Industria dispozitivelor si aplicatiilor mobile este una din industriile care inregistreaza cele mai mari cresteri in prezent. 2011 este anul in care piata de dispozitive mobile (smartphone-uri si tablete) va depasi piata de dispozitive PC (desktop-uri si notebook-uri), conform unui studiu al KPCB. Se estimeaza ca se va ajunge la 500.000 de unitati mobile vandute, fata de mai putin de 400.000 de dispozitive PC.
Dispozitivele mobile sunt atat de populare pentru ca au venit ca o rezolvare a unei probleme pe care multi oameni o resimteau. Dispozitivele mobile satisfac nevoia de mobilitate, nevoia de a avea acces la informatii in orice loc, chiar si in miscare. Pe masura ce piata de smartphone-uri creste, piata aplicatiilor pentru acestea o urmeaza indeaproape. Suntem in momentul in care nu putem identifica o relatie de tip cauza-efect, deoarece multitudinea de aplicatii disponibile deja pentru aceste tipuri de dispozitive este la randul ei un motiv pentru „convertirea” utilizatorilor de telefoane mobile neperformante in utilizatori de dispozitive inteligente.
Numarul mare de aplicatii dezvoltate pentru dispozitivele mobile este un rezultat atat al adoptiei de masa a dispozitivelor suport, in consecinta existentei unei piete de utilizatori foarte largi, cat si al modalitatii de comercializare a aplicatiilor prin intermediul magazinelor online de aplicatii (App Store-uri). Prin intermediul acestor magazine, fiecare detinator de un dispozitiv mobil cauta aplicatia de care e interesat si o poate cumpara prin cateva atingeri de ecran.
Conform unui studiu publicat de webpagefx.com pe 15 august 2011, in App Store-ul celor de la Apple erau disponibile 375.566 de aplicatii pentru iPhone, el fiind secondat de App Store-ul Android cu cele 224.808 de aplicatii disponibile. Cele doua sunt urmate in clasament de aplicatiile pentru iPad si pentru Ovi, sistemul de operare al celor de la Nokia. Cumuland numarul aplicatiilor disponibile pentru cele mai populare sisteme de operare pentru mobile (App Store-uri pentru iPhone, iPad, Android, Blackberry, Windows Phone 7, Ovi si Palm), exista 826.200 de aplicatii disponibile pentru smartphone-uri. Se estimeaza ca in acest an, piata aplicatiilor mobile va genera venituri de 15,1 miliarde de dolari, dupa ce in 2010 a generat venituri de 5,2 miliarde de dolari.
O data cu dezvoltarea sistemelor de operare performante pentru dispozitivele mobile, programatorilor li s-a creat ecosistemul perfect pentru abordarea acestei noi piete. Cu o piata de desfacere deja generoasa si in continua expansiune, cu modalitatea comoda de vanzare, cu unelte si platforme de dezvoltare accesibile si cu aparitia functionalitatilor neexploatate pana in acel moment, precum determinarea locatiei utilizatorului prin GPS, disponibilitatea camerei foto sau a conexiunii constante la internet, programatorii au putut sa-si dea frau liber imaginatiei si sa creeze aplicatii cu potential. Au gasit drumul spre celebritate si adoptie de masa aplicatii cu utilizari multiple. S-au bucurat de un succes aproape inexplicabil aplicatii cu utilitati hilare, precum cele care imita anumite sunete din natura, o serie intreaga de asa numite “fart apps”. Utilizatorii de smartphone-uri s-au dovedit receptivi la aplicatiile menite sa imbunatateasca viata de zi cu zi, precum RunKeeper, care monitorieaza activitatea fizica, DeepSleep, aplicatie ce monitorizeaza somnul, FlightTrack, ce monitorizeaza in timp real zborurile avioanelor, sau RjDj, care creaza un fundal sonor cu ajutorul input-ului extern al telefonului mobil.
O alta aplicatie foarte apreciata a fost conceputa chiar in Romania, de catre firma Appscend, aplicatie care a castigat locul 1 in concursul NetHope Challenge. Aplicatia dezvoltata de romani are menirea de a preveni traficul de persoane si de a ajuta victimele acestuia, prin prezentarea povestilor fostelor victime dar si prin implementarea unui sistem de alertare rapida a autoritatilor, atunci cand unul din utilizatori se afla in pericol.
Iata ce spune despre evolutia web-ului Thai Tran, vorbitor in cadrul conferintei How to Web 2011, fondatorul Lightbox.com, una din cele mai importante companii dezvoltatoare de aplicatii mobile din lume, si fost project manager la Google si YouTube: “Cred ca urmatorul miliard de oameni care va veni online, va experimenta web-ul in principal prin intermediul dispozitivelor mobile – deja, se predictioneaza ca totalul vanzarilor de smartphone-uri si tablete va depasi vanzarile de calculatoare personale in 2011. Vom vedea un numar in crestere de companii care isi vor dezvolta produsele in primul rand pentru dispozitivele mobile si abia ulterior vor lansa websiteuri adiacente pentru browserele desktop (ex. Forsquare). In plus, serviciile vor fi construite in jurul modelului de a face datele accesibile din orice loc prin sincronizarea intre telefoanele mobile, tablete si serviciile cloud (ex. Gmail, Lightbox). In final, toate dispozitivele mobile vor dispune de camera (foto/video), microfon si GPS si vom vedea servicii care le vor incorpora ca si contexte adiacente (ex. cautarea Google).”
Avand in vedere cresterea adoptiei dispozitivelor mobile si receptivitatea consumatorilor fata de aplicatiile dezvoltate pentru acestea, daca in 2011 unul din motto-urile pentru dezvoltatori este “first mobile, then web”, in 2012 acesta ar putea fi “just mobile”.
Capital este partener media al conferintei How to Web, ce se desfasoara la Bucuresti in perioada 9-10 noiembrie 2011 si reuneste peste 750 de participanti cu zeci de specialisti, antreprenori si investitori web din Europa si de peste ocean. In cadrul How to Web, curentul mobil va fi dezbatut alaturi de reprezentanti importanti ai scenei aplicatiilor mobile precum Thai Tran, Michael Breidenbrucker, fondatorul RjDj, Philipp Kandal, co-fondator si CTO al Skobbler, companie de top dezvoltatoare de aplicatii mobile bazate pe locatie si Mihai Corlan, developer evangelist la Adobe.