu momentul adevarului pentru multi producatori autohtoni.
Pentru a evita falimentul, unii cauta aliati occidentali. Petitorii europeni sunt
insa putini si pretentiosi.



Grigorie Lungulescu nu se teme de concurenta straina. Firma sa, Almera International, are al doilea proiect SAPARD in derulare si contracte ferme cu Metro pentru vanzarea lactatelor produse langa Bacau. “Stam pe picioarele noastre, nu suntem deocamdata interesati sa vindem afacerea sau sa colaboram cu firme straine”, arata Lungulescu, a carei firma a realizat anul trecut o cifra de afaceri de cinci milioane de euro si este lidera pe segmentul produselor lactate ambalate la PET.


Optimismul lui Grigorie Lungulescu nu este impartasit de cei din alte tari care au vazut efectele integrarii. “Untul de productie interna a disparut de pe rafturile magazinelor poloneze imediat dupa aderare. Produsele straine beneficiau de eficienta agriculturii vest-europene si puteau fi vandute la preturi mult mai reduse”, arata Doru Lionachescu, de la casa de investitii Capital Partners. Potrivit acestuia, investitorii potentiali cauta jucatori locali cu tehnologie la standardele UE, mai putin cunoscuti pe piata (implicit mai ieftini) si care au volume de vanzari semnificative. De altfel, Capital Partners evalueaza in acest moment mai multe societati din industria laptelui, in baza unui mandat de achizitie din partea unui investitor important. Potrivit altor surse, si o firma din Austria, de dimensiuni mai mici, vrea sa cumpere in Transilvania un procesator de talie medie.


Unii jucatori de proportii sunt deja aici. Grupul Friesland a intrat pe piata romaneasca in 2001, in urma preluarii operatiunilor detinute de Nutricia Dairy and Drinks. Danone, alt “monstru” european, nu a adoptat modelul olandezilor, de cumparare a mai multor jucatori, ci se va concentra doar pe locatia de langa Bucuresti. “Nu previzionam achizitii sau investitii in alte locatii, ci doar in dezvoltarea fabricii actuale”, arata Jacques Ponty, director general al Danone Balkans (Romania, Bulgaria si regiunea Adriatica). Anul trecut, francezii au realizat in Romania o cifra de afaceri de 70 de milioane de euro, in crestere cu 31% fata de anul precedent.
“Cred ca o prima consecinta a integrarii in Uniunea Europeana va fi intrarea pe piata a noi marci si noi produse care vor fi mai ieftine decat in prezent, datorita disparitiei taxelor vamale”, mai arata Jaques Ponty.


Unii jucatori autohtoni au invatat lectia francezului si cauta aliati. “Suntem in negocieri cu doi producatori europeni. Noi am colaborat cu cei de la Campina, dar, daca nu vor sa cumpere firma, ne vom indrepta catre altii”, descrie situatia Ion Balan, principalul actionar al procesatorului din Covasna.
Compania israeliana Tnuva, cu vanzari globale de peste 1,3 miliarde de euro, a preferat sa ridice de la zero o fabrica de procesare a laptelui si a unei ferme de animale, care totalizeaza 55 de milioane de euro, decat sa cumpere jucatori autohtoni.

Marcile cunoscute atrag banii europenilor

Daca pe piata laptelui, evaluata la circa un miliard de euro, strainii cauta capacitati de productie apropiate de marile orase, in industria carnii, ce inregistreaza peste 1,5 miliarde de euro vanzari anuale, investitorii au plecat la vanatoare de branduri. “Nu atat capacitatea de productie atrage atentia investitorilor, ci mai degraba marca cunoscuta de consumatorii romani. Scandia, Caroli sau Aldis sunt atractive din acest punct de vedere”, arata Sorin Minea, presedintele Asociatiei Romane a Carnii (ARC). In acest sens, Talal El Solh, presedintele grupului Caroli Foods, a evitat sa raspunda la intrebarea Capital privitoare la o eventuala preluare, dar a aratat ca piata autohtona ramane interesanta pentru investitorii straini.


Achizitia marcilor cunoscute este insa o metoda obisnuita in domeniu. Norvegienii de la Orkla, de exemplu, au preluat firma Ardealul de la proprietarii persoane fizice ce detineau actiunile firmei din Covasna. Americanii de la Smithfield, cei mai mari procesatori de carne de porc din lume, au intrat in Romania prin intermediul firmei spaniole Campofrio, din care au cumparat, la nivel european, 22%. Iar nemtii de la Reinert, jucator de dimensiuni reduse, a ales sa isi foloseasca propriile marci si sa dubleze capacitatea fabricii de langa Brasov, in valoare de peste 15 milioane de euro.
si in industria panificatiei, cu vanzari de circa un miliard de euro pe an, jucatorii straini se uita la oferta autohtona. Cele mai probabile tinte sunt firmele detinute de fonduri de investitii, precum Vel Pitar, liderul pietei.
Reasezarile de pe piata alimentara vor avea efecte directe asupra consumatorilor. Laptele se va ieftini cu circa 40%, iar preparatele din carne, cu cel putin 20%, dupa eliminarea taxelor vamale.


Ce cauta investitorii straini In industria alimentara?

Procesarea laptelui

Capacitati de productie langa orasele
mari
Ferme care ofera lapte de calitate
Fabrici suficient de moderne, la
standardele UE



Procesarea carnii


Marci cunoscute pe piata
Retea natioanala, eventual cu
magazine proprii
Produse traditionale, care sa
completeze oferta proprie



Produse fainoase

Diversificare cat mai mare a gamei
de produse
Retea de distributie nationala
Produse autohtone cu valoare
daugata mare