atat de bine primit de piata, incat fabrica de la Colibasi nu poate face fata cererii. „Desi piata a crescut in volum cu aproape o treime in 2004, e posibil ca valoarea acesteia sa nu fi urcat in acelasi ritm. In principal, din cauza faptului ca s-au vandut foarte bine masinile ieftine, ceea ce a determinat o valoare medie mai mica pe masina achizitionata”, spune Marius Carp, director la Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile. Dupa ani de zile in care a inregistrat pierderi, in ultimul trimestru al anului 2004, producatorul autohton de autoturisme Dacia Renault a trecut pe profit. „Desi in primele trei trimestre ale anului trecut am fost in pierdere, profitul a aparut in ultima parte a anului. In 2005, este absolut necesar sa fim profitabili”, spune Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia Renault. Dupa un an 2003 in care a vandut aproape 70.000 de unitati, tinta pentru anul 2004 a fost ridicata la 90.000 de masini vandute. Cand faceau aceste calcule, managerii Dacia Renault mizau, cu siguranta, pe un potential succes al noului model Logan, ce avea sa fie lansat pe parcursul lui 2004. La finele anului, Dacia Renault numara peste 95.000 de masini vandute, 23.000 dintre acestea fiind Logan. Aproximativ 4-5% din totalul vanzarilor l-au reprezentat asa-numitele flote. Rezultatele finale puteau fi insa cu mult mai mari daca Dacia Renault reusea sa faca fata cererii enorme de pe piata romaneasca. Una peste alta, compania a incheiat anul 2004 cu o cifra de afaceri de peste 650 milioane euro. „In 2005, speram sa vindem 150.000 de unitati, 60.000 dintre acestea urmand sa mearga la export”, spune Constantin Stroe.
TiriacAuto asteapta o crestere de 45% in 2005
Piata masinilor de import a crescut si ea de la circa 42.000 de unitati vandute in anul 2003 la peste 55.000 de unitati in 2004. Buzunarele importatorilor au resimtit primele aceasta cerere mai mare de automobile din import. La inceputul anului trecut, intregul grup TiriacAuto, care importa pentru Romania zece marci auto, si-a propus o tinta de 10.000 de masini vandute. „Am depasit planul cu 10%, ceea ce ne aduce aproximativ 16% din totalul pietei de importuri”, spune Victor Grigore, director financiar TiriacAuto. Afacerile lui Ion Tiriac in domeniul vanzarilor auto au crescut in 2004 fata de anul anterior cu 40%, aprecierea fiind superioara pietei autoturismelor de import in ansamblu. „Cifra de afaceri a TiriacAuto a fost in 2004 de 228 milioane euro, rata profitului net fiind intre 5 si 10%. Pentru 2005, previzionam 15.000 de unitati vandute si o cifra de afaceri de 330 milioane euro”, spune Victor Grigore. Dintre cele zece marci aflate „sub umbrela” Tiriac Auto, Hyundai a avut cea mai mare crestere, circa 200%, pana la finele anului vanzand 2.000 de unitati si inregistrand o cifra de afaceri de 22 milioane euro. Tendinta va continua si in 2005, cand pentru Hyundai este stabilita o tinta de vanzari de 3.500 de unitati si o cifra de afaceri de 40 milioane euro. Cu 3.000 de unitati vandute, Mercedes a generat cea mai mare cifra de afaceri, de 110 milioane de dolari, ceea ce s-a datorat si camioanelor, si autoutilitarelor. Pe de alta parte, aproximativ 10% din vanzarile de automobile Mercedes si Ford au fost reprezentate de flote.
In Romania, BMW s-a vandut mai bine decat in Polonia
Cu cele 17.610 unitati vandute si o cifra de afaceri de peste 300 milioane de euro, Porsche Romania ocupa primul loc in randul importatorilor auto. In zece ani de existenta, compania a vandut in Romania 63.500 de masini noi. Una dintre explicatiile acestui succes o ofera marca Skoda, ale carei modele isi disputa suprematia la clasele B si C. Este vorba exact de asa-numitele clase „de volum”, la care s-au inregistrat cele mai mari vanzari in 2004 si care au marcat si cele mai puternice cresteri. Circa un sfert din vanzarile Porsche Romania din 2004 a fost reprezentat de flotele angajate de diverse companii. Pentru anul viitor, compania isi propune o crestere a vanzarilor de circa 10%.In anul 2004, in Romania s-au vandut mai multe autoturisme BMW decat in tari cu piete mult mai bine cotate, precum Ungaria si Polonia. Pentru prima oara in zece ani de functionare, importatorul Automobile Bavaria a vandut mai mult de 1.000 de unitati marca BMW si Mini, desi la inceputul anului isi propusese o tinta de vanzari de aproximativ 750 de unitati. Chiar si aceasta tinta putea parea indrazneata, in conditiile in care in anul 2002 vanzarile fusesera de aproximativ 420 de unitati. „Pana la urma, am vandut 1.051 de unitati, dintre care 992 au fost BMW. In afara acestora au mai fost vandute si 188 de autoturisme marca Rover. Cifra de afaceri a companiei, provenita din vanzarile de BMW si Mini, s-a ridicat la circa 45 milioane de euro”, spune Ciprian Bercea, director de marketing la Automobile Bavaria. Si pentru Autoitalia anul 2004 a fost cat se poate de bun din punctul de vedere al vanzarilor. Practic, la nivelul grupului, vanzarile au crescut cu 62%, insa aici sunt cuprinse si marci premium, precum Maserati. Luand in calcul marcile de volum, situatia este cu totul alta. „Vanzarile de autoturisme Fiat s-au apreciat cu 130% in 2004, iar la autoutilitare suntem lideri, cu 13%”, spune Herbert Stein, presedintele grupului Autoitalia. Cifra de afaceri s-a apreciat direct proportional cu vanzarile, atingand la finele anului valoarea de 50 milioane de euro, in conditiile unei rate a profitului net de 3%. Rezultatele financiare foarte bune inregistrate in 2004 i-au „ametit” pe principalii actori ai pietei, care privesc foarte optimist evolutia pietei in 2005. Specialistii prevad pentru acest an o crestere de numai 10% a pietei auto. Ei explica aceasta ponderare a cresterii printr-o efervescenta mai scazuta a finantarilor pentru achizitie, multi dintre clienti contractand credite pentru masina in 2004 si urmand ca in acest an sa fie simpli platitori de rate.
Rezultatele principalilor actori ai pietei auto In 2004
Firma Marcile detinute Unitati vandute Cifra de afaceri Reteaua de dealeri
Autoitalia Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Honda, 4.149 50 mil. euro 21 Lancia, SsangYong,
Automobile Bavaria BMW, Mini, Rover 1.239 45 mil euro 7 (numai BMW si Mini)
Porsche Romania Volkswagen, Seat, 17.610 300 mil. euro 65 Skoda, Porsche, Audi
Renault Nissan Renault, Nissan 13.500 170 mil.euro 46
Dacia Renault Dacia 95.296 650 mil. euro
Tiriac Auto Mercedes, Chrysler, Jeep, Smart, Mitsbishi, 10.380 228 mil euro 70 Ford, Land Rover, Jaguar, Hyundai